Migrationsverkets nya strategi har kunderna som utgångspunkt
Enligt sin vision erbjuder Migrationsverket kundorienterade och människocentrerade tjänster som främjar ett välfungerande samhälle och Finlands konkurrenskraft. Tillståndstjänsterna ska vara Europas smidigaste. Mottagningsverksamheten är planmässig och effektiv. Tillsammans med andra aktörer utvecklar Migrationsverket kundresorna inom invandring på ett målmedvetet och övergripande sätt.
Migrationsverket har följande mål för åren 2023–2027:
- Vår verksamhet håller hög kvalitet och vi agerar smidigt och förutsägbart.
- Vi ger en utmärkt kundupplevelse.
- Vi utvecklar och förnyar ständigt vår verksamhet.
- Vi är aktiva och lösningsorienterade i olika nätverk.
- Vi är en attraktiv arbetsplats som främjar de anställdas välbefinnande i arbetet.
– Samhället och våra kunder ställer stora förväntningar på oss. Jag tror att vi kan svara på dessa förväntningar med denna strategi. Utgångspunkten för allt är kundupplevelsen och det att våra tillståndstjänster är smidiga, och dessa ska genomsyra alla våra processer, säger Migrationsverkets överdirektör Ilkka Haahtela.
Bekanta dig med Migrationsverkets strategi: Sammanfattning av organisationsstrategin
Intressentgrupperna med i strategiarbetet och i utvecklingen av verket
Många intressentgrupper och nätverk har deltagit i att utveckla Migrationsverkets strategi som servicemyndighet. Migrationsverket har fört diskussioner med bl.a. Finlands Näringsliv EK, Centralhandelskammaren, Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC, STTK och Akava samt med kommuner, organisationer och olika företag.
– Vi inbjuder våra intressentgrupper att stödja och sparra oss i genomförandet av strategin. Olika temagrupper inleder sitt gemensamma arbete under våren. För oss är det viktigt att vara en öppen och diskuterande aktör och att utveckla våra tjänster i samarbete med våra kunder, intressentgrupper och övriga partner, säger Migrationsverkets biträdande chef Elina Immonen.
Även Migrationsverkets anställda har medverkat till planeringen av strategin till exempel genom workshoppar.
Vad innebär den nya strategin i praktiken?
Strategin påverkar Migrationsverkets verksamhet i sin helhet. Under vårens utvecklingssamtal fäster man särskild vikt vid att med alla anställda gå igenom hur den nya strategin påverkar deras arbete.
– Det viktigaste är att vår riktning och våra värden syns på alla sätt, vare sig det är fråga om var våra serviceställen ligger, hur väntsalen fungerar, hur vi bemöter våra kunder eller vad våra anvisningar och beslut innehåller, säger Haahtela.
Nyckelord
Kontakter
Ilkka Haahtela, överdirektör, tfn 040 125 9887, e-post fornamn.efternamn@migri.fi
Elina Immonen, biträdande chef, tfn 0295 433 842, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi
Länkar
Om

PL 10
00086 Maahanmuuttovirasto
Puh. 0295 430 431 (vaihde/switchboard))http://www.migri.fi
Migrationsverket är en beslutsfattande organisation i immigrations-, asyl-, flykting- och medborgarskapsärenden och upprätthåller systemet för mottagande.
Följ Maahanmuuttovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Maahanmuuttovirasto
The Finnish Immigration Service updates its guidelines for Afghanistan – decisions issued to all Afghan applicants20.3.2023 13:22:54 EET | Press release
The Finnish Immigration Service has updated its guidelines for Afghanistan The Finnish Immigration Service has gathered sufficient information about the different provinces in Afghanistan to resume its decision-making regarding asylum applications from all Afghans.
Maahanmuuttovirasto on päivittänyt Afganistanin maalinjaustaan – tekee päätöksiä kaikille afganistanilaisille20.3.2023 13:21:48 EET | Tiedote
Maahanmuuttovirastolla on päivittänyt linjaustaan Afganistanista. Afganistanin eri alueiden tilanteesta on nyt tarpeeksi maatietoa, joten Maahanmuuttovirasto voi tehdä päätöksiä kaikille afganistanilaisille asiakkaille.
Migrationsverket har uppdaterat sina riktlinjer för Afghanistan – fattar beslut för alla afghanska kunder20.3.2023 13:21:06 EET | Tiedote
Migrationsverket har uppdaterat sina riktlinjer för Afghanistan. Det finns nu tillräckligt med information om situationen i olika delar av Afghanistan för att Migrationsverket ska kunna fatta beslut för alla kunder från Afghanistan.
Finnish Immigration Service’s report on operations for 2022 has been published17.3.2023 10:00:52 EET | Press release
In 2022, Russia’s war of aggression against Ukraine affected the work of the Finnish Immigration Service in many ways.
Migrationsverkets verksamhetsberättelse för år 2022 har publicerats17.3.2023 10:00:26 EET | Tiedote
Rysslands anfallskrig mot Ukraina påverkade Migrationsverkets verksamhet på många sätt år 2022.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum