Miki Liukkosen O on myyty Ranskaan

Miki Liukkosen keväällä ilmestynyt romaani O julkaistaan Ranskassa. O on Liukkosen toinen romaani, joka sai ilmestymisensä aikaan mediassa ja lukijoilta loistavan vastaanoton. Ranskaksi kirjan julkaisee Le Castor Astral Éditeur -kustantamo.

Miki Liukkosen lähes 900-sivuisen O-romaanin käännösoikeudet on myyty ranskalaiselle Le Castor Astral Éditeur -kustantamolle. Kustantamo julkaisee ranskalaista nykykirjallisuutta, runoutta, kokeellista kirjallisuutta ja klassikkoja, muun muassa Norman Mailerin, George Perecin, Tomas Tranströmerin, Richard Brautiganin ja Charles Baudelairen teoksia.

Kustantamon edustajan Richard Bégault’n mukaan O on juuri se kirja, jota Le Castor Astral Éditeur on etsinyt käännöskirjalistansa kärjeksi: kerrassaan ällistyttävän hieno mestariteos, jonka he ehdottomasti haluavat saattaa ranskalaisten lukijoiden saataville.

”Todella upeaa päästä aloittamaan O:n ulkomaanmyynnit filosofisen kirjallisuuden ydinmaasta Ranskasta ja kustantajasta, joka näkee Liukkosen kirjan rikastuttavan ranskalaista kirjallisuuskenttää. Tästä on hyvä jatkaa kaikkien muiden maiden kiinnostuneitten kustantajien kanssa – ja heitä on paljon”, kertoo oikeudet myyneen Bonnier Rights Finlandin päällikkö Hanna Kjellberg.

Miki Liukkosen toinen romaani O on suuruudenhullu ja kaikkeutta tavoitteleva tarina ihmisistä ja kummallisista tapahtumista, neurooseista ja päähänpinttymistä. Se on myös tarina siitä, millaista arkemme on tässä ajassa ja miten elää siinä.

O on saanut mediassa ja lukijoilta loistavan vastaanoton ja kirjan ensipainos myytiin loppuun vain kahdessa päivässä. Toinen painos kirjasta otettiin jo sen julkaisupäivänä.

Miki Liukkonen (s. 1989 Oulussa) on Helsingissä asuva kirjailija, joka on aiemmin julkaissut kolme runokokoelmaa sekä Runeberg-palkintoehdokkaana olleen romaanin Lapset auringon alla (2013).

Hanna Kjellberg | Head of Agency | Bonnier Rights Finland
hanna.kjellberg@bonnierrights.fi | 040 548 0841

Leena Balme WSOY:n suomennetun kaunokirjallisuuden kustantajaksi1.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Kustantajana 1.4. aloittava Leena Balme vastaa WSOY:n suomennetun kaunokirjallisuuden kustannusohjelmasta. Balme on toiminut suomennetun kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkönä elokuusta 2017 lähtien. Aiemmin Balme on työskennellyt kustannustoimittajana muun muassa Gummeruksessa ja Teoksessa sekä kustannuspäällikkönä Isossa-Britanniassa. ”Maailma pienenee vauhdilla ja kaikki tieto leviää hetkessä ympäri maailman. Toisaalta kuilut eri ihmisryhmien välillä kasvavat, ja ymmärrys toista kohtaan on joskus vähäistä. Kirjallisuus on hieno keino kurkottaa toiseen maahan ja mieleen. Me tarvitsemme hyvin suomennettua kirjallisuutta, tärkeitä puheenvuoroja ja viihdyttäviä tarinoita. On ilo ja kunnia olla jatkamassa tätä työtä juuri WSOY:ssä”, sanoo Leena Balme. WSOY:n kotimaisen ja suomennetun kaunokirjallisuuden toimitukset jatkavat tiivistä yhteistyötään. WSOY:n kotimaisen kaunokirjallisuuden kustantajana ja monissa kirja-alan luottamustehtävissä toimiva Anna-Riikka Carlson toivoo kaunokirjall