Materock Oy

Mikkelissä siirryttiin ilmastopuheista tekoihin

Turhautumisesta epäuskottaviin ilmastokompensaatiohankkeisiin syntyi tarve luoda Suomeen läpinäkyviä ja eettisesti kestäviä lähihiilinieluja.
Puunin hallituksen puheenjohtaja Joona Puhakka (vas.), Mikkelin kaupungin tekninen johtaja Jouni Riihelä sekä Puunin operatiivinen johtaja Petri Kämäräinen Mikkelin Suonsaaren tulevan sekametsän istutusalueella.

Mikkelin Suonsaareen istutettiin uusi, 5000 puuntaimen sekametsä, josta muodostuva hiilinielu tulee sitomaan yli 2000 tonnia hiilidioksidia ilmakehästä seuraavan sadan vuoden aikana. Määrä vastaa yli 500 edestakaista Helsingin ja New Yorkin välistä lentoa. Suonsaaren hiilinielu toteutetaan uudelleenmetsittämällä entistä maatalousmaata, joka ei voimakkaasta heinänkasvusta johtuen ole luontaisesti metsittynyt vuosikymmenien aikana.

“Lähdimme innoissamme ensimmäisenä kuntana mukaan kehittämään uutta tapaa kompensoida hiilidioksidipäästöjä. Puunin toimintamalli on hieno esimerkki siitä, kuinka ympäristöstä huolehtiminen voi olla sekä julkisen sektorin että yritysten yhteinen vastuu ja tavoite”, kertoo Mikkelin kaupungin tekninen johtaja Jouni Riihelä.

Puuni on mikkeliläinen startup-yritys, jonka tavoite on poistaa hiilidioksidia ilmakehästämme. Yrityksille tarjottavat kompensaatioratkaisut sisältävät uudelleenmetsitystä suomalaisten kuntien omistamille entisille maatalousmaille, jotka eivät voimakkaasta heinänkasvusta johtuen metsity luontaisesti. Näin luodaan aina uutta metsä pinta-alaa. Lähinielujen ansiosta todellisen muutoksen voi nähdä itse omin silmin.

Keskiössä aito lisäyksellisyys

“On mahtavaa nähdä kuinka olemme yhdessä Mikkelin kaupungin kanssa muokkaamassa heitteille jäänyttä peltoaluetta hiilinieluksi, josta vuosien saatossa syntyy monimuotoinen metsäalue. Yhdessä pääsemme näyttämään maailmalle, miten Suomessa on mahdollista tehdä huipputason hiilinieluja, jossa lisäyksellisyys ei jää kenellekään epäselväksi”, täsmentää Puunin tieteellinen johtaja Juha Siitonen.

“Minun on ollut erittäin vaikea ymmärtää, miten vallitsevat kompensaatiot todellisuudessa toimivat ja kymmenien tuntien googlettamisenkaan jälkeen en ole saanut selkeää vastausta mikä on muuttunut, kun yritys on ostanut päästökompensaatiota. Siksi päätimme perustaa Puunin”, painottaa Puunin perustaja Joona Puhakka.

Puunin tarkoituksena ei ole luoda yhden puulajin puupeltoja, vaan lehtipuuvaltaisia lehtoja ja sekametsiä, jotka tarjoavat ekologiset lokerot laajalle skaalalle eliöitä ja kestävät hyvin kasvitauteja sekä ilmaston lämpenemistä. Kohteet pyritään suojelemaan, mikäli se maanomistajalle sopii. Muussa tapauksessa nielujen ikä määritetään sopimuksellisesti sataan vuoteen. Ilmakehästä poistuneen hiilen määrän Puunin projekteissa laskee LUKE (Luonnonvarakeskus).

Seuraavat taimet istutetaan Lempäälään

Puunin seuraava kompensaatiometsä istutetaan Lempäälään touko-kesäkuun vaihteessa. Uusi toimintamalli on kiinnostanut laajalti yrityksiä, joille kompensaatiotoiminta ja ympäristövastuu ovat liiketoiminnan kannalta merkityksellisiä. Mukaan ovat lähteneet esimerkiksi Kiinko, Korkeasaari, Leanheat, Tampere-talo, Häät-lehti, OpenOcean ja Coredo.

Puuni Oy

Puuni on mikkeliläinen startup-yritys, jonka tavoitteena on poistaa hiilidioksidia ilmakehästämme. Yrityksille tarjottavat kompensaatioratkaisut sisältävät uudelleenmetsitystä suomalaisten kuntien omistamille entisille maatalousmaille, jotka eivät voimakkaasta heinänkasvusta johtuen metsity luontaisesti. Näin luodaan aina uutta metsä pinta-alaa ja tuetaan kuntalaisten työllistymistä. Lähinielujen ansiosta todellisen muutoksen voi nähdä itse omin silmin.

Puunin perustajia ovat hallituksen puheenjohtaja ja liiketoimintavastaava Joona Puhakka, operatiivinen johtaja Petri Kämäräinen ja tieteellinen johtaja Juha Siitonen.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot

Puuni Oy

Juha Siitonen, tieteellinen johtaja
juha.siitonen@puuni.fi

Joona Puhakka, hallituksen puheenjohtaja
joona.puhakka@puuni.fi

Kuvat

Lataa
Puunin perustajat tekninen johtaja Petri Kämäräinen (vas.), hallituksen puheenjohtaja Joona Puhakka ja tieteellinen johtaja Juha Siitonen.
Lataa

Materock Oy
Laukkipääntie 20

Materock on markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän konsultointiyritys.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi