Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Eino Saari, kuva: Jenni Tuikka

”Miesten suhde kosketukseen on suomalaisen tutkimuksen kentällä kyntämätön pelto”, Eino Saari toteaa ja ravistelee suomalaisten miesten päälle usein soviteltua puhumattomuuden myyttiä. Hänen kokemustensa perusteella suomalaismiehet puhuvat mielellään, kun siihen annetaan tilaisuus. ”Puhumattomuuden sijaan moni tapaamani mies tuntuu kärsivän pikemminkin heikosta vuorovaikutuksesta ja kuulumattomuuden kokemuksista. Yhteys toisiin pätkii, ja sen myötä kaikki. Millainen olisi yhteiskunta, jonka jokainen jäsen kokisi tulevansa edes lähimmissä ihmissuhteissaan kuulluksi?” hän pohtii.

Miehen kosketus -kirjaan haastatellut miesoletetut ovat syntyneet 1930–2000-luvuilla. Eino Saari kysyy heiltä: Millaisia miehiä ihailet? Miten hellit itseäsi? Mihin et ikinä koskisi? Mistä sytyt? Mitkä ovat kauneimmat toiselta mieheltä kuulemasi sanat? Millainen on levonsijasi? Entä lempikosketuksesi? Ja miehet kertovat. Tuloksena on matka suomalaisten miesten sielunmaisemiin – ja kertomus kuuntelemisen voimasta.

Omasta elämästään Eino Saari poimii merkityksellisimmiksi sekä ainutkertaisia että hyvin arkisia kosketuksia. "Minulle tärkeimmiksi kosketuskokemuksiksi nousevat isäksi tulemisen ja pelon voittamisen hetket sekä yhteyden jälleenlöytyminen kahden rakastavaisen välisessä suhteessa. Arvostan myös arkista hoivaa ja annan mielelläni lasten käydä läheisyyden "tankilla", hän kertoo.

Eino Saari
Eino Saari (s. 1979) on palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja. Hän asuu Kajaanissa ja kuuluu vuonna 2014 perustetun vapaan ammattiteatterin, Vaara-kollektiivin perustajiin. Miehen kosketus on Saaren esikoiskirja. Hän on ohjannut ja käsikirjoittanut aiheesta myös dokumenttiteatteriesityksen, jonka kantaesitys oli Kajaanin kaupunginteatterissa 2017.

Eino Saari, Miehen kosketus
ilmestyy 10.8.

Eino Saari, kuva: Jenni Tuikka
Miehen kosketus

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.