Millaista on työ digimaailmassa? DNA aloittaa yhteistyön Planin kanssa maahanmuuttajanuorten digitaalisen yhdenvertaisuuden edistämiseksi

DNA ja lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi lähtevät edistämään digitaalista yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta uudessa yhteisessä hankkeessaan. DNA:n päätavoitteina alkavassa yhteistyössä on lisätä monimuotoisuutta omassa toiminnassaan sekä tarjota maahanmuuttajataustaisille nuorille mahdollisuutta tutustua ICT-alaan työpaikkana.

DNA ja lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi lähtevät edistämään digitaalista yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta uudessa yhteisessä hankkeessaan. Kuva: Plan International Suomi

DNA on aiemmin kohdistanut digitaalisen yhdenvertaisuuteen liittyvää tukea muun muassa lapsiin ja senioreihin, joten työn laajentaminen maahanmuuttajiin oli selkeä valinta.

Tutustumista ICT-alaan ja monimuotoisuuteen

Planin ja DNA:n hankkeen aikana 16–20-vuotiaat nuoret tulevat tutustumaan DNA:han, ja heille tarjotaan työnhakuoppeja ja kokemusta ICT-alan töistä. Samalla DNA:laisten tieto ja ymmärrys monimuotoisesta työyhteisöstä tulee karttumaan esimerkiksi sisäisten tilaisuuksien ja nuorten henkilökohtaisen mentoroinnin mahdollisuuksien kautta.

”Tiedossa on monia innostavia avauksia. DNA:ssa tullaan järjestämään muun muassa sisäisiä tilaisuuksia ja tietoiskuja monimuotoisuudesta. Lisäksi DNA:laisia osallistuu vapaaehtoisina maahanmuuttajanuorten CV-työpajoihin ja nuoret pääsevät seuraamaan DNA:laisten työpäiviä. Haluamme jakaa oppimiamme vinkkejä myös kaikille maahanmuuttajanuorille yleisesti,” kertoo DNA:n yritysvastuupäällikkö Tuuli Nummelin.

Hankkeen tarkoituksena kuroa digikuilua kiinni

”Maahanmuuttajanuoret ovat ikänsä, digitaitojensa ja taustansa takia digitaalisen eriarvoisuuden kuilun toisella puolella, eli he ovat vaarassa jäädä syrjään digitalisoitumisen tuomista hyödyistä ja sen vaatimista työelämätaidoista. Oli esimerkiksi hurjaa kuulla, että monella nuorella ei ole edes tietokonetta tai ohjelmia, jolla töitä voi hakea - saatikka tietoa siitä, miten ja mistä töitä Suomessa haetaan,” Nummelin täydentää.

Plan on DNA:lle erinomainen kumppani monimuotoisuusyhteistyöhön, sillä järjestöllä on kokemusta yhteistyöstä maahanmuuttajanuorten kanssa jo yli kymmenen vuoden ajalta.

”Olemme tehneet yhteistyötä lukuisten työnantajien kanssa vuosien varrella ja olemme ilolla seuranneet, miten hienoja oivalluksia yhteistyö nuorten kanssa on saanut aikaan. Odotamme kiinnostuksella millaisia oppeja DNA:laiset saavat hankkeen kautta,” kertoo Plan International Suomen yritysyhteistyön vastaava Päivi Korpela.

DNA:n ja Plan Internationalin kumppanuussopimus jatkuu vuoden 2022 loppuun saakka. Hanke on Telenor Foundationin rahoittama. Telenor Foundation on DNA:n emoyhtiö Telenorin rahasto, jonka tarkoituksena on rahoittaa merkittävien sosiaalisten haasteiden ratkaisuja.

Tuuli Nummelin, yritysvastuupäällikkö DNA Oyj, puh. 044 044 6000, tuuli.nummelin@dna.fi

Päivi Korpela, yritysyhteistyön vastaava Plan international Suomi, puh. 040 708 0449, paivi.korpela@plan.fi

Lue lisää DNA:n monimuotoisuustavoitteista: https://corporate.dna.fi/vastuullisuus/erinomainen-tyopaikka/omanlainen

Lastenoikeusjärjestö Plan International haluaa oikeudenmukaisen maailman, jossa kaikkien lasten oikeudet ja tasa-arvo toteutuvat. Siksi Plan parantaa erityisesti heikoimmassa asemassa olevien tyttöjen elämää ja suojelua. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan perustettiin 1937, ja Suomessa toiminta alkoi 1998. Työskentelemme yli 70 maassa.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA’s CEO: “Unjustified lack of trust leads to unnecessary monitoring” – DNA’s way of work provides more freedom than ever before17.1.2022 08:00:00 EET | Press release

DNA’s custom of giving its employees the flexibility to work wherever and whenever it suits them, which the company adopted in 2012, has become one of its biggest success stories. The freedom staff have – to choose their place and time of work – has only increased in the 10 years since, and the flexible approach is now a mainstay of DNA’s corporate culture. Pursuing this model has required trust on both sides, determination, and continuous efforts to promote team spirit and employees’ well-being. The success of the model has also translated into a healthier bottom line.

DNA:n toimitusjohtaja: "Perusteeton luottamuspula johtaa tarpeettomaan valvontaan" – työskentely DNA:lla on nyt vapaampaa kuin koskaan17.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Tapa tehdä töitä paikasta ja ajasta riippumatta on ollut yksi DNA:n menestystarinoista jo 10 vuoden ajan, siis vuodesta 2012 lähtien. Työnteon vapaus on kehittynyt tuona aikana merkittävästi ja ehtinyt iskostua osaksi DNA:laista työkulttuuria. Mallin toteutus on vaatinut molemminpuolista luottamusta, vahvaa tahtoa sekä jatkuvaa työtä yhteisöllisyyden ja jaksamisen tukemiseksi. Tulokset näkyvät kuitenkin myös viivan alla.