Migrationsverket utvecklar tjänsterna vid serviceställena – målet är tusentals fler tider till serviceställena
Det är kö i tidsbokningen till Migrationsverkets serviceställen. Den genomsnittliga väntetiden för en tid till ett serviceställe är för närvarande tre månader. Under sommaren utlovas dock fler tider. Det kortsiktiga målet är att man i slutet av sommaren ska kunna boka en tid inom en månad. Ett mål är också att säkerställa att man i brådskande ärenden smidigt kan få betjäning med könummer samma dag.
– Vårt mål är att kundbetjäningen ska vara smidig och högklassig i alla kanaler, även om antalet ansökningar ökar ytterligare, berättar kundupplevelsedirektör Harriet Mallenius.
En klient som ansöker om uppehållstillstånd, EU-registrering eller medborgarskap måste identifiera sig, alltså bevisa sin identitet. Det första uppehållstillståndet söks oftast från utlandet, men klienter som ansöker om exempelvis fortsatt tillstånd eller medborgarskap i Finland identifierar sig vid Migrationsverkets serviceställen. Serviceställena betjänar omkring 8 000 klienter i månaden.
Tusentals nya tider öppnas, tidsbokningssystemet förnyas
Migrationsverket har också gjort snabba förändringar för att underlätta den akuta kösituationen. Servicestället i Malm i Helsingfors betjänade klienter under fem lördagar i april och maj. De extra öppettiderna gav omkring 500 extra tider i tidsbokningstjänsten.
Fler sommararbetare än tidigare har rekryterats i Helsingfors. När de börjar jobba kan verket öppna 2 900 nya tider i Malm. Klienter vars ärenden inte är brådskande kan nu boka tider upp till sex månader framåt. Serviceställena testar också kortare tidsbokningar för utvalda tillståndstyper.
– Utveckling av rådgivningen är en viktig del av förnyelsen. Vi förbättrar den exempelvis på migri.fi och på plats på serviceställena. Vi rekryterar för närvarande servicerådgivare till Malm, som ska hjälpa klienterna enligt behov, berättar Mallenius.
En klient som ansöker om fortsatt tillstånd behöver kanske inte besöka servicestället alls, om hen lämnar in sin ansökan i webbtjänsten Enter Finland och identifierar sig med stark identifiering, det vill säga loggar in i tjänsten exempelvis med finländska bankkoder. Målet är att fördubbla antalet klienter som inte behöver besöka servicestället. Just nu är antalet ungefär 4 000 per år.
– På längre sikt utvecklar vi sättet att arbeta inom hela Migrationsverket. Vi ska nu testa kortare mottagningstider för vissa typer av tillstånd, och vi försöker minska behovet av fysiska besök. Vi har fler än hundra utvecklingsidéer som vi arbetar med, så jag tror att situationen i tidsbokningen snart blir bättre, berättar Mallenius.
Varför är det kö på serviceställena?
Antalet anställda på serviceställena har varierat under de senaste åren. År 2020 var antalet anställda en femtedel färre än 2019, men antalet inlämnade ansökningar och antalet beslut som fattades på serviceställena förändrades inte. Coronaviruset har medfört utmaningar i mottagningen av ansökningar och i synnerhet påverkat könummerbetjäningen, eftersom serviceställena bara har kunnat ta in ett begränsat antal klienter i taget i sina lokaler.
Just nu kan man oftast boka en tid om ungefär tre månader. För brexit-sökande finns fler tider. Under sommaren öppnar verket fler tider för alla klienter.
Fakta: Det första uppehållstillståndet söks oftast från utlandet
- Det första uppehållstillståndet söks oftast från utlandet innan man flyttar till Finland. Den identifiering som krävs för ansökan, det vill säga kontrollen av klientens identitet, sker då på en finländsk beskickning.
- Utrikesministeriet ansvarar för de finländska beskickningarnas verksamhet.
- På Migrationsverkets serviceställen kan man ansöka om uppehållstillstånd eller fortsättning på ett uppehållstillstånd, EU-registrering, uppehållskort, medborgarskap, främlingspass och resedokument för flykting.
- De flesta av serviceställenas klienter bor redan i Finland.
- Man kan inte lämna in en asylansökan på Migrationsverkets serviceställen. Asylansökningar ska lämnas till polisen eller gränsbevakningsmyndigheten. Asylsamtal ordnas inte heller på serviceställena.
Nyckelord
Kontakter
Kundupplevelsedirektör Harriet Mallenius, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi, tfn 0295 433 444
Länkar
Om

PL 10
00086 Maahanmuuttovirasto
Puh. 0295 430 431 (vaihde/switchboard))http://www.migri.fi
Migrationsverket är en beslutsfattande organisation i immigrations-, asyl-, flykting- och medborgarskapsärenden och upprätthåller systemet för mottagande.
Följ Maahanmuuttovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Maahanmuuttovirasto
Työperusteisten oleskelulupahakemusten määrä laskenut – yhä useampi jää tutkinnon suorittamisen jälkeen Suomeen4.7.2025 10:00:21 EEST | Tiedote
Maahanmuuton toimintaympäristössä on tapahtunut monia muutoksia viimeisen vuoden aikana, jotka ovat vaikuttaneet työperusteisten oleskelulupahakemusten määriin ja käsittelyaikoihin.
Kesän marjasesonki: Luonnonmarjanpoimijat hakevat ensimmäistä kertaa kausityölain mukaisia lupia2.7.2025 09:30:04 EEST | Tiedote
Suomen marja- ja vihannesviljelmillä sekä maatiloilla työskentelee joka kesä tuhansia ulkomaalaisia työntekijöitä. Suomeen on perinteisesti tullut kausityöntekijöitä erityisesti Ukrainasta.
Syyrialaisilla mahdollisuus saada tukea paluumuuttoon1.7.2025 10:00:03 EEST | Tiedote
Osa Euroopassa olevista syyrialaisista on palannut tai harkitsee paluuta Syyriaan joulukuussa 2024 tapahtuneen vallanvaihdoksen jälkeen. Tämän kiinnostuksen kasvun vuoksi Maahanmuuttovirasto, poliisi ja hyvinvointialueet ovat valmistelleet syyrialaisten paluumuuton tukemista.
Turvapaikanhakijoiden määrä laskussa, työperusteisiin oleskelulupiin odotetaan nousua ensi vuonna – Maahanmuuttovirasto päivitti arviot tulevaisuuden hakemusmääristä25.6.2025 10:00:04 EEST | Tiedote
Maahanmuuttovirasto on päivittänyt arvionsa vuosien 2025 ja 2026 hakemusmääristä kesäkuussa 2025.
Legislative amendments and new requirements for family reunification16.6.2025 10:01:31 EEST | Press release
The provisions of the Aliens Act on residence permits issued on the basis of family reunification will change on 16 June 2025. These changes concern minimum age of spouses, financial resources of a minor's family member, definition of when a child is considered a minor, and the period of residence requirement for family reunification.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum