Mikko Martikainen Duunitorin markkinointijohtajaksi – kertoo 3 asiaa, jotka yhdistävät menestyneitä brändejä

Mikä sai kokeneen brändin rakentajan hyppäämään nopeasti kasvavaan teknologiayritykseen, joka pyrkii räjäyttämään rekrytoinnin? Mitä Mikko Martikainen haluaisi kaikkien ymmärtävän brändeistä?
Miten kiteyttäisit taustasi?
"Olen strateginen ja luova brändin rakentaja, kovissakin asioissa mieluummin tunnepelaaja.
Kokemukseni on kertynyt asiakastyössä Suomen arvostetuimpien ja vaativimpien brändien parissa. Olen suunnitellut ja johtanut luovaa ja vaikuttavaa brändinrakentamista strategialla, konsepteilla, viestinnällä ja teoilla.
Parhaimmillaan olemme onnistuneet luomaan kansainvälisiä puheenaiheita, uudistamaan vuosikymmeniä toimineita konsepteja tai luomaan ja lanseeraamaan uusia yritys-, tuote- tai palvelubrändejä.
Brändeistä olen aina ajatellut kokonaisvaltaisesti – todellisuus ja teot edellä väitteiden tai irtoideoiden sijaan."
Mitkä asiat yhdistävät menestyviä brändejä?
- "Yksinkertainen ja kiehtova tarina, jota voivat kertoa sekä asiakkaat että työntekijät: Mistä on tultu? Miksi tehdään sitä, mitä tehdään? Mitä erityistä siinä on? Mistä kaikesta tämä kumpuaa?"
- "Pitkäjänteisyys investoida laatuun, jolla on väliä yleisölle. Markkinointi on jo ylimmän johdon agendalla. Menestyviä brändejä yhdistää se, että myös rekrytointi on ylimmän johdon agendalla."
- "Työnantaja pitää huolta henkilökunnastaan. Ihmiset tekevät sen, mitä koemme asiakkaina ja kuluttajina. Siksi rekrytointi on ensimmäinen askel siihen, mitä voi kutsua brändiksi."
Mitä haluaisit kaikkien ymmärtävän työnantajakuvasta ja rekrytointimarkkinoinnista?
"Mielikuvat eivät muutu nopeasti, mutta työn niiden eteen voi aloittaa heti. Lukuisten vaihtoehtojen maailmassa erottuminen ja kyky kertoa omista todellisista vahvuuksista oivaltavasti ovat tärkeitä organisaatioille – oli kyseessä tuotteen, palvelun tai työpaikan markkinointi.
Rekrytointimarkkinointi voisi hyödyntää luovuutta rohkeammin ja välttää niin sitä usein vaivaavat konventiot. Suora ja avoin dialogi työstä on tärkeämpää kuin korukieliset koukerot, jotka vain pitävät yllä työnantajan tai työntekijän fasadia.
Tarvitaan uusia tapoja kohdata potentiaalinen työnantaja ja löytää potentiaalinen työntekijä. Modernit rekrytointitavat säästävät rutkasti aikaa ja energiaa. Tämä voi olla koko Suomelle kilpailuetu ja vientituote."
Mitä työnantajabrändien pitäisi oppia kuluttajabrändeiltä?
"Opittavaa on luovuudessa, ideoissa, konsepteissa, strategisissa valinnoissa ja johdonmukaisuudessa. Lisäksi olisi hyvä unelmoida isosti työnantajan positiivisesta roolista ihmisten elämässä laajemmin.
Ihminen voi kokea brändin kuluttajana, asiakkaana, työnhakijana ja työntekijänä. Näistä kaikista muodostuu lopulta yksi mielikuva.
Läpinäkyvyyden vaade on laittanut yritykset ja yhteisöt hyvällä tavalla vastuuseen sanoistaan ja teoistaan. Tämä pätee myös työnantajamielikuvan rakentamisessa."
Duunitorin missio on toteuttaa ihmisten ja työnantajien unelmia. Mistä sinä unelmoit?
"Haluaisin seuraavaksi jättää oman pienen jälkeni siihen, kuinka Suomi mullistaa rekrytoinnin. Eli näyttää muulle maailmalle, miten työt ja tekijät löytävät toisensa entistä laadukkaammin ja kestävämmin. Aidon ja rehellisen dialogin avulla – ilman valtavaa ja tarpeetonta työmäärää molemmin puolin. Meillä on teknologiaa, osaamista ja luovuutta tähän. Rekrytointi on uusi markkinointi."
Miksi halusit duunitorilaiseksi?
"Duunitorilaisista huokuu kyky ja halu olla työelämän muutosvoima. Duunitorilaiset ovat tulleet tutuiksi viimeisen kolmen vuoden aikana asiakastyössä. Jo näistä kohtaamisista jäi mieleen heidän energiansa."
Brändiosaaminen vauhdittaa kasvutarinaa
Duunitorin toinen perustaja ja toimitusjohtaja Thomas Grönholm iloitsee kasvuyrityksen uudesta vahvistuksesta:
"Mikolla on pitkä kokemus Suomen ikonisimpien brändien kehittämisestä, ja hän on kiistatta yksi maamme kovimpia luovia johtajia. Hänen luovuutensa, innostavuutensa ja huumorintajunsa yhdistettynä laajaan näkemykseen strategisesta markkinoinnista on iso voimavara Duunitorin kasvupolulla.
Työnantajabrändien rakentamisessa pätevät samat lähtökohdat kuin brändityössä ylipäänsä. Jotta voi rekrytoida parhaita osaajia, työnantajan pitää tuntea kohderyhmänsä ja osata puhutella, koskettaa ja herättää tunteita.
Yhdessä Mikon kanssa voimme auttaa asiakkaitamme markkinoimaan työpaikkojaan entistä paremmin ja pääsemme kertomaan Duunitorin tarinaa entistä vaikuttavammin."
Kaipaatko lisätietoa?
Kaipaatko tietoa tai näkemystä esimerkiksi rekrytoinnista, työnhausta, työmarkkinoista tai työnantajakuvasta? Ole yhteydessä Duunitorin asiantuntijoihin ja tutustu Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinatietopalveluun!
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko MartikainenMarkkinointijohtajaDuunitori Oy
Puh:+358400707023mikko.martikainen@duunitori.fiThomas GrönholmToimitusjohtaja ja perustajaDuunitori Oy
Puh:+35840 544 4523thomas.gronholm@duunitori.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Toinen Linja 7
00530 Helsinki
Duunitori.fi on Suomen suurin työnhakupalvelu. Vuonna 2009 perustettu yritys kokoaa avoimet työpaikkailmoitukset ja ohjaa ne alustansa lisäksi sadoille ylläpitämilleen sosiaalisen median sivuille. Duunitorin työelämämedia julkaisee uutisia, vinkkejä ja tarinoita työnhausta, rekrytoinnista ja työelämästä. Työnantajille Duunitori tarjoaa rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajakuvan kehittämisen palveluita. Duunitorin kaikille avoimiin ilmaisiin palveluihin kuuluvat muun muassa työpaikkavahti Duunivahti, ammatinvalintatesti Duunitesti, palkkavertailu ja työmarkkinaseuranta, josta näkee avoimien työpaikkojen kysynnän ja tarjonnan. Vuonna 2019 Duunitori laajeni Ruotsiin ja perusti Jobbland-työnhakupalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Duunitori Oy
Hakijoiden määrä räjähti – missä riittää edelleen töitä?3.7.2025 05:02:00 EEST | Tiedote
Työmarkkinan synkkä tilanne jatkuu: avoimien työpaikkojen määrä on romahtanut, ja samaan aikaan hakijoita on ennätyksellisen paljon. Rekrytoinnit eivät kuitenkaan ikinä pysähdy täysin. Duunitorin data kertoo, millä aloilla ja alueilla riittää töitä myös vaikeassa markkinassa.
SAK ja Suomen Yrittäjät eri mieltä palkka-avoimuudesta: ”Palkkatasoa ei pitäisi käsitellä kuin valtion salaisuutta”16.6.2025 05:02:00 EEST | Tiedote
EU:n palkka-avoimuusdirektiivin kansallinen täytäntöönpano herättää eriäviä näkemyksiä työnantaja- ja työntekijäpuolilla. SAK:n ja Suomen Yrittäjien asiantuntijat ottavat nyt kantaa rekrytoinnin palkka-avoimuuteen.
Vastuullista vai vaarallista? Näin tekoäly myllää rekrytointia12.6.2025 05:02:00 EEST | Tiedote
Tekoälyn käyttö rekrytoinnissa yleistyy ja tuo mukanaan sekä etuja että riskejä. Duunitorin tutkimus avaa suurten työnantajien näkemyksiä. Lue Duunitorin asiantuntijan ja Reilu rekrytointi -hankkeen tutkijan kommentit aiheesta.
10 suosituinta kesätyöpaikkaa – tällaiset työnantajat kiinnostavat hakijoita4.6.2025 05:00:00 EEST | Tiedote
Kesätyönhakijoita houkuttelevat etenkin tunnetut brändit ja suuret työllistäjät, kuten Lidl, UPM ja Viking Line. Katso lista Duunitorilla eniten lukukertoja keränneistä kesätyöpaikkailmoituksista. Kerromme myös, miltä kesätyötilanne näyttää ja voiko vielä napata kesätyön.
Kesätöiden määrä syöksyi alas – paikoista kilpailevat nyt myös kokeneet osaajat12.5.2025 06:43:34 EEST | Tiedote
Kesätyöpaikkojen määrä on laskenut viime vuosista. Duunitorin data kertoo, millä aloilla paikkoja on eniten. Lue myös, mitä kokeneet osaajat toivovat kesätöiltä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme