Millaiseksi taipuu demokratia, kun huippukirjailijat pääsevät vauhtiin?

Tarinoita demokratian tulevaisuudesta -kirjaa varten eturivin kotimaiset kirjailijat teroittivat kynänsä. Syntyi kiehtovia, yllättäviä ja pelottaviakin tekstejä demokratian mahdollisista suunnista. Lokakuussa ilmestyvän teoksen ovat tehneet yhteistyössä kymmenen suomalaiskirjailijaa, kustannusosakeyhtiö Teos ja tulevaisuustalo Sitra.

Uutuuskirjan kirjailijakaartiin kuuluvat Emmi Itäranta, Juhani Karila, Markus Leikola, Maria Matinmikko, Marisha Rasi-Koskinen, Mikko Rimminen, Harry Salmenniemi, Pajtim Statovci, Miina Supinen ja Saara Turunen.

”Kirjailijat käsittelevät teksteissään muun muassa virtuaalisen valvonnan uhkakuvia, ihmisen kaltaisia koneita sekä kapitalismin ja sananvapauden kytköksiä”, kuvailee kustannuspäällikkö Päivi Koivisto Teoksesta.

Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen toteaa, että antologian kaunokirjallisten tekstien moninaisuus ja tyylien kirjo ovat erinomainen osoitus kirjailijoiden kyvystä loihtia vaihtoehtoisia maailmoja niinkin moniulotteisesta teemasta kuin demokratian tulevaisuus Suomessa.

”Kirjailijoilla oli vain mielikuvitus rajanaan”

Sitra haluaa laajentaa kotimaista ajattelua ja keskustelua demokratian tulevaisuudesta. Niinpä suomalaisen päätöksentekokoneiston päivittämiseen painottuneen Kansanvallan peruskorjaus -projektin puitteissa syntyi ajatus valjastaa myös kirjailijoiden mielikuvitus tähän tarkoitukseen.

”Aluksi harkitsimme tähän tarkoitukseen perinteisempien tulevaisuusskenaarioiden tai -kuvien laatimista. Aika nopeasti kuitenkin totesimme, että skenaariot aika harvoin aidosti yllättävät, herättävät tunteita tai innostavat toimimaan”, Sitran Kansanvallan peruskorjaus -työtä johtanut Antti Kivelä sanoo.

”Pyysimme kymmentä kirjailijaa kuvittelemaan ja leikkimään ajatuksella siitä, millainen suomalainen demokratia on vuonna 2040. Kirjoittajat saivat perustaa näkemyksensä mihin tahansa tai ei mihinkään, vain oma mielikuvitus rajanaan”, Kivelä sanoo.

2040 - Tarinoita demokratian tulevaisuudesta ilmestyy 15.10.2021
Seuraa: #Demokratia2040

Sitran Kansanvallan peruskorjaus -projekti käynnistettiin vuonna 2018 ja se päättyi kesäkuussa 2021. Projektin tavoitteena oli selvittää, miten päätöksentekojärjestelmämme rakenteita ja toimintatapoja tulisi uudistaa, jotta Suomen sotien jälkeinen, ainutlaatuinen menestystarina saisi jatkoa myös tulevina vuosikymmeninä. Projektissa pohdittiin muun muassa sitä, miten eduskunnan, valtioneuvoston ja puolueiden toimintatapoja voitaisiin uudistaa, miten ihmisten luottamusta kansanvallan instituutioita kohtaan saataisiin vahvistettua ja millaisia uudenlaisia kansalaisvaikuttamisen ja -osallistumisen tapoja voitaisiin kehittää.

Lisätiedot kirjayhteistyöstä: Tuula Tiihonen, johtava asiantuntija, Sitra, tuula.tiihonen@sitra.fi, puh. 040 160 9070
Embargollisen pdf-kirjan tilaukset, kirjailijoiden haastattelupyynnöt ja lisätiedot kirjasta: Hannele Jyrkkä, tiedotuspäällikkö, Teos, hannele.jyrkka@teos.fi, puh. 050 3222 387

Mediakutsu 25.10. klo 9.30: Miten osaajat liikkuvat Suomessa? Mitkä alueet vetävät koulutettuja puoleensa?20.10.2021 15:46:46 EEST | Kutsu

Joka puolella Suomea on pulaa osaavista työntekijöistä. Sitran ja MDI:n kattava selvitys kertoo, mitkä alueet vetävät osaajia puoleensa, miten koulutettu väestö liikkuu alueiden välillä ja miten vastavalmistuneet sijoittuvat työmarkkinoille. Tarkastelemme lähemmin neljän alueen lähestymistapoja osaajapulaan. Lisäksi verkkotyökalusta voi hakea ja vertailla eri alueiden asukkaiden koulutustasoa ja muita elinvoiman tunnuslukuja.

Ny studie: För att nå Finlands klimatmål krävs betydligt mer ren elektricitet, vindkraft billigast för att täcka merparten av behovet28.9.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Enligt Sitras studie Enabling cost-efficient electrification in Finland krävs det att fossila bränslen ersätts med rent producerad elektricitet inom industri, trafik och uppvärmning för att Finlands klimatmål ska kunna nås på ett kostnadseffektivt sätt. Med hjälp av elektricitet kan övergången till utsläppsfrihet göras med den teknik som finns inom synhåll och utan en bestående ökning av användning av virke.

New study: Meeting Finland’s climate targets requires substantial increase in clean electricity – wind power would be the cheapest option to meet most of demand28.9.2021 02:00:00 EEST | Press release

Achieving Finland's climate goals in a cost-effective way requires replacing fossil fuels with clean electricity in industry, transport and heating, says Sitra’s study Enabling cost-efficient electrification in Finland. Electricity can make the transition to zero emissions possible with foreseeable technology and without a permanent increase in wood use.

Uusi selvitys: Suomen ilmastotavoitteiden saavuttaminen vaatii tuntuvasti lisää puhdasta sähköä, pääosa tarpeesta halvinta kattaa tuulivoimalla28.9.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Suomen ilmastotavoitteiden saavuttaminen kustannustehokkaasti edellyttää fossiilisten polttoaineiden korvaamista puhtaasti tuotetulla sähköllä teollisuudessa, liikenteessä ja lämmityksessä, kertoo Sitran julkaisema selvitys Enabling cost-efficient electrification in Finland. Sähkön avulla siirtymä päästöttömyyteen voidaan toteuttaa näköpiirissä olevalla teknologialla ja ilman puun käytön pysyvää kasvua.

Vad händer med demokratin när toppförfattarna har ett finger med i spelet?20.9.2021 11:19:30 EEST | Tiedote

När det kom till boken Tarinoita demokratian tulevaisuudesta (Historier om demokratins framtid) vässade de främsta inhemska författarna sina pennor. Det uppstod fascinerande, överraskande och till och med skrämmande texter om demokratins möjliga riktningar. Verket som utkommer i oktober har skapats i samarbete med tio finländska författare, förlagsaktiebolaget Teos och framtidshuset Sitra.