Mielinauha-kampanjaa tähdittää Kaija Koo: ”Kunpa me ihmiset voisimme kuunnella toisiamme herkällä korvalla”
Kampanjakasvona toimiva Kaija Koo on yksi Suomen menestyneimmistä naisartisteista. Hän on vuosien ajan koonnut kuuntelijansa voimaannuttavien kappaleidensa ja lavasäteilynsä äärelle.
Laulussaan Taipumaton Kaija Koo laulaa, että: ”meistä vahvimmatkin joskus, kyynelillä pesty on.” Kaija Koo löysi omat todelliset voimansa kovien kokemusten jälkeen. Ensimmäisen kerran sosiaalisten tilanteiden pelon tähti koki, kun hänen isänsä menehtyi lento-onnettomuudessa vuonna 1986.
”Silloin eristäydyin maailmasta. Pelästyin jopa puhelimen soittoääntä, enkä uskaltanut vastata. Kamppailu takaisin tasapainoon oli tuskallinen.”
”Jos tiedät, että toiselle on sattunut kauheita, häntä ei tarvitse pelätä. Pienet eleet painuvat mieleen. Lauseiden ei tarvitse olla ihmeellisiä. Voi sanoa vain vaikkapa sen, ettei löydä sanoja.”
Korona lisännyt tuen tarvetta
Korona-aika on kuormittanut suomalaisten mielenterveyttä ja tuen sekä avun tarve ovat kasvaneet.
”Kyselymme mukaan korona on kuormittanut meitä merkittävästi. Apua ja tukea tarvitaan tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Positiivista on se, että uskallamme puhua mielen hyvinvoinnista ja pyytää apua. Mielenterveyttä voi aina vahvistaa”, kertoo MIELI Suomen Mielenterveys ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.
Tänä vuonna Mielinauha-kampanjan viesti on Mieli ei näy ulospäin, mutta sen voi kuulla. Kampanja on mainostoimisto NORD DBB:n käsialaa. NORD DDB on vastannut kampanjan luovasta suunnittelusta, konseptoinnista ja toteutuksesta pro bonona. Kampanjavideon on ohjannut Petra Lumioksa ja sen on tuottanut tuotantoyhtiö Woodpecker.
Mielinauhan teksti Mitä kuuluu? kehottaa meitä kaikkia kysymään kuulumisia, olemaan toisillemme läsnä, kuuntelemaan ja keskustelemaan yhdessä siitä, miten jaksamme tänään.
Mitä kuuluu? -kysymys on yksinkertainen, mutta usein ratkaiseva. Joku toinen välittää ja näkee sinut. Mielenterveystyötä voi tukea osallistumalla Mielinauha-kampanjaan.
Lisätiedot:
mielinauha.fi
Jutta Kajander, viestinnän asiantuntija, jutta.kajander@mieli.fi tai 0408014429
Kaija Koota koskevat mediayhteydenotot ja haastattelupyynnöt:
Warner Music Finland
Essi Varila
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Mielinauha-kampanja alkaa 1.4. ja jatkuu aina 30.6.2021 asti. Kampanjan yhteydessä kerätään varoja kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Kampanjan järjestäjä MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MIELI Suomen Mielenterveys ry
Kehysriihen päätökset romuttavat järjestöjen auttamistyön17.4.2024 18:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaisen terveyden ja hyvinvoinnin yksi tukijalka, järjestöjen ennaltaehkäisevä työ ja matalan kynnyksen auttaminen, on vakavasti uhattuna. Kehysriihen päätös leikata jopa kolmannes sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksista tarkoittaa useiden toimintojen lakkauttamista eli useiden avun tarpeessa olevien ryhmien tuen loppumista. Myös MIELI ry:n kyky vahvistaa mielenterveyttä ja tarjota kriisiapua tulee päätöksen myötä heikkenemään.
Järjestöjen valtionavustusten leikkaaminen olisi taloudellisesti lyhytnäköistä11.4.2024 08:01:16 EEST | Tiedote
Järjestöjen toimintaedellytysten murentaminen olisi erittäin lyhytnäköistä tilanteessa, jossa kaikkien väestöryhmien - lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden - psyykkinen kriisinkestävyys on koetuksella. Järjestöt osallistuvat taloustalkoisiin tehokkaammin jatkamalla auttamistyötään kuin supistamalla toimintaansa.
Järjestöjen valtionavustusten leikkaaminen olisi taloudellisesti lyhytnäköistä11.4.2024 07:51:31 EEST | Tiedote
Järjestöjen toimintaedellytysten murentaminen olisi erittäin lyhytnäköistä tilanteessa, jossa kaikkien väestöryhmien - lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden - psyykkinen kriisinkestävyys on koetuksella. Järjestöt osallistuvat taloustalkoisiin tehokkaammin jatkamalla auttamistyötään kuin supistamalla toimintaansa.
Den psykiska hälsan bland personer bosatta i Finland har försvagats också efter coronapandemin3.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
En femtedel av finländarna i arbetsför ålder känner av betydande psykisk belastning. Mest belastade är personer i åldern 20 – 39 år. Dessutom har stressnivåerna stigit i alla befolkningsgrupper. Den försvagade psykiska hälsan syns i MIELI rf:s krishjälp.
Mielinauha-kampanja 2024: Jokainen mieli tarvitsee joskus lohtua3.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Jokakeväisellä Mielinauha-kampanjalla halutaan lisätä puhetta mielenterveydestä ja kerätään varoja mielenterveystyölle ja kriisiauttamiselle Suomessa. Maailman kriisien ja taloudellisen tilanteen myötä erityisesti kriisityön ja nuorten mielenterveystyön tarve on kasvanut.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme