Mihin rakennuttajakonsulttia tarvitaan? Rakennuttajakonsultti, rakennusmestari Kai Kärki opastaa, osa 1

Alunperin talotekniikkaa opiskellut ja sittemmin sähköisen talotekniikan ja rakentamisen parissa työskennellyt vastaava rakennusmestari Kai Kärki tuntee rakentamisen koko skaalan. Hänelle on tuttuakin tutumpaa rakenne- ja talotekniikka. Mitä enemmän rakennuttajakonsultilla on kokemusta rakentamisesta sen parempi.
Käytännössä tiedoillaan ja taidoillaan rakennuttajakonsultti Kai Kärki maksaa itse oman palkkansa.

Laajan kokemuksensa ansiosta hän on edennyt vastaavasta mestarista rakennuttajakonsultiksi, joka tarkoittaa suurempaa vastuuta rakennuskohteissa. Kokenut konsultti on ikään kuin orkesterin johtaja rakennustyömaalla. Hän on linkkinä rakennuttajien ja viranomaisten välillä, kuin tulkki. Rakennuttajakonsultista on korvaamaton apu rakennuttajan lisäksi myös arkkitehdille ja pääsuunnittelijalle.

Nykyisin harvemmin pääsuunnittelijat käyvät työmaalla, koska heitä käytetään ympäri Suomea sijaintipaikasta riippumatta. Rakennuttajakonsultin työt ovat sen sijaan työmaalla.

Kärki on työskennellyt yrittäjänä pitkään.
- Yrittäjyys pakotta pitämään itsensä aallon harjalla tietojen ja taitojen osalta.
Hänen asiakkaitaan ovat yksityishenkilöt taloineen ja yritykset, joille tehdään muun muassa liiketila- ja tehdasrakentamista, sanoo Kai Kärki Jaardi Oy:stä.

Haasteet kiinnostavat

Moni rakennusalan ammattilainen pitää yksityishenkilöitä ei niin mieleisinä asiakkaina, toisin kuin Kärki.
- Yksityisrakentamisen puolella mielenkiintoiset ihmiset ovat kiehtovia. Jos on vuorovaikutustaitoja, niin ihmisten kanssa kyllä tulee toimeen, selvittää Kärki.

Haasteet kiinnostavat Kärkeä erityisesti. Siksi hän pitää etenkin saneerauskohteista.
- Saneeraaminen on käytännöllisesti katsottuna pitkälti ongelmien ratkaisua. Se on mielenkiintoista ja pitää vireänä.
- On hienoa, että korjaussuunnitelma menee raiteilleen myös rakennusvalvontaviraston mielestä. Siitä on iloa kaikille kohteen rakennushankkeen kanssa työskenteleville, tietää rakennuttajakonsultti.

Ensirakentajan avuksi

Varsinkin ensimmäistä kotiaan tekevä pientalonrakentaja voi kapsahtaa monen katajaan, jos apuna ei ole kokenut rakennusammattilainen. Kun asiat eivät suju, se näkyy ensimmäisenä budjetin ylittämisenä sekä muina lieveilmiöinä.

Kärki toivoisi, että häneen otetaan yhteyttä jo kun tontti hankittu. Hänen asiakkaansa ovat löytäneet hänet suositusten kautta.

Rakennuttajakonsultti kehottaa miettimään muutamaa seikkaa rakentamisen alkumetreillä, ennen kuin kaivinkone ruopaisee maata:
- Mitä halutaan ja mikä on budjetti?
- Onko olemassa kaikki suunnitelmat? Jos on, niin onko sellaiset, että rakennuslupa irtoaa? Monesti puuttuu osa suunnitelmista.
- Talon sijainti ja ilmansuunnat. Mielellään katsellaan länteen ilta-aurinkoon.
- Onko kunnallistekniikka?
- Millainen maapohja?
- Tien sijoittelu?
- Lämmitysjärjestelmä?

Lisätietoja:
Kai Kärki 040 900 2466
Jaardi Oy

Kuvat

Jaardi Oy
Jokikatu 37
06100 Porvoo

040 900 2466http://www.jaardi.fi

Rakennuttajakonsultti, vastaava rakennusmestari Kai Kärki tuntee rakentamisen koko skaalan. Laajan kokemuksensa ansiosta Kai on edennyt vastaavasta mestarista rakennuttajakonsultiksi, joka ottaa suuremman vastuun rakennuskohteissa.

Rakennuskonsultti on linkkinä kuin tulkkina
rakennuttajien ja viranomaisten välillä. Kärki on korvaamaton apu rakennuttajan lisäksi myös arkkitehdille ja pääsuunnittelijalle.