Miltä tuntuu, kun on lähdettävä kotoa ja jätettävä kaikki tuttu? Maailman vesipäivänä julkaistava tarinallinen tietokirja paneutuu kuivuuden aiheuttamiin ongelmiin

Puhdas vesi on ihmisoikeus. Silti noin joka kolmas ihminen maailmassa elää ilman puhdasta juomavettä ja yli puolella ei ole kunnollista vessaa ja viemäröintiä. YK:n mukaan naiset tekevät yli 70 prosenttia vedenhakumatkoista paikoissa, joissa vedestä on pulaa. Moni tyttö ei ehdi käydä koulua, koska vedenhakuun kuluu niin paljon aikaa. Monen tytön koulunkäynti keskeytyy myös siihen, ettei koulussa ole vessaa tytöille.

Tuula Korolaisen ja Meria Palinin tarinallinen tietokirja Sara ja kadonneet sateet kertoo 7-vuotiaasta afrikkalaistytöstä, jonka kotikylässä elämä käy mahdottomaksi pitkään jatkuneen kuivuuden vuoksi. Kova ja halkeileva maa ei tuota ruokaa ihmisille eikä eläimille, ja juomavesivarastot ovat ehtyneet.

Kun vaihtoehdot ovat vähissä, Sara muistaa opettajan kertoneen, että kaupungissa on vettä ja ruokaa kaikille. Niinpä toimelias tyttö ja hänen äitinsä Leila lähtevät vaellukselle aavikon halki. Matka kestää kolme kuumaa päivää, joiden aikana voimat vähenevät ja tunteet ailahtelevat. Saraa pelottavat erämaan pedot ja eksyminen, mutta kun äiti kertoo satuja, tähtitaivaan allakin voi nukkua turvassa.

Saran tarinassa kerrotaan tosipohjaisesti ilmastonmuutoksen vaikutuksesta säiden ääri-ilmiöihin. Kirjan lopun faktasivut valottavat vesi- ja kuivuusongelman keskeisiä käsitteitä ja ilmastonmuutoksen vaikutuksia eri puolilla maapalloa. Sekin kerrotaan, kuinka itse kukin voi toimia maailman vesitasa-arvon puolesta ja ilmastonmuutosta vastaan.

Kirjan tekijät ja kustantaja lahjoittavat osan kirjan tuotosta Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon.

Tuula Korolainen on vantaalainen kirjailija ja lastenkirjallisuuteen erikoistunut toimittaja, jonka tuotantoon kuuluu muun muassa lastenrunoja, kuvakirjoja, helppolukuisia romaaneja ja tietokirjoja. Hän on saanut useita palkintoja, esimerkiksi Finlandia Juniorin ja Valtion tiedonjulkistamispalkinnon. Lastenkulttuurin valtionpalkinto hänelle myönnettiin 2015 ja Suomen Kirjailijaliiton Tirlittan-palkinto 2018.

Meria Palin on opiskellut kuvittamista Englannissa, nykyisin hän asuu Tampereella. Kirja- ja lehtikuvituksien lisäksi hän on pitänyt lapsiperheille piirustuspajoja Helsingin Luonnontieteellisessä museossa ja julkaissut Taikapuikot-kuvakirjan.

Arvostelukappaleet ja tekijöiden haastattelupyynnöt: Hannele Tavi hannele.tavi@otava.fi puh. 044 531 2225

Hannele Tavi
viestintäpäällikkö