Miltä kotikuntasi näyttäisi ilman yrityksiä?

Valtuuston päätökset vaikuttavat suoraan siihen, menestyvätkö yritykset kunnassa, vai siirtyvätkö palvelut muualle. - Siksi kuntavaaliehdokkaiden ja äänestäjien kannattaa miettiä yrittäjien ja yritysten asioita, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

Kuinka moni valtuutettu miettii valtuuston kokouksessa päätöksiä tehdessään, miten päätös vaikuttaa vaikkapa oman lähiruokakaupan, kunnassa toimivan teollisuusyrityksen tai yksinyrittäjien toimintaan?

- Vain harvassa kunnassa arvioidaan systemaattisesti, miten päätökset vaikuttavat yrityksiin ja esimerkiksi niiden tarjoamiin työpaikkoihin. Yritysvaikutukset pitää ottaa huomioon paremmin, Anssi Kujala vaatii.

Yrittäjien kymppilista kuntavaaleihin

Suomen Yrittäjät nostaa yrittäjille tärkeät asiat esiin kuntavaaliohjelmassaan Ei kuntaa ilman yrityksiä:

1. Julkista sektoria on kavennettava, jos halutaan joitain jakaakin.
2. Elinkeinopolitiikka on kunnan ja yritysten vuoropuhelua. Sitä tarvitaan.
3. Valtuuston kannattaa tarkistaa, miten päätökset vaikuttavat yrityksiin.
4. Nopea kaavoitus ja lupapalvelut auttavat yrityksiä pärjäämään.
5. Kunnan yrityksiltä kaipaamat tiedot voitava antaa sähköisesti yhdessä paikassa.
6. Etätöiden yleistyminen on monelle kunnalle mahdollisuus.
7. Kilpailutuksissa muistettava pienet yritykset.
8. Vähemmän kuntayhtiöitä, enemmän paikallista yrittäjyyttä!
9. Yritykset mukaan tuottamaan palveluita.
10. Koulutus nykyaikaan, nuorille oppia yrittäjyydestä.

Vuosi 2020 muutti elämää Suomessa nopeasti ja rajusti - vaatii toimia tulevalla valtuustokaudella

Vuosi 2020 toi koronakriisin myötä vauhtia muutoksiin, joita Suomessa koetaan. Näihinkin Yrittäjät tarjoaa ohjelmassaan ratkaisuja. Väki on vanhentunut jo pitkään, mutta koronaviruksen takia hoitojonot pitenevät ja uudesta valtuustokaudesta tulee todella haasteellinen.

- Nyt mahdollisesti lopulta toteutuvassa sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksessa on pakko ottaa myös yritykset mukaan tuottamaan palveluita, jos halutaan, että ihmiset saadaan hoidetuksi, Kujala kertoo esimerkin.

Monelle kunnalle myönteinen muutos on etätyö: kunta saa lisää kuluttajia, kun ihmiset tekevät töitä monipaikkaisesti esimerkiksi mökeiltään. Tämä vaikuttaa pitkällä aikavälillä myös yrityksien sijoittumiseen ja aluetalouteen.

- Myös moni yrittäjä tekee töitä useammalta paikkakunnalta. Heille kannattaakin tarjota yrityspalveluita myös muualla kuin yrityksen virallisessa kotikunnassa, Kujala huomauttaa.

Pitääkö kunnan pestä pyykit tai myydä kukkia?

Monella kunnalla on oma pesula ja esimerkiksi ruokapalveluita, vaikka kunnassa on alan yrityksiä. Yhden kaupungin tiedetään pyörittävän kukkakauppaa verovaroilla.

- Siinä ei ole mitään järkeä, Kujala sanoo.

- Suomessa julkinen sektori on levittäytynyt niin laajalle, että se vie pohjaa pois kansantalouden vaurastumiselta. Kunnan on keskityttävä ydintehtäviinsä ja tunnustaa pienten ja keskisuurten yritysten merkitys. Kuntien on luotava edellytykset kehittyvälle ja käytännönläheiselle yritystoiminnalle. Vain siten kilpailukyky paranee kestävästi kunnan omista lähtökohdista.

Yrittäjien kuntavaalisivut julki

Suomen Yrittäjät julkisti kuntavaaliohjelman lisäksi myös kuntavaalisivut osoitteessa https://www.yrittajat.fi/yrittajat/kuntavaalit-2021.

Tiistaina julkistetun ohjelman lisäksi sinne kootaan tietoa muun muassa Yrittäjien jäsenistä, jotka ovat ehdokkaina. Sivut on tarkoitettu sekä kaikkein kuntavaaliehdokkaiden että äänestäjien avuksi.

Verkkoseminaari yhtä aikaa eri puolilla Suomea

Ei kuntaa ilman yrityksiä -kuntavaaliohjelma julkistettiin Kunnallisjohdon verkkoseminaarissa, joka järjestettiin yhden valtakunnallisen ja 19 alueellisen tilaisuuden yhdistelmänä. Tilaisuuksissa on yli 100 puhujaa ja 800 osallistujaa.
Seminaarissa on kuntavaaliohjelman julkistuksen lisäksi muun muassa puolueiden varapuheenjohtajien tentti kuntataloudesta.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 380 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 59 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Työllisyys on hallituksen vastuulla1.12.2020 10:24:40 EETBlogi

"Nyt neuvottelupöydän ympärillä kukaan ei edustanut ammattiliittoihin kuulumattomia eli järjestäytymättömiä työntekijöitä tai työnantajia, jotka eivät kuulu EK:n jäsenliittoihin. Siksi esimerkiksi ylivoimainen valtaosa työnantajayrityksistä oli valmistelun ulkopuolella", Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kirjoittaa yli 55-vuotiaiden työllisyyden parantamista pohtineesta työryhmästä Yrittäjät.fi:n blogissaan.

Yle, EK ja markkinatalous23.11.2020 12:58:05 EETBlogi

On syntynyt jonkin verran keskustelua, kun Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on ehdolla työnantajaliitto Paltan hallituksen puheenjohtajaksi. Siinä roolissa hän on myös tullut valituksi Elinkeinoelämän EK:n hallitukseen ja työvaliokuntaan. (---) Jokainen järjestö valitsee tietenkin itse hallintonsa. Entisenä mediajohtajana ja nykyisenä elinkeinoelämän järjestöjohtajana haluan todeta asiasta muutaman näkökulman yrittäjyyden näkökulmasta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kirjoittaa Yrittäjän puolella -blogissaan.

Yrittäjät: Kuntien korvattava suojautumisen kustannukset yksityisille palveluntuottajille20.11.2020 06:56:00 EETTiedote

- Valtio on luvannut korvata täysimääräisesti kunnille koronapandemiasta aiheutuneet lisäkustannukset. Korvausten ansiosta monen kunnan ennustettu tilinpäätöksen alijäämä muuttuu jopa ylijäämäksi. On hämmästyttävää, että kunnat eivät kuitenkaan ole maksaneet alihankkijoilleen niille kuuluvaa osuutta koronaviruksen aiheuttamista lisäkustannuksista, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala ihmettelee.