Sitra

Mikä motivoi suomalaisia 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen?

Jaa

Suomalaiset ovat entistä tyytyväisempiä elämäänsä, käyttävät aikaansa entistä harkitummin, tavoittelevat arjen pieniä iloja ja arvostavat perhettä ja ympäristöä tukevia pieniä arjen tekoja. Sitran Kestävän arjen motivaatioprofiilit -selvitys kertoo, miten kestävien elämäntapojen taustalla olevat suomalaisten motiivit vaihtelevat. Niiden mukaan jakaudumme seitsemään ryhmään.

Kestävän elämäntavan motivaatioprofiilit -selvitys kertoo, miten kestävien elämäntapojen taustalla olevat suomalaisten motiivit vaihtelevat. Kuva: Berry Creative
Kestävän elämäntavan motivaatioprofiilit -selvitys kertoo, miten kestävien elämäntapojen taustalla olevat suomalaisten motiivit vaihtelevat. Kuva: Berry Creative

Viikonloppuna päättynyt Glasgow’n kansainvälinen ilmastokokous osoitti, että maailmanlaajuinen tavoite pysäyttää maapallon lämpeneminen 1,5 asteeseen on vaikea, mutta edelleen mahdollinen. Suomalaisille ilmastokriisin pysäyttäminen on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista tulevaisuudessa, kertoo alkuvuodesta julkaisema Sitran Tulevaisuusbarometri.

”On tärkeää ymmärtää, mikä meitä suomalaisia motivoi tuon tavoitellun, vähähiilisen tulevaisuuden saavuttamiseksi. Eri asiat motivoivat eri ihmisiä kestäviin elämäntapoihin”, sanoo Sitran johtava asiantuntija Sari Laine Kestävä arki -projektista.

Nyt julkistettavassa Sitran motivaatioprofiilit-selvityksessä suomalaiset on jaettu seitsemään profiiliin, jotka kuvaavat heitä kestävien valintojen tekijöinä:

  • Kunnianhimoista elämysten metsästäjää (9 % suomalaisista) motivoivat ura ja menestys. Elämäntavat eivät ole kovinkaan kestävällä polulla, eivätkä ekologisuus tai arjen kestävät teot ole hänelle merkityksellisiä. Hän näkee teknologian ratkaisuna moniin maailman ongelmiin.
  • Omapäinen perinteiden arvostaja (16 %) arvostaa perinteitä ja järkeviä ratkaisuja. Omasta mielestään omapäinen perinteiden arvostaja ei elä erityisen kestävästi, mutta asia ei myöskään vaivaa häntä.
  • Seuraileva suunnanetsijä (7 %) hakee esimerkkejä muilta ja seuraa trendejä. Kestävät näkökulmat voivat olla osa seurailevan suunnanetsijän mielenmaisemaa, mutta eivät toimi erityisen läpileikkaavana motivaattorina.
  • Iloisen arjen pyörittäjää (21 %) motivoivat pienet arjen ilot, elämän rauhoittaminen ja rahan säästö. Pienistä iloista nauttiminen saa välillä iloisen arjen pyörittäjän kuluttamaan enemmän kuin oli tarkoitus ja omannäköisen elämän eläminen on hänelle erittäin tärkeää.
  • Säästäväinen suunnittelija (14 %) arvostaa vaatimatonta elämää ja fiksua resurssien käyttöä. Säästäväinen suunnittelija tietoisesti pyrkii yksinkertaistamaan elämäänsä vähentämällä tavaran tai tekemisen määrää.
  • Hyvinvoinnin ja luonnon vaalija (17 %) haluaa elää tasapainoista elämää, jossa liikunnalla, terveellisellä ruualla sekä henkisen hyvinvoinnin vaalimisella on keskeinen rooli. Hyvinvoinnin ja luonnon vaalija on kuluttajana melko harkitseva ja valikoiva.
  • Tinkimätön arkivihreä (16 %) haluaa ensisijaisesti huolehtia ympäristöstä ja olla mukana kestävässä muutoksessa. Omasta mielestään tinkimätön arkivihreä elää kestävästi, mutta pohtii aina, mitä voisi tehdä lisää.

Profiilit on listattu järjestyksessä vähiten kestävästä elämäntavasta kestävimpään. Kukin profiili kuvastaa ryhmää, joilla on samansuuntaiset elämäntapaa määrittävät arvot, asenteet ja motivaatiotekijät. Profiilit on laadittu laadullisten syvähaastatteluiden perusteella ja niiden rajaukset on vahvistettu koko Suomea edustavalla kvantitatiivisella tutkimuksella. Ne auttavat ymmärtämään suomalaisten motivaatiotekijöitä arjessa sekä tuottamaan eri yleisöille sopivia kestäviä palveluja ja markkinoimaan niitä osuvammin.

Selvitys kertoo myös, että aiempaa useampi kokee elämänsä kiireiseksi, mutta samanaikaisesti tyytyväisyys omaan elämään on ollut nousussa. Yli 80 prosenttia suomalaisista sanoo olevansa vähintään melko tyytyväinen elämäänsä, kun vastaava lukema vuonna 2017 oli 72 prosenttia. Lisäksi fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin sekä tasapainoisen elämän merkitys oli havaittavissa selvästi aiempaa vahvemmin.

Selvitys on päivitys vuonna 2018 toteutetulle vastaavanlaiselle selvitykselle, jossa tavoitteena oli selvittää suomalaisten halukkuutta erilaisiin arjen valintoihin.

”Kuten juuri päättynyt ilmastokokous osoittaa, kaikilla maailman mailla on haaste sopeuttaa elämäntapansa kestäviksi. Motivaatioprofiilit auttavat kannustamaan luomaan kullekin sopivia kestäviä elämäntapoja”, Sari Laine toteaa.

Tutustu Kestävän elämäntavan motivaatioprofiileihin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sari Laine
johtava asiantuntija, kestävä arki
0443556707
sari.laine@sitra.fi

Heli Nissinen
johtava asiantuntija, viestintä
0407671822
heli.nissinen@sitra.fi

Kuvat

Kestävän elämäntavan motivaatioprofiilit -selvitys kertoo, miten kestävien elämäntapojen taustalla olevat suomalaisten motiivit vaihtelevat. Kuva: Berry Creative
Kestävän elämäntavan motivaatioprofiilit -selvitys kertoo, miten kestävien elämäntapojen taustalla olevat suomalaisten motiivit vaihtelevat. Kuva: Berry Creative
Lataa
Suomalaisia yhdistävät kestävän elämäntavan motivaatiotekijät. Pallon koko kuvastaa asian painoarvoa suomalaisten elämässä. (Kestävän elämäntavan motivaatioprofiilit, Sitra 2021)
Suomalaisia yhdistävät kestävän elämäntavan motivaatiotekijät. Pallon koko kuvastaa asian painoarvoa suomalaisten elämässä. (Kestävän elämäntavan motivaatioprofiilit, Sitra 2021)
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Sitra
Sitra
Itämerenkatu 11-13, PL 160
00180 HELSINKI

0294 618 991http://www.sitra.fi

Sitra on aktiivinen tulevaisuudentekijä, joka tutkii, selvittää ja ottaa kumppanit eri sektoreilta mukaan ennakkoluulottomiin kokeiluihin ja uudistuksiin. Tulevaisuustyön tähtäimessä on Suomi, joka menestyy kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Sitra

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme