Miksi juuri minä sairastuin, kysyy lapsi

Olenko tehnyt jotakin väärin? Rangaistaanko minua? Onko tämä minun syyni? Diabetekseen sairastunut lapsi pohtii usein, miksi sairaus tuli juuri hänelle. Diagnoosi saattelee lapsen suurten kysymysten äärelle. Diabeteslääkäri Tero Saukkosen mukaan lapsipotilaista tulee nopeasti ikäistään kypsempiä, kun on pakko kantaa itsestään tavallista suurempaa vastuuta.

Lapsen sairastuminen voi olla järkytys myös vanhemmille, mutta huolta ei pidä sälyttää lapsen kannettavaksi. Lapset sopeutuvat yleensä hyvin ja suhtautuvat diagnoosiinsa myös uteliaasti.

”Diagnoosin saamisen jälkeen avoimuus ja rehellisyys ovat kaiken A ja O. Sairauteen on hyvä suhtautua perheen yhteisenä projektina, eikä lasta tarvitse yrittää suojella diagnoosilta”, neuvoo Novo Nordiskin lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen.

Lapsen kysymyksiin pitää vastata rehellisesti ja pelottelematta. Sairaudestaan kuultuaan moni lapsi miettii, miksi juuri hän sairastui. Siihen ei kenelläkään ole vastauksia, koska ykköstyypin diabetesta ei voida millään lailla ehkäistä. Sairaus johtuu autoimmuuni-ilmiöstä, jonka takia haiman insuliinia tuottavat saarekkeet vähitellen tuhoutuvat, mutta syytä ilmiölle ei tiedetä.

Lapsi saattaa kokea, että sairaus on rangaistus. Hän voi tuntea surua ja vihaa sairastumisestaan. Vanhemman tärkeänä roolina on silloin läsnäolo ja lapsen lohduttaminen.

Lapset ajattelevat myös tulevaisuuttaan. Miten ykköstyypin diabeteksen kanssa eletään: mitä voi harrastaa, ja mikä diabetesta sairastavasta voi tulla isona?

”Silloin kannattaa kertoa lapselle, että nykyisin sairauden kanssa voi elää ihan normaalia elämää, eikä diabetes rajoita esimerkiksi ammatinvalintaa juuri millään tavalla”, Saukkonen huomauttaa.

Liikkuakin voi monipuolisesti, eikä tyypin 1 diabetes estä huippu-urheiluakaan. Koulunkäynti ja harrastaminen sujuvat, kunhan päivän mittaan muistaa mitata verensokerin ja ottaa insuliinia tarpeen mukaan. Useimmiten lapsi omaksuu diabeteksen hoitoon liittyvien välineiden käytön varsin nopeasti.

Saukkosen kokemus on, että diabetesdiagnoosin saaneet lapset vaikuttavat usein tavallista kypsemmiltä ikäisikseen.

”Diabeteksen edellyttämä säännöllisyys ja suunnitelmallisuus lääkitysten, verensokerin seurannan ja aterioiden suhteen kasvattaa lasta ja nuorta ottamaan paljon vastuuta itsestään ja omasta terveydestään, mikä on positiivinen asia. On kuitenkin tärkeää muistaa, että lapsen on saatava olla lapsi. Päävastuu sairauden hoidosta on aina vanhemmilla ja muilla lapsen elämässä olevilla aikuisilla.”

Kirjoitus on osa Novo Nordiskin artikkelisarjaa tyypin 1 diabeteksesta ja se on vapaasti toimitusten käytettävissä. Seuraavissa osissa käsitellään sairautta sairastuneen lapsen vanhempien ja lapsen muun lähipiirin kannalta.

VINKIT

Miten kertoa lapselle diabetesdiagnoosista?

- Ole avoin, valitse sanasi lapsen ikätason mukaan. Vastaa kysymyksiin suoraan ja rehellisesti.

- Älä pelottele. Kerro, että sairaus on hoidettavissa.

- Opeta lasta hoitamaan sairauttaan, mutta älä jätä häntä yksin sairauden kanssa.

Suomen Novo Nordisk aloittaa matkustamisesta aiheutuvien CO₂-päästöjen kompensoinnin yhdessä Taimiteon kanssa osana kunnianhimoista ympäristöstrategiaansa20.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Fiasp® hyväksytty Euroopassa diabeteksen hoitoon nuorille ja yli 1-vuotiaille lapsille29.8.2019 10:24:26 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 22.8.2019 – Novo Nordisk ilmoitti tänään, että Euroopan komissio on hyväksynyt Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamisen nuorten ja 1-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten diabeteksen hoitoon. Tämä täydentää aiempaa käyttöaihetta, joka kattoi ainoastaan aikuiset. Lapsille ja nuorille Fiasp® suositellaan annettavaksi ennen ateriaa (0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista). Fiasp® voidaan antaa myös enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen (aterianjälkeinen annostelu) tilanteissa, joissa nautittavan ruuan määrä on epävarma. Jos Fiasp® annetaan ilta-aterian jälkeen, yöaikaisen hypoglykemian (matala verensokeri) välttämiseksi suositellaan verensokeritasapainon tarkkaa seurantaa1. --- Viite: 1 Fiasp® valmisteyhteenveto. Päivitetty viimeksi: 07/2019