Millaiseen toimistoon etätöistä palataan - Työnantajilla edessään näytön paikka

Yrityksissä ja organisaatioissa pohditaan nyt, mitä etätyösuosituksen päätyttyä tapahtuu. Pitkä, yli vuoden kestävä, etätyöjakso on muuttanut yritysten työtapoja ja työntekijöiden odotuksia. Harvaa enää houkuttelee paluu vanhaan. Tulevaisuuden työympäristöt nähdään hybridinä, jossa työtä tehdään joustavasti eri paikoissa.

Palataanko kesälomilta takaisin toimistolle, jatkuuko etätyö vai onko tulevaisuuden työympäristö jotain tältä väliltä? Tätä kysymystä pohditaan nyt isoissa ja pienissä organisaatioissa alasta riippumatta. Etätyö pandemia-aikana on muuttanut työskentelytapoja, mikä puolestaan vaatii työympäristön muutosta. Pitkään jatkuneen etätyön ennakoidaan muuttuvan hybridityöksi, jossa työtä tehdään joustavasti eri paikoissa ja digitaalisissa kanavissa.

- Hybridityö haastaa organisaatioita pohtimaan miksi työntekijät tulevat konttorille ja mikä tilojen tarkoitus jatkossa on. On tärkeää nähdä, että toimisto on jatkossa osa laajempaa paikkojen verkostoa, jossa ovat mukana muun muassa coworking-tilat. Iso kysymys on myös se, kuinka taataan työntekijöiden tasa-arvoisuus riippumatta siitä missä ja kuinka he esimerkiksi kokoukseen osallistuvat, RAKLIn johtaja Mikko Östring kertoo.

Työympäristöjohtaminen koostuu työkulttuurin, teknologian ja tilojen huomioimisesta ja näiden jatkuvasta kehittämisestä. Etätyöaikana korostui ennen kaikkea työkulttuurin ja digitaalisen työympäristön kehittäminen. Organisaatioissa otetiin digiloikka ja opeteltiin muun muassa uusia palaverikäytäntöjä, johtamista, uudenlaista yhteisöllisyyttä ja välittämistä.

Toimiva työympäristö, jossa on otettu huomioon kaikki kolme työympäristöjohtamisen osa-aluetta, antaa työntekijälle mahdollisuuden loistaa omassa työssään. Östringin mukaan työympäristöjohtamiseen kannattaa nyt panostaa.

- Etätöihin siirryttiin reilu vuosi sitten käytännössä kertarysäyksellä. Tällä kertaa työympäristön muutosta on mahdollisuus suunnitella ja muutokseen voi lähteä pienin askelin ja harkitusti. Työntekijöiden odotukset ovat muuttuneet ja tuskin kenelläkään on valmista reseptiä, jolla siirrytään onnistuneesti uuteen työkulttuuriin. Kaikki organisaatiot joutuvat nyt pohtimaan, kuinka heidän työympäristönsä tukee muuttuvaa työskentelyä parhaiten, Östring sanoo.

RAKLI toteuttaa kevään ja syksyn 2021 aikana yhteistyössä CBRE:n, Newsecin ja Rapalin kanssa Parhaat käytännöt tulevaisuudenkestäviin työympäristöihin ja työympäristöjohtamiseen -klinikan. Klinikassa on mukana 27 organisaatiota, jotka yhdessä pohtivat vastauksia tulevaisuuden työympäristöjohtamisen haasteisiin. Klinikan tulokset valmistuvat loppuvuodesta 2021. Lisätietoa klinikasta.

RAKLIn toteutti marraskuussa 2020 kyselyn tulevaisuuden työympäristöistä. Kyselyyn vastasi 40 työympäristön käyttäjäorganisaatiota, jotka työllistävät yli 50 000 henkilöä sekä 14 sijoittajaorganisaatiota, jotka hallinnoivat yli 8 000 000 m²:n kiinteistökantaa. Tutustu kyselyn tuloksiin.

RAKLI:Tampereella asuntorakentamisen volyymit pysyneet korkeina, toimitilarakentaminen hiljentynyt10.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen seudun kiinteistökauppavolyymi ylsi pandemiasta huolimatta puoleen miljardiin euroon vuonna 2020. Asuntorakentamisen volyymit ovat pysyneet korkeina, mutta toimitilarakentaminen on hieman hiljentynyt. Toimisto- ja liiketilakysynnän tulevaisuudennäkymät ovat epävarmoja, ja näillä kiinteistösektoreilla vuokrien odotetaan laskevan ja vajaakäytön lisääntyvän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut ja tuotannollisten tilojen näkymät ovat positiivisia niin sijoitus- kuin vuokrakysynnänkin näkökulmasta.

RAKLI: Asuntorakentaminen vilkastunut merkittävästi pääkaupunkiseudulla – muukin rakentaminen aktiivista8.6.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinassa on vilkasta kuluvana vuonna. Kuluttajien sekä toimialojen parantunut luottamus tulevaisuuteen, matalat korot, rahan saatavuus, kiinteistöjen kiinnostavuus sijoituskohteina sekä elvytysraha näkyvät pääkaupunkiseudun rakentamisessa. Uusien asuntojen rakennuslupien sekä aloitusten määrä on kasvanut voimakkaasti viime vuoden syksystä. Myös toimitila-, korjaus- ja infrahankkeita on pääkaupunkiseudulla vireillä runsaasti erityisesti verrattuna muun Suomen tilanteeseen. Pääkaupunkiseudun rakentamisen ennakoidaan kasvavan kuluvana vuonna, mutta kasvu ei ulotu koko Suomeen. Talouskasvun kiihtyminen maailmalla on alkanut jossain määrin näkyä myös rakentamisen hinnoissa ja kustannuksissa raaka-aineiden hintojen noustessa.

Pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistoalueilla lähes puoli miljoonaa toimistoneliötä vajaakäytössä10.5.2021 16:07:55 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum -tutkimusfoorumi on tuottanut arvion toimistokiinteistöjen vajaakäyttöasteista pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistomarkkina-alueilla, jotka kattavat noin puolet pääkaupunkiseudun toimistokannasta. Tarkastelualueella tyhjiä toimistoneliöitä on yhteensä noin 443 000 neliömetriä ja alueiden keskimääräinen vajaakäyttöaste on 12,5 prosenttia. Pienimmät vajaakäyttöasteet ovat Pasilassa ja Hakaniemessä. Pahin vajaakäyttöongelma on Pitäjänmäen alueella, jossa lähes joka neljäs toimistoneliö eli noin 90 000 neliömetriä on tyhjillään. Myös Helsingin ydinkeskustassa (CBD) vajaakäyttö on merkittävää, sillä 11 prosenttia eli noin 70 000 neliömetriä toimistoista on tyhjillään. ”Vajaakäyttö on keskeisiä kiinteistömarkkinoiden tunnuslukuja. Helsinki Research Forumin pyrkimyksenä on tuottaa tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa tietoa kuin markkinoilla on tähän mennessä ollut”, kertoo johtaja Miika Kotaniemi RAKLIsta. "Olemme olleet alusta asti mukana Helsinki Research Forumissa e

VETOOMUS: Maankäyttö- ja rakennuslakiin tuotava kiinteistönomistajalle mahdollisuus valmistella asemakaava poliittiseen päätöksentekoon29.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksen alkumetreillä yhteiskunnassa oli laajalti jaettu näkemys uudistamisen tarpeista. Tarvitsemme sujuvampaa kaavoitusta sekä julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuutta. Valitettavasti tavoite toisensa perään on sittemmin haihtunut pois. Näyttää siltä, että laki ei tule tarjoamaan välineitä niihin maankäytön asioihin, joihin yhteiskunnassamme pitäisi tarttua. Konkreettinen keino tilanteen korjaamiseksi olisi tuoda lakiin kiinteistönomistajalle mahdollisuus valmistella asemakaava poliittisen päätöksentekoon.