Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Eino Saari, kuva: Jenni Tuikka

”Miesten suhde kosketukseen on suomalaisen tutkimuksen kentällä kyntämätön pelto”, Eino Saari toteaa ja ravistelee suomalaisten miesten päälle usein soviteltua puhumattomuuden myyttiä. Hänen kokemustensa perusteella suomalaismiehet puhuvat mielellään, kun siihen annetaan tilaisuus. ”Puhumattomuuden sijaan moni tapaamani mies tuntuu kärsivän pikemminkin heikosta vuorovaikutuksesta ja kuulumattomuuden kokemuksista. Yhteys toisiin pätkii, ja sen myötä kaikki. Millainen olisi yhteiskunta, jonka jokainen jäsen kokisi tulevansa edes lähimmissä ihmissuhteissaan kuulluksi?” hän pohtii.

Miehen kosketus -kirjaan haastatellut miesoletetut ovat syntyneet 1930–2000-luvuilla. Eino Saari kysyy heiltä: Millaisia miehiä ihailet? Miten hellit itseäsi? Mihin et ikinä koskisi? Mistä sytyt? Mitkä ovat kauneimmat toiselta mieheltä kuulemasi sanat? Millainen on levonsijasi? Entä lempikosketuksesi? Ja miehet kertovat. Tuloksena on matka suomalaisten miesten sielunmaisemiin – ja kertomus kuuntelemisen voimasta.

Omasta elämästään Eino Saari poimii merkityksellisimmiksi sekä ainutkertaisia että hyvin arkisia kosketuksia. "Minulle tärkeimmiksi kosketuskokemuksiksi nousevat isäksi tulemisen ja pelon voittamisen hetket sekä yhteyden jälleenlöytyminen kahden rakastavaisen välisessä suhteessa. Arvostan myös arkista hoivaa ja annan mielelläni lasten käydä läheisyyden "tankilla", hän kertoo.

Eino Saari
Eino Saari (s. 1979) on palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja. Hän asuu Kajaanissa ja kuuluu vuonna 2014 perustetun vapaan ammattiteatterin, Vaara-kollektiivin perustajiin. Miehen kosketus on Saaren esikoiskirja. Hän on ohjannut ja käsikirjoittanut aiheesta myös dokumenttiteatteriesityksen, jonka kantaesitys oli Kajaanin kaupunginteatterissa 2017.

Eino Saari, Miehen kosketus
ilmestyy 10.8.

Eino Saari, kuva: Jenni Tuikka
Miehen kosketus

Kansainvälisesti menestyneen Selja Ahavan neljäs romaani tarkastelee naisen roolin avartumista22.6.2020 13:27:04 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) tutkii luonnon ja ihmisen välistä suhdetta ja kuvaa hyönteisten muuttumista Jumalan luomista olennoista osaksi tämänhetkistä lajikatoa. 1600-luvun noitavainoista nykypäivän Berliiniin kulkeva kertomus näyttää, miten nainen kuoriutuu ahtaasta roolistaan ja saa äänen ja tekijyyden. Monesti palkitun Ahavan teosten käännösoikeuksia on myyty 25 maahan. Uutuusromaani on herättänyt kansainväistä kiinnostusta jo ennen ilmestymistään, ja tanskalaiskustantamo osti sen käännösoikeudet toukokuussa.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.

KUTSU GummerusLive: Syksyn kiinnostavimmat kirjat ensiesittelyssä4.5.2020 13:52:27 EESTKutsu

Gummeruksen kirjailijat kertovat ensi kesänä ja syksynä ilmestyvistä teoksistaan tiistaina 12.5. klo 15–16. Kirjailijat Eppu Nuotio, Selja Ahava, Anni Kytömäki, Jenni Linturi ja Susanne Maude puhuvat webinaarissa romaaneistaan. Tietokirjailijoista äänessä ovat urheilutoimittaja Laura Arffman sekä inkerinsuomalaisen sukunsa kohtaloita tutkineet toimittajat Lea ja Santeri Pakkanen. Tervetuloa!