MIELI ry: Sote-uudistuksen painopisteen tulee olla suurimmassa kansanterveyshaasteessa, mielenterveydessä

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n mukaan sote-uudistuksen toteutuksessa on otettava huomioon järjestöjen rooli sosiaali- ja terveydenhuollossa. Järjestöjen tuottamat apu- ja toimintamuodot vahvistavat tutkitusti osallisuutta sekä työ- ja toimintakykyä.

1. MIELI ry:n mukaan sote-uudistuksen toteutuksen painopiste tulee olla perusterveydenhuollon valmiudessa ehkäistä ja tehokkaasti hoitaa mielenterveyden häiriöitä ja ongelmia. Suurimman kansanterveyshaasteen muodostavat mielenterveyden ongelmat, jotka jäävät edelleen fyysisen terveyden hoidon varjoon. Mielenterveyden häiriöiden kustannukset ovat noin yksitoista miljardia euroa vuodessa.

Suomalaisten mielenterveydessä ei ole nähtävissä vastaavaa hyvää kehitystä kuin fyysisen terveyden indikaattoreissa. Tätä ei ole riittävästi huomioitu terveyspolitiikassa, jonka ensisijaisena kohteena on edelleen fyysinen terveys. Sairauspäivärahat masennuksen ja ahdistuneisuuden takia ovat voimakkaassa kasvussa, joka kolmas sairauslomapäivä ja yli puolet työkyvyttömyyseläkkeistä on mielenterveysperusteisia. Osuus kasvaa edelleen.

Mielenterveyttä on tutkitusti mahdollista vahvistaa, ja mielenterveyden ongelmia ehkäistä ja hoitaa. Mielenterveyden edistäminen, häiriöiden ehkäisy ja niiden hyvä hoito on tärkeää sekä kansanterveyden että kansantalouden näkökulmasta.

2. Terapiatakuu tulee toteuttaa osana hoitotakuuta. MIELI ry näkee, että esitetty sote-uudistustukee terapiatakuu-kansalaisaloitteen toteuttamista ja tekee mahdolliseksi toteuttaa sosiaali- ja terveysministeriön terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvoston psykoterapiasuositusta. Terapiatakuu sopii myös EU:n elpymisrahoituksen kohteeksi mielenterveyden ollessa kestävän kehityksen edellytys.

3. Tulevia hyvinvointialueita ja kuntia tulee velvoittaa tunnistamaan ja turvaamaan järjestölähtöiset apu- ja toimintamuodot alueellaan. MIELI ry esittää, että hyvinvointialueille tulee perustaa järjestöneuvottelukuntia järjestöjen ja hyvinvointialueen yhteiseksi toimielimeksi. Järjestölähtöisen palvelutuotannon säilyminen tulee taata tekemällä tarvittavat muutokset myös hankintalakiin.

4. MIELI ry pitää tärkeänä, että kaikki oppilashuollon palvelut ovat saatavilla kouluissa. Kouluissa tulee olla tarjolla myös keskusteluhoitoa tavanomaisiin mielenterveyden häiriöihin. Oppilashuollon ammattilaisten kerääminen yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon osaksi tukee keskusteluhoidon saatavuutta kouluissa.

Toiminannjohtaja Sari Aalto-Matturi, Mieli Suomen Mielenterveys ry
etunimi.sukunimi@mieli.fi

Kehitysjohtaja Kristian Wahlbeck, Mieli Suomen Mielenterveys ry
etunimi.sukunimi@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

MIELI ry:n uudeksi puheenjohtajaksi europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen30.8.2020 16:08:57 EESTTiedote

MIELI Suomen mielenterveys ry:n liittohallituksen puheenjohtajaksi on valittu europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen. Pietikäinen haluaa puheenjohtajana vähentää mielenterveysongelmiin liittyvää stigmaa ja hiljaista syrjintää sekä nostaa mielen hyvinvoinnin teemat keskeiseksi osaksi myös EU:n terveyspolitiikkaa. Pietikäinen seuraa tehtävässä professori Pentti Arajärveä, joka on toiminut MIELI ry:n puheenjohtajana lähes vuosikymmenen.