Mika Pösö blir direktionsmedlem i IMF

Avdelningschef, ekon.mag. Mika Pösö (49) från Finlands Bank har utsetts till de nordiska och baltiska ländernas representant i Internationella valutafondens (IMF) direktion. Han inleder sin treåriga mandatperiod på de nordiska och baltiska ländernas kontor i Washington D.C. i januari 2020.

Mika Pösö har varit chef för Finlands Banks ledningssekretariat sedan 2012 och innan dess haft olika expert- och chefsuppdrag på bankens olika avdelningar sedan 1995. Under 2000–2004 tjänstgjorde han som ekonom på Europeiska centralbankens avdelning för penningpolitik och generaldirektorat för marknadsoperationer. Pösö har företrätt Finlands Bank i Eurosystemets olika kommittéer och arbetsgrupper och varit en av bisittarna åt Finlands Banks chefdirektör på ECB-rådets sammanträden.

I IMF:s direktion har valkretsen för de nordiska och de baltiska länderna en gemensam representant. Direktionen är ansvarig för ledningen av fondens verksamhet. Till direktionen hör IMF:s verkställande direktör, som är ordförande i direktionen, och 24 ledamöter som utses av medlemsländerna eller valkretsarna, som består av flera medlemsländer. Finlands Bank svarar för kontakterna mellan Finland och Internationella valutafonden.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.