Mielikuvatutkimus Pasilasta: harmaa betoniviidakko muuttumassa trendikkääksi kaupunginosaksi

Haaga-Helian opiskelijaryhmä selvitti minkälaisia mielikuvia Pasilan alueen asukkailla, yrityksillä ja työntekijöillä on kaupunginosasta. Samalla kyselytutkimuksessa otettiin selvää, millaisia odotuksia vastaajilla oli Pasilan tulevaisuudesta.
Alueen mielikuvan kehitystä seurataan toteuttamalla sama kysely myös seuraavina vuosina. Kyselytutkimuksen teetti Haaga-Helian luotsaama PasilaHUB-hanke, jossa Pasilaa kehitetään palvelemaan entistä paremmin alueen asukkaiden, kuluttajien ja yritysten tarpeita uusilla kaupan- ja tapahtuma-alan kokeiluilla.
Kyselyyn vastanneet pitivät Pasilaa erinomaisesti saavutettavana, hyvin palvelevana, viihtyisänä ja kehittyvänä kaupunginosana. Kyselyn vastauksissa tuotiin esille, että Pasilasta halutaan luoda uusi moderni kaupunginosa, ei uutta Helsingin keskustaa. Lisäksi lähes viidennes kyselyyn vastanneista toivoo Pasilaa kehitettävän kestävä kehitys ja ekologisuus huomioiden.
Pasilassa viihdytään hyvin
Suurin osa vastaajista kertoi viihtyvänsä Pasilassa hyvin. Keskimäärin naiset ja nuoret kokivat Pasilan ilmapiirin muita verrokkiryhmiä viihtyisämmäksi. Pasilan asukkaat ajattelivat kaupunginosasta myönteisemmin kuin alueella työssäkäyvät.
Pasilan sijainti sekä palvelujen läheisyys ja monipuolisuus mainittiin alueen viihtyvyyttä lisääviksi tekijöiksi. Erityisesti kauppoja ja ravintolapalveluita koetaan olevan riittävästi, mutta toisaalta alueelle toivottiin lisää pieniä kahviloita ja yksilöllisiä kivijalkaliikkeitä. Myös ulkoilumahdollisuuksien koettiin nostavan Keskuspuiston kupeessa sijaitsevan Pasilan viihtyvyyttä.
Kehityksestä huolimatta Pasilan kaupunginosa koettiin kuitenkin jokseenkin ei-arvostettuna, kolkkona ja harmaana. Tärkeimpinä Pasilan alueen kehityshankkeina pidettiinkin viheralueiden hoitamista sekä nykyisten julkisivujen ja rakennusten kunnostamista.
Kyselyyn vastasi 249 henkilöä, jotka asuvat tai työskentelevät Pasilan alueella. Vastaajista 47,4 % kertoi asuvansa ja 64 % työskentelevänsä Pasilassa. Naisia vastaajista oli 57 % ja miehiä 39 %. Tutkimukseen vastanneiden määrä on suhteellisen pieni verrattuna Pasilan alueen asukaslukuun ja siellä työskentelevien henkilöiden määrään, joten tutkimustulokset ovat suuntaa-antavia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pirjo Saaranen, yliopettaja, pirja.saarinen@haaga-helia.fi
Mia Snellman, lehtori, mia.snellman@haaga-helia.fi
Sirpa Lassila, yliopettaja, sirpa.lassila@haaga-helia.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme