Miksi juuri minä sairastuin, kysyy lapsi

Olenko tehnyt jotakin väärin? Rangaistaanko minua? Onko tämä minun syyni? Diabetekseen sairastunut lapsi pohtii usein, miksi sairaus tuli juuri hänelle. Diagnoosi saattelee lapsen suurten kysymysten äärelle. Diabeteslääkäri Tero Saukkosen mukaan lapsipotilaista tulee nopeasti ikäistään kypsempiä, kun on pakko kantaa itsestään tavallista suurempaa vastuuta.

Lapsen sairastuminen voi olla järkytys myös vanhemmille, mutta huolta ei pidä sälyttää lapsen kannettavaksi. Lapset sopeutuvat yleensä hyvin ja suhtautuvat diagnoosiinsa myös uteliaasti.

”Diagnoosin saamisen jälkeen avoimuus ja rehellisyys ovat kaiken A ja O. Sairauteen on hyvä suhtautua perheen yhteisenä projektina, eikä lasta tarvitse yrittää suojella diagnoosilta”, neuvoo Novo Nordiskin lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen.

Lapsen kysymyksiin pitää vastata rehellisesti ja pelottelematta. Sairaudestaan kuultuaan moni lapsi miettii, miksi juuri hän sairastui. Siihen ei kenelläkään ole vastauksia, koska ykköstyypin diabetesta ei voida millään lailla ehkäistä. Sairaus johtuu autoimmuuni-ilmiöstä, jonka takia haiman insuliinia tuottavat saarekkeet vähitellen tuhoutuvat, mutta syytä ilmiölle ei tiedetä.

Lapsi saattaa kokea, että sairaus on rangaistus. Hän voi tuntea surua ja vihaa sairastumisestaan. Vanhemman tärkeänä roolina on silloin läsnäolo ja lapsen lohduttaminen.

Lapset ajattelevat myös tulevaisuuttaan. Miten ykköstyypin diabeteksen kanssa eletään: mitä voi harrastaa, ja mikä diabetesta sairastavasta voi tulla isona?

”Silloin kannattaa kertoa lapselle, että nykyisin sairauden kanssa voi elää ihan normaalia elämää, eikä diabetes rajoita esimerkiksi ammatinvalintaa juuri millään tavalla”, Saukkonen huomauttaa.

Liikkuakin voi monipuolisesti, eikä tyypin 1 diabetes estä huippu-urheiluakaan. Koulunkäynti ja harrastaminen sujuvat, kunhan päivän mittaan muistaa mitata verensokerin ja ottaa insuliinia tarpeen mukaan. Useimmiten lapsi omaksuu diabeteksen hoitoon liittyvien välineiden käytön varsin nopeasti.

Saukkosen kokemus on, että diabetesdiagnoosin saaneet lapset vaikuttavat usein tavallista kypsemmiltä ikäisikseen.

”Diabeteksen edellyttämä säännöllisyys ja suunnitelmallisuus lääkitysten, verensokerin seurannan ja aterioiden suhteen kasvattaa lasta ja nuorta ottamaan paljon vastuuta itsestään ja omasta terveydestään, mikä on positiivinen asia. On kuitenkin tärkeää muistaa, että lapsen on saatava olla lapsi. Päävastuu sairauden hoidosta on aina vanhemmilla ja muilla lapsen elämässä olevilla aikuisilla.”

Kirjoitus on osa Novo Nordiskin artikkelisarjaa tyypin 1 diabeteksesta ja se on vapaasti toimitusten käytettävissä. Seuraavissa osissa käsitellään sairautta sairastuneen lapsen vanhempien ja lapsen muun lähipiirin kannalta.

VINKIT

Miten kertoa lapselle diabetesdiagnoosista?

- Ole avoin, valitse sanasi lapsen ikätason mukaan. Vastaa kysymyksiin suoraan ja rehellisesti.

- Älä pelottele. Kerro, että sairaus on hoidettavissa.

- Opeta lasta hoitamaan sairauttaan, mutta älä jätä häntä yksin sairauden kanssa.

Tuore tutkimus: Työikäisten diabetespotilaiden määrä kasvaa ja hoitotasapaino on keskimääräistä heikompi25.9.2023 08:15:00 EEST | Tiedote

Tuoreessa suomalaistutkimuksessa on selvitetty rekisteriaineiston perusteella tyypin 2 diabetesta sairastavien suomalaisten hoidon tilaa ja hoitotasapainoa. Tutkimuksen tulokset ovat merkittäviä: sairauden esiintyvyys kasvaa Suomessa voimakkaasti ja huomattavaa on työikäisen väestön keskimääräistä heikompi hoitotasapaino. Huonosti hoidetun diabeteksen seuraukset ovat sekä yksilötasolla että kansanterveydellisesti huolestuttavia. Tutkimuksen tulokset täydentävät THL:n diabetesrekisterin tuloksia.

Semaglutidi 2,4 mg vähentää ylipainoisilla tai lihavilla aikuisilla merkittävien sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä 20 prosentilla11.8.2023 09:14:25 EEST | Tiedote

Bagsværd, Tanska, 8. elokuuta 2023 Novo Nordisk on julkistanut päätulokset sydän- ja verisuonitapahtumia selvittävän SELECT-tutkimuksen tärkeimmät tulokset. Kaksoissokkoutetussa tutkimuksessa verrattiin ihonalaista, kerran viikossa annettavaa 2,4 mg:n annosta semaglutidia lumelääkkeeseen normaalihoidon lisänä merkittävien sydän- ja verisuonitapahtumien ehkäisemiseksi enintään viiden vuoden ajan. Tutkimukseen osallistui 17 604 vähintään 45-vuotiasta henkilöä, jotka olivat ylipainoisia tai lihavia ja joilla oli todettu sydän- ja verisuonitauti, mutta ei diabetesta. Tutkimus osoitti tilastollisesti merkitsevän eron semaglutidin ja lumelääkkeen välillä: semaglutidia saaneilla esiintyi 20 prosenttia vähemmän merkittäviä sydän- ja verisuonitapahtumia1. Tutkimuksen päätavoitteeksi oli määritelty ensimmäisen merkittävän sydän- ja verisuonitapahtuman ilmaantuminen. Merkittävällä sydän- ja verisuonitapahtumalla tarkoitettiin tutkimuksessa sydän- ja verisuonitaudista johtuvaa kuolemaa, ei-kuolema

Aspect Biosystems ja Novo Nordisk solmivat yhteistyösopimuksen kehittääkseen diabeteksen ja lihavuuden hoitoon tarkoitettuja biotulostettuja kudoshoitoja12.5.2023 14:30:15 EEST | Tiedote

Yhteistyössä hyödynnetään Aspectin kehittämää biotulostusteknologiaa ja Novo Nordiskin kantasolujen erilaistamiseen sekä soluhoitojen kehittämiseen ja valmistamiseen liittyvää osaamista ja teknologiaa. Aspect saa etumaksuina 75 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja välitavoitemaksuina enintään 650 miljoonaa dollaria kustakin yhteistyön tuloksena syntyneestä tuotteesta sekä lisäksi porrastettuja rojaltimaksuja.