#mimmitkoodaa lähtee kansalliseen lentoon – ”Kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, mahtava joululahja!”

Koodauksen maailmasta kiinnostuneet naiset ovat saaneet mahtavan joululahjan: Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön myöntämän 100 000 euron apurahan. ”Aivan huikeaa! Voimme nyt tarjota naisille ympäri maata mahdollisuuden aloittaa koodauksen opiskelu”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman koordinaattori Milja Köpsi. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa pääsee nyt liikkeelle myös Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Lappeenrannassa. Joulun hengessä lähtee samalla kutsu Nokialle!

#mimmitkoodaa-launch syksyllä 2019. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry

Lehdistötiedote 10.12.2019

Nyt se on totta: Jo lähes 5000 naista mukaansa temmannut #mimmitkoodaa-ohjelma laajenee valtakunnalliseksi. Tämän mahdollistaa 100 000 euron apuraha, jonka on juuri myöntänyt Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö.

”Aivan huikeaa! Pystymme nyt tarjoamaan naisille ympäri maata mahdollisuuden aloittaa koodauksen opiskelu. Kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, mahtava joululahja! Tämä on historiallinen teko”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman koordinaattori Milja Köpsi.

Historialliseen tekoon on vahvat perusteet. Naiset tarvitaan Suomen digitalisoituvaa teollisuutta ja taloutta rakentamaan, jotta tuleva hyvinvointimme on terveellä pohjalla. Osaajapula on vakava ongelma, johon naisten monipuolinen kyvykkyys on erinomainen ratkaisu.

”Meillä ei ole kerta kaikkiaan kansallisesti varaa siihen, että naiset eivät lähde mukaan. Osaajia teknologian pariin tarvitaan koko ajan lisää, ja naiset ovat enemmän kuin tervetulleita. #mimmitkoodaa on todella lupaava esimerkki siitä, että kiinnostusta on ja siksi annamme ohjelman kasvulle lämpimän tukemme”, perustelee apurahaa Jaakko Hirvola, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön hallituksen jäsen ja Teknologiateollisuus ry:n toimitusjohtaja.

Kansallisella tasolla kysymystä pohtii myös Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kyllä tässä päästään ottamaan Suomelle nyt merkittävä askel. Tähän asti olemme edenneet hienosti etenkin pääkaupunkiseudulla. Työ on tehty omin varoin ja koodauskoulutusta tarjoavien huippuyritysten panostuksen turvin, ja tietenkin ennen muuta kiitos mahtavien naisten oman mielenkiinnon ja aktiivisuuden. On kuitenkin selvää, että loikka valtakunnalliseen toimintaan edellyttää merkittäviä lisävaroja, ja niitä nyt saimme”, iloitsee Roiha.

Joulun hengessä kutsu Nokialle!

#mimmitkoodaa aloittaa nyt uusien koulutusmahdollisuuksien järjestämisen Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Lappeenrannassa.

”Täyttä päätä lähdemme totta kai liikkeelle ja ensimmäisiä tilaisuuksia on kiitos upean apurahan nyt näissä kaupungeissa tulossa. Samalla heitämme pallon yrityksille: Koodauksesta kiinnostuneet naiset koko maassa haluaisivat tutustua teihin! Varsinkin Oulussa oma hieno Nokiamme on niin vahvasti läsnä, että sinne lähtee tämän joululahjan hengessä kutsu mukaan ohjelmaan”, vetoaa koordinaattori Köpsi huippuyritykseen.

Köpsin mukaan naisten kohtaamat haasteet ovat hyvin tiedossa. Siksi #mimmitkoodaa-ohjelman perustyö softa-alan tutuksi tekemisessä ja ennakkoluulojen raivaamisessa ovat ja pysyvät työn keskiössä. Roiha ja Köpsi kutsuvat yhdessä uusia yrityksiä tässä taas auttamaan.

”Softaa tekevät yritykset ja edelläkävijät ympäri maata: Tämä on kansallinen, upea projekti. Mukaan!”

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

#mimmitkoodaa-launch syksyllä 2019. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.