Millaista on työ digimaailmassa? DNA aloittaa yhteistyön Planin kanssa maahanmuuttajanuorten digitaalisen yhdenvertaisuuden edistämiseksi
DNA on aiemmin kohdistanut digitaalisen yhdenvertaisuuteen liittyvää tukea muun muassa lapsiin ja senioreihin, joten työn laajentaminen maahanmuuttajiin oli selkeä valinta.
Tutustumista ICT-alaan ja monimuotoisuuteen
Planin ja DNA:n hankkeen aikana 16–20-vuotiaat nuoret tulevat tutustumaan DNA:han, ja heille tarjotaan työnhakuoppeja ja kokemusta ICT-alan töistä. Samalla DNA:laisten tieto ja ymmärrys monimuotoisesta työyhteisöstä tulee karttumaan esimerkiksi sisäisten tilaisuuksien ja nuorten henkilökohtaisen mentoroinnin mahdollisuuksien kautta.
”Tiedossa on monia innostavia avauksia. DNA:ssa tullaan järjestämään muun muassa sisäisiä tilaisuuksia ja tietoiskuja monimuotoisuudesta. Lisäksi DNA:laisia osallistuu vapaaehtoisina maahanmuuttajanuorten CV-työpajoihin ja nuoret pääsevät seuraamaan DNA:laisten työpäiviä. Haluamme jakaa oppimiamme vinkkejä myös kaikille maahanmuuttajanuorille yleisesti,” kertoo DNA:n yritysvastuupäällikkö Tuuli Nummelin.
Hankkeen tarkoituksena kuroa digikuilua kiinni
”Maahanmuuttajanuoret ovat ikänsä, digitaitojensa ja taustansa takia digitaalisen eriarvoisuuden kuilun toisella puolella, eli he ovat vaarassa jäädä syrjään digitalisoitumisen tuomista hyödyistä ja sen vaatimista työelämätaidoista. Oli esimerkiksi hurjaa kuulla, että monella nuorella ei ole edes tietokonetta tai ohjelmia, jolla töitä voi hakea - saatikka tietoa siitä, miten ja mistä töitä Suomessa haetaan,” Nummelin täydentää.
Plan on DNA:lle erinomainen kumppani monimuotoisuusyhteistyöhön, sillä järjestöllä on kokemusta yhteistyöstä maahanmuuttajanuorten kanssa jo yli kymmenen vuoden ajalta.
”Olemme tehneet yhteistyötä lukuisten työnantajien kanssa vuosien varrella ja olemme ilolla seuranneet, miten hienoja oivalluksia yhteistyö nuorten kanssa on saanut aikaan. Odotamme kiinnostuksella millaisia oppeja DNA:laiset saavat hankkeen kautta,” kertoo Plan International Suomen yritysyhteistyön vastaava Päivi Korpela.
DNA:n ja Plan Internationalin kumppanuussopimus jatkuu vuoden 2022 loppuun saakka. Hanke on Telenor Foundationin rahoittama. Telenor Foundation on DNA:n emoyhtiö Telenorin rahasto, jonka tarkoituksena on rahoittaa merkittävien sosiaalisten haasteiden ratkaisuja.
Lisätietoja medialle:
Tuuli Nummelin, yritysvastuupäällikkö DNA Oyj, puh. 044 044 6000, tuuli.nummelin@dna.fi
Päivi Korpela, yritysyhteistyön vastaava Plan international Suomi, puh. 040 708 0449, paivi.korpela@plan.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Lue lisää DNA:n monimuotoisuustavoitteista: https://corporate.dna.fi/vastuullisuus/erinomainen-tyopaikka/omanlainen
Lastenoikeusjärjestö Plan International haluaa oikeudenmukaisen maailman, jossa kaikkien lasten oikeudet ja tasa-arvo toteutuvat. Siksi Plan parantaa erityisesti heikoimmassa asemassa olevien tyttöjen elämää ja suojelua. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan perustettiin 1937, ja Suomessa toiminta alkoi 1998. Työskentelemme yli 70 maassa.
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Raportti: DNA:n asiakkaat käyttävät edelleen eniten mobiilidataa Euroopassa – datamäärät pysyneet vahvassa kasvussa18.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA:n asiakkaat käyttivät alkuvuonna eniten liittymäkohtaista mobiilidataa Euroopassa ja olivat myös koko maailman kärkijoukoissa, kertoo tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti*. Vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla DNA:n asiakkaat käyttivät keskimäärin 58,9 gigatavua mobiilidataa kuukaudessa, mikä oikeuttaa myös maailmanlaajuisesti vertailun pronssisijaan.
Report: DNA’s customers continue to lead Europe in mobile data usage – data volumes have continued to grow strongly18.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
According to the latest report* by research company Tefficient, DNA’s customers used the most mobile data per subscription in Europe during the first half of 2025, ranking among the top globally as well. From January to June 2025, DNA customers used an average of 58.9 gigabytes of mobile data per month per subscription, earning DNA the third place worldwide in the comparison.
Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet15.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.
Audio quality surpasses screen size in viewing experience – Rear speakers now available for DNA Entertainment Box15.9.2025 08:15:00 EEST | Press release
Finns are increasingly embracing diverse and immersive home entertainment experiences. Streaming services have become a staple of everyday life, and as a result, investing in home audio systems has emerged as a significant trend. Sound quality has now overtaken screen size as the most important feature in viewing experiences. On 15 September 2025, DNA will be the first in the Nordics to launch dedicated rear speakers for its Dolby Atmos-enabled Entertainment Box. This innovation responds to growing consumer demand for an easy and effortless way to enhance home entertainment quality without complex installation.
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme