Valkama Watercrafts Oy

Mikkeliläinen sähköveneinnovaatio mullistaa veneilyn – lanseerataan legendaarisessa purjehdustapahtumassa Rhode Islandilla

Mikkeliläinen sähköistymisen startup, Valkama Watercrafts Oy, tuo markkinoille täysin uudenlaisen sähkövenemalliston. Vene toimii ensiesittelyssään 13.–21.5. Rhode Islandin Newportissa järjestettävän The Ocean Race -purjehdustapahtuman toimitsijaveneenä.

Valkama Watercrafts julkaisee ensimmäisen sähkövenemallistonsa The Ocean Race -tapahtumassa Newportissa, Yhdysvalloissa. Valkama Picnic -mallin 5-paikkaiset veneet toimivat tapahtuman VIP-, lehdistö- ja toimitsijaveneinä. The Ocean Race on tunnettu maailmanympäripurjehduskilpailu, johon useat suomalaisetkin purjehtijat ovat osallistuneet. Kilpailun tärkeänä viestinä on merien kestävä kehitys, joten Valkama piti sähköveneen ensiesittelyä tapahtuman luonteeseen sopivana.

”Huviveneilyn sähköistyminen tulee muuttamaan veneilyalaa pysyvästi, ja Valkama on tämän muutoksen aallonharjalla. Haluamme julkaista ensimmäisen mallimme näyttävästi ja The Ocean Racea isommin sitä on vaikea tehdä”, toteaa Valkaman hallituksen puheenjohtaja Arttu Laasonen.

Akkukäyttöinen ja alumiinirunkoinen Valkama on monipuolinen vene, jonka eri mallit sopivat niin retkeilyyn, kalastukseen kuin työkäyttöönkin. Vene on varustettu sähkövoimalinjalla ja 36 kWh suuruisilla akuilla. Veneen innovatiivinen rakenne ja kokoonpano on suunniteltu pienintä yksityiskohtaa myöten sähköiseen veneilyyn sopivaksi. Näin sekä veneen tilat, ajettavuus että hydrodynamiikka ovat tarkoitukseensa juuri optimaaliset.

Veneen toiminta-aika ympäristötekijöistä riippuen on 11–21 solmun liukunopeuksissa jopa 2 tuntia ja uistelunopeuksissa kulutus on ainoastaan 0,5 kW, jolloin käyttöaika yhdellä latauksella nousee todella pitkäksi.

Suurin osa veneistä Yhdysvaltoihin, mutta suomalaisille tarjolla erikoismalli

Sähköveneiden teollinen tuotanto on aloitettu tämän vuoden alkupuolella yhtiön tehtaalla Mikkelissä. Vuoden 2023 tuotanto toimitetaan pääasiassa Yhdysvaltoihin paikallisen teknologiakumppanin kanssa tehtävään yhteismyyntiin, mutta yritys varaa 10 kappaleen erikoisvarustellun veneen Founders Edition -erän myös suomalaisille asiakkailleen.

Tavoitteena Suomeen sähköisen liikkumisen klusteri

Valkama Watercraftsin ja sen perustajatiimin visiona on mullistaa maailmanlaajuinen huviveneteollisuus ja luoda Suomeen sähköisen liikkumisen tuotekehitys- ja tuotantoklusteri. Huviveneiden osalta sähköistäminen vaatii venerunkovalmistuksen, sähköpropulsio- ja akkuteknologiakehityksen lisäksi kattavan latausverkoston, johon yhtiöllä on niin ikään patentoituja ratkaisuja.

”Suomi on veneilyn suurmaita ja alan sähköistyminen on globaalisti merkittävä mahdollisuus. Polttoaineiden hinnat ja huoli ilmastosta painavat kuluttajien päätöksenteossa aiempaa enemmän. Autoteollisuuden tapaan tekninen muutos on kokonaisvaltainen, eli pelkän sähkömoottorin kiinnittäminen perinteisiin venerunkoihin ei onnistu. Kuljemme tässäkin autoteollisuuden murroksen vanavedessä”, Laasonen kertoo.

Arttu Laasonen
Hallituksen puheenjohtaja
+358 50 062 6848
arttu.laasonen@valkama.com

Lisätietoja yrityksestä:

Valkama Watercrafts Oy on vuonna 2022 Mikkelissä perustettu startup, jonka tehtävänä on tuoda sähköveneily kuluttajien ulottuville. Yritys suunnittelee ja valmistaa sähköpropulsiolla toimivia veneitä yhdessä suomalaisten sähköteknologiayritysten sekä yhdysvaltalaisen sähkömoottoreita valmistavan kumppanin kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Valkama Watercrafts Oy