Mikrosäästämisen tilannekatsaus: Näissä postinumeroissa säästetään innokkaimmin sukanvarteen

Mikrosäästämisessä on kyse ilmiöstä, jossa arjen pienet summat valjastetaan auttamaan oman säästötavoitteen saavuttamista. S-Pankin tilastojen perusteella Suomen eniten mikrosäästäjiä asuu Kolarin Saariputaalla. Helsingissä mikrosäästäminen on suosituinta Kaitalahdessa.

Mikrosäästäminen on nopeasti nousemassa erittäin suosituksi säästämisen muodoksi eri puolilla Suomessa.

Suomen innokkaimmat mikrosäästäjät asuvat Kolarissa. Näin voi päätellä S-Pankin Mikrosäästämisen tilannekatsauksesta, jossa selvitettiin sitä, kuinka paljon mikrosäästäjiä asuu postinumeroissa eri puolilla Suomea.

Kolarin Saariputaalla (postinumero 95920) mikrosäästäjiä asuu postinumeron väkilukuun suhteutettuna yli 6-kertainen määrä verrattuna tyypilliseen postinumeroon Suomessa. Myös toiseksi mikrosäästäväisin postinumero (95980 Ylläsjärvi) löytyy Kolarista. Seuraavaksi yleisintä mikrosäästäminen on Ilmajoen Munakassa (60450), Parikkalan Maironiemessä (59510) sekä Porin Tahkoluoto-Reposaaressa (28900). Helsingissä mikrosäästäminen on suosituinta Kaitalahden postinumeroalueella (00590).

"Tulokset ovat ilahduttavia ja mielestäni ne kertovat siitä, että mikrosäästäminen on nopeasti nousemassa erittäin suosituksi säästämisen muodoksi eri puolilla Suomessa, kun useampi finanssialan toimija on tuonut markkinoille omia mikrosäästämisen ratkaisujaan. Vuonna 2018 esittelemällämme Säästäjä-palvelulla on jo yli 38 000 käyttäjää", kertoo S-Pankin Varallisuudenhoitoliiketoiminnan johtaja Hanna Porkka.

S-mobiilista löytyvä Säästäjä on markkinoiden johtava digitaalisen sijoitusneuvonnan palvelu. Palvelun käyttäjät voivat säästää Suomen edullisimpiin yhdistelmärahastoihin osana arjen rutiineja. Säästöön voi siirtää esimerkiksi 0,5-5 euroa jokaisesta korttiostoksesta, S-ryhmän ostoksista kertyvän Bonuksen tai itse valittavan summan. Valtaosa palvelun käyttäjistä hyödyntää näitä mikrosäästämisen toiminnallisuuksia.

"Aina on hyvä hetki aloittaa sijoittaminen. Mikrosäästäminen soveltuu kuitenkin ilmiönä erittäin hyvin näihin poikkeuksellisiin aikoihin, koska säästäjä tulee automaattisesti hajauttaneeksi sijoituksiaan ajallisesti. Tämä on tärkeää, kun markkinat myllertävät ja kurssit pomppivat ylös ja alas. Kun sijoittaa sekä kurssien ollessa alhaalla että ylhäällä, pienentää riskiä siitä, että tulee sijoittaneeksi omia rahojaan aivan väärään aikaan", Porkka muistuttaa.

Mikrosäästämisen tilannekatsaus perustuu S-Pankin Säästäjä-palvelun tietoihin toukokuulta 2020 sekä tuoreimpiin julkisiin, vuoden 2018 tilastoihin postinumerokohtaisista asukasmääristä. Tilasto on täysin anonyymi, eivätkä yksittäisen käyttäjän tiedot ole tunnistettavissa. Tarkastelussa ovat mukana kaikki Suomen postinumerot lukuun ottamatta kaikkein vähäväkisimpiä postinumeroita sekä postinumeroita, joissa on vain pieni määrä mikrosäästämistä hyödyntäviä Säästäjä-käyttäjiä. Säästäjä-palvelulla on yli 38 000 käyttäjää ja valtaosa käyttäjistä hyödyntää palvelusta löytyviä mikrosäästämisen toiminnallisuuksia.

Järjestys

Postinumero

Indeksi

95920 Saaripudas (Kolari)

95980 Ylläsjärvi (Kolari)

60450 Munakka (Ilmajoki)

59510  Maironiemi (Parikkala)

28900  Tahkoluoto-Reposaari (Pori)

61430  Isorehto (Seinäjoki)

40820  Vuoritsalo (Jyväskylä)

50700  Syysjärvi (Mikkeli)

04350  Nahkela (Tuusula)

88470  Kontiomäki (Paltamo)

20730  Skanssi (Turku)

00590  Kaitalahti (Helsinki)

01530  Veromiehenkylä (Vantaa)

70300  Linnanpelto (Kuopio)

01340  Leinelä (Vantaa)

32920  Kauvatsa (Kokemäki)

00880  Roihupellon teollisuusalue (Helsinki)

71570  Syvänniemi (Kuopio)

96700  Niskanperä (Rovaniemi)

40320  Seppälän Teollisuusalue (Jyväskylä)

04250  Alikerava (Kerava)

00380  Pitäjänmäen teollisuusalue (Helsinki)

33870  Vuores (Tampere)

00580  Verkkosaari (Helsinki)

90400  Äimärautio (Oulu)

48900  Sunila (Kotka)

14820  Syrjäntaka (Hämeenlinna)

40660  Länsi-Palokka (Jyväskylä)

12540  Launonen (Loppi)

62130  Hellanmaa (Lapua)

74595  Runni (Iisalmi)

41350  Laukaa Asemanseutu (Laukaa)

91410  Jokirinne (Muhos)

40720  Nisula (Jyväskylä)

48810  Rantahaka (Kotka)

28240  Isojoenranta (Pori)

16710  Hollola kk (Hollola)

49300  Tavastila (Kotka)

21490  Marttila (Marttila)

90670  Hiukkavaara (Oulu)

84540  Vähäkangas (Ylivieska)

01630  Hämeenkylä (Vantaa)

45810  Pilkanmaa (Kouvola)

40100  Jyväskylä Keskus (Jyväskylä)

64350  Karijoki Keskus (Karijoki)

96460  Pöykkölä (Rovaniemi)

98440  Kallaanvaara (Kemijärvi)

90120  Heinäpää (Oulu)

27100  Eurajoki Keskus (Eurajoki)

61310  Panttila (Kurikka)

Indeksi, postinumeroiden mediaani=100

S-Pankin asuntolainoilla kysyntää: loma-asuntolainoja haettiin toukokuussa tuplasti viime vuoteen verrattuna9.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Koronakriisin hellittäminen näkyy asuntokaupan vilkastumisena. S-Pankista otettiin toukokuussa asuntolainaa jo enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Loma-asuntolainoja haettiin jopa tuplasti edellisvuoden toukokuuhun verrattuna. Monissa kodeissa taloudellinen tilanne on kuitenkin edelleen epävarma, joten S-Pankki jatkaa maksuttomien lyhennysvapaiden tarjoamista kesäkuun loppuun.

Monella on jemmarahaa, josta he eivät tiedä – jopa 350 miljoonaa euroa käyttämätöntä rahaa S-Pankissa asiakasomistajien tileillä5.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

S-Etukortti löytyy jo lähes neljältä miljoonalta suomalaiselta ja vuonna 2019 niillä kerättyä Bonusta ja muita etuja maksettiin asiakasomistajille keskimäärin 160 euroa. Osa jemmaa Bonuksensa tietoisesti tulevaa varten, mutta moni ei vielä edes tiedä bonuspottiaan: S-Pankin tileillä on koskemattomana asiakasomistajien rahoja jopa 350 miljoonaa euroa.

S-Pankki ostaa Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut20.5.2020 09:15:00 EESTTiedote

S-Pankki kasvattaa varallisuudenhoitoaan yrityskaupalla ja nousee samalla yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista. Fennialta siirtyvät toiminnot saavat voimakkaasti kasvavan kotimaisen omistajan, jolle varallisuudenhoito on toinen tukijalka. Fennia keskittyy jatkossa entistä voimakkaammin ydinliiketoimintansa kehittämiseen ja tähtää tulevaisuudessa vakuutusalan asiakaslähtöisimmäksi toimijaksi.