Miksi inkerinsuomalaisten kohtaloista on vaiettu?

Mitä tapahtui 30 vuotta sitten alkaneessa paluumuutossa? Miten vähemmistöön kuuluminen vaikuttaa identiteettiin? Kaksi toimittajaa, Lea ja Santeri Pakkanen sukeltavat uutuuskirjassaan Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen (Gummerus) syvälle oman sukunsa vaiheisiin. Samalla teos venyttää totuttuja käsityksiä suomalaisuudesta ja valottaa sellaista kaistaletta Suomen historiassa, joka on jäänyt vähälle huomiolle. Yhden suvun kautta, tutkimustietoon ja arkistomateriaaleihin nojautuen, hahmottuu kuva tuntemattomaksi jääneestä vähemmistöstä.

Kun kansasta on tuhottu puolet, heiltä on viety maa, kieli ja historia ja kun kaikki se on kuitattu vaikenemisella, menneisyys muuttuu ahdistukseksi. Inkeriläiset vanhemmat pyrkivät suojelemaan jälkikasvuaan salaamalla kokemansa kauheudet, mutta menneisyyden taakka siirtyi lapsille, joille jäi juurettomuuden ja muukalaisuuden tunne.

Se tapahtui meille kertoo inkerinsuomalaisten historiasta 1600-luvulta tähän päivään. Vainoa, karkotuksia, vankileirikokemuksia, venäläistämistä ja paluumuuttoa käsitellään kirjassa sekä oman suvun kautta että yhteiskunnallisesta näkökulmasta.

Isän ja tyttären tutkimusmatka vie Jäämeren rannalle Jakutiaan, jonne karkotettiin isoäiti, ja siperialaiseen Gulag-vankileirikaupunkiin, jonne päätyi isoisä. Kirja johdattaa myös Venäjän Karjalaan, jonne hengissä selvinneet inkeriläiset pääsivät sodan jälkeen ja Pietarin alueelle, missä inkeriläiskylien tilalla seisovat venäläislähiöt ja huvilat.

Paluumuuttajat ja heidän vastaanottonsa

Kirja käy läpi 30 vuotta sitten alkaneeseen paluumuuttoon liittynyttä poliittista keskustelua ja uutisointia sekä kertoo vuonna 1991 Suomeen tulleiden Lea ja Santeri Pakkasen omia kokemuksia kotiutumisesta. Santeri Pakkanen valittiin 1989 Karjalan suomalaisten Inkeri-liiton puheenjohtajaksi, ja hän seurasi paluumuuton alkamista paraatipaikalta. Lea Pakkanen kuvaa paluumuuttoa 7-vuotiaan koululaisen silmin, joka yrittää sulautua joukkoon ja omaksuu siten vaikenemisen kulttuurin.

Huomasimme olevamme erilaisia myös tavalla, jota emme olleet odottaneet. Kai me ajattelimme muuttaneemme suomalaisina suomalaisten maahan, saapuneemme omiemme joukkoon. Mutta samalla tavalla kuin Neuvostoliitossa suomalaisuutemme oli ollut itsestäänselvyys, Suomessa sen päälle ilmestyi kysymysmerkki.

Lea Pakkanen
Lea Pakkanen (s. 1983) on toimittaja sekä sosiaali- ja kulttuuriantropologi, joka on työssään käsitellyt sotien ja konfliktien vaikutusta siviileihin.

Santeri Pakkanen
Santeri Pakkanen (s. 1950) on toimittaja, joka oli keskeisesti mukana, kun inkeriläisten oli jälleen mahdollista järjestäytyä ja aktivoitua Neuvostoliitossa 1980-luvulla.

Lea ja Santeri Pakkanen, Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen
Kuvaliitteessä on Meeri Koutaniemen valokuvia sekä Pakkasten kotialbumikuvia
Painettu kirja ilmestyy 11.10.2020
Äänikirja ilmestyy 19.10. lukijoina Rosanna Kemppi ja Pertti Koivula

Lea ja Santeri Pakkanen (kuva: Marek Sabogal)

Syksyn sotakirjoissa kuljetaan sissien matkassa myrskyävällä Pääjärvellä ja päästetään ääneen Rukajärven veteraanit15.10.2020 13:01:33 EESTTiedote

Sukupolvensa luetuimman sotakirjailijan, Esa Sirénin uutuusromaani Sissiosasto Hirvelä (Gummerus) herättää eloon vaiherikkaan syksyn 1941. Kirja kertoo Uhtuan ja Kiestingin suunnalla taistelleiden Amiraali Isolan laivaston ja osasto Hirvelän sissien kohtaloista. Tietokirja Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944 (Gummerus) pohjaa yli 600 veteraanin haastattelumuistioihin, jotka on arkistoitu ja digitoitu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen toimesta. Jukka Kuhasen ja Esa Sirénin teos kokoaa korpisotureiden kertomukset ja SA-kuvat Rukajärveltä ajallisesti eteneviin teemakokonaisuuksiin.

Jokainen omistamamme vaate ja kenkäpari ansaitsee huolenpitomme – Huolla on kaunis opaskirja vaatetushuollon perusteista12.10.2020 08:11:03 EESTTiedote

Tiesitkö, että monet villavaatteet saattavat nyppyyntyä laadusta huolimatta? Tai että nahkakenkä tarvitsee lepopäiviä? Tai että uusi nahkalaukku kannattaa suojata hoitoaineella, jotta se säilyy käytössä hyvänä? Suositun vaatteiden huoltosivuston Arkivé Atelierin perustajien Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet (Gummerus) on esteettinen tietokirja, joka opastaa huoltamaan vaatteita, kenkiä ja asusteita niin, että ne säilyvät kauniina ja kestävät käytössä mahdollisimman pitkään.

Nukahtamisvaikeuksia? Suosittuun unipodcastiin perustuva Unisatuja rauhattomille aikuisille rauhoittaa stressaantuneen mielen uneen8.10.2020 10:10:42 EESTTiedote

Unisatuja rauhattomille aikuisille (Gummerus) on kokoelma rauhoittavia tarinoita, jotka auttavat laskemaan kierroksia ja nukkumaan paremmin. Kauniisti kuvitettu kirja perustuu jooga- ja meditaatio-ohjaaja Kathryn Nicolain suosittuun unipodcastiin, jolla on miljoonia kuulijoita ympäri maailmaa. Suomenkieliset unisadut äänikirjoina lukee Vuokko Hovatta.

Suursiivous on menneen maailman menetelmä – Marttojen kodinhoito-ohjeissa korostuvat ekologisuus ja säännöllisyys7.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

Miten kodin saa pysymään siistinä ja viihtyisänä? Voisiko siivoamisesta innostua? Miten valurautapannu pestään? Entä silkkipusero? Kuinka pitää huonekasvit hengissä talven yli? Martat – Kodinhoitokirja (Gummerus) kokoaa yksiin kansiin Marttojen parhaat arjen neuvot: vinkit siivoukseen, pyykinpesuun, lajitteluun ja huonekasvien hoitoon.

Tunnelmavetoinen romaani pohtii etäisyyden vaikutusta ihmisten välisiin yhteyksiin2.10.2020 07:52:00 EESTTiedote

Venla Saalon ensimmäinen aikuisille lukijoille suunnattu romaani Kukkia maan alla (Gummerus) sijoittuu Berliiniin sekä Saksan ja Puolan rajaseudulle. Yhden viikonlopun tapahtumia kuvaava kertomus käsittelee juuria, etäisyyksiä ihmisten välillä ja rajan ylittämisen vaikeutta. Helsinkiläislähtöinen Saalo on asunut vuosia Saksassa, ensin Berliinissä ja vuodesta 2019 lähtien rajaseudulla Görlitzissä.