#mimmitkoodaa lähtee kansalliseen lentoon – ”Kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, mahtava joululahja!”

Koodauksen maailmasta kiinnostuneet naiset ovat saaneet mahtavan joululahjan: Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön myöntämän 100 000 euron apurahan. ”Aivan huikeaa! Voimme nyt tarjota naisille ympäri maata mahdollisuuden aloittaa koodauksen opiskelu”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman koordinaattori Milja Köpsi. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa pääsee nyt liikkeelle myös Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Lappeenrannassa. Joulun hengessä lähtee samalla kutsu Nokialle!

#mimmitkoodaa-launch syksyllä 2019. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry

Lehdistötiedote 10.12.2019

Nyt se on totta: Jo lähes 5000 naista mukaansa temmannut #mimmitkoodaa-ohjelma laajenee valtakunnalliseksi. Tämän mahdollistaa 100 000 euron apuraha, jonka on juuri myöntänyt Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö.

”Aivan huikeaa! Pystymme nyt tarjoamaan naisille ympäri maata mahdollisuuden aloittaa koodauksen opiskelu. Kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, mahtava joululahja! Tämä on historiallinen teko”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman koordinaattori Milja Köpsi.

Historialliseen tekoon on vahvat perusteet. Naiset tarvitaan Suomen digitalisoituvaa teollisuutta ja taloutta rakentamaan, jotta tuleva hyvinvointimme on terveellä pohjalla. Osaajapula on vakava ongelma, johon naisten monipuolinen kyvykkyys on erinomainen ratkaisu.

”Meillä ei ole kerta kaikkiaan kansallisesti varaa siihen, että naiset eivät lähde mukaan. Osaajia teknologian pariin tarvitaan koko ajan lisää, ja naiset ovat enemmän kuin tervetulleita. #mimmitkoodaa on todella lupaava esimerkki siitä, että kiinnostusta on ja siksi annamme ohjelman kasvulle lämpimän tukemme”, perustelee apurahaa Jaakko Hirvola, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön hallituksen jäsen ja Teknologiateollisuus ry:n toimitusjohtaja.

Kansallisella tasolla kysymystä pohtii myös Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kyllä tässä päästään ottamaan Suomelle nyt merkittävä askel. Tähän asti olemme edenneet hienosti etenkin pääkaupunkiseudulla. Työ on tehty omin varoin ja koodauskoulutusta tarjoavien huippuyritysten panostuksen turvin, ja tietenkin ennen muuta kiitos mahtavien naisten oman mielenkiinnon ja aktiivisuuden. On kuitenkin selvää, että loikka valtakunnalliseen toimintaan edellyttää merkittäviä lisävaroja, ja niitä nyt saimme”, iloitsee Roiha.

Joulun hengessä kutsu Nokialle!

#mimmitkoodaa aloittaa nyt uusien koulutusmahdollisuuksien järjestämisen Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Lappeenrannassa.

”Täyttä päätä lähdemme totta kai liikkeelle ja ensimmäisiä tilaisuuksia on kiitos upean apurahan nyt näissä kaupungeissa tulossa. Samalla heitämme pallon yrityksille: Koodauksesta kiinnostuneet naiset koko maassa haluaisivat tutustua teihin! Varsinkin Oulussa oma hieno Nokiamme on niin vahvasti läsnä, että sinne lähtee tämän joululahjan hengessä kutsu mukaan ohjelmaan”, vetoaa koordinaattori Köpsi huippuyritykseen.

Köpsin mukaan naisten kohtaamat haasteet ovat hyvin tiedossa. Siksi #mimmitkoodaa-ohjelman perustyö softa-alan tutuksi tekemisessä ja ennakkoluulojen raivaamisessa ovat ja pysyvät työn keskiössä. Roiha ja Köpsi kutsuvat yhdessä uusia yrityksiä tässä taas auttamaan.

”Softaa tekevät yritykset ja edelläkävijät ympäri maata: Tämä on kansallinen, upea projekti. Mukaan!”

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

#mimmitkoodaa-launch syksyllä 2019. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.

”Finland Shows the Way”- #Mimmitkoodaa Program congratulated by Commissioner Urpilainen as one of the Winners of the Equality Prize12.12.2019 19:27:06 EETPress release

#mimmitkoodaa (Women Code) reached its place among the five winners as the EU rewarded the most important European equality projects of 2019 on Thursday. The Finnish program was warmly congratulated by Commissioner Jutta Urpilainen. "EU needs equality just as much as Finland, and the #mimmitkoodaa program shows example how to achieve concrete results.”

”Suomi näyttää mallia” – #mimmitkoodaa-ohjelma sai komissaari Urpilaiselta onnittelut EU:n tasa-arvopalkinnon yhtenä voittajana12.12.2019 16:22:06 EETTiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma ylsi viiden voittajan joukkoon, kun EU palkitsi torstaina merkittävimmät eurooppalaiset tasa-arvohankkeet. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa sai sydämelliset onnittelut EU-komissaari Jutta Urpilaiselta. ”EU tarvitsee tasa-arvoa siinä missä Suomikin, ja #mimmitkoodaa-ohjelma näyttää esimerkkiä miten konkreettisia tuloksia voidaan saada aikaan.”

Suomen #mimmitkoodaa saa EU:n tasa-arvopalkinnon – voittaja selviää Brysselissä huomenna torstaina 12.12.!11.12.2019 17:13:31 EETKutsu

Suomalainen #mimmitkoodaa -ohjelma palkitaan EU:n tasa-arvokilpailussa huomenna Euroopan parlamentissa. #mimmitkoodaa on valittu viiden voittajan joukkoon, ykköspalkinnon saaja selviää torstaina puoliltapäivin. Paikalle Brysseliin palkintoa noutamaan saapuvat #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi sekä Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Yli 85 000 kevytyrittäjän käyttämä UKKO.fi on Vuoden Digipalvelu 2019 – ”Aivan mahtavaa olla Suomen suurimpia yrittäjäkouluja”, sanoo Ukko Kumpulainen27.11.2019 18:14:41 EETTiedote

Kevytyrittäjyyden tienraivaaja UKKO.fi on saanut ensimmäistä kertaa myönnettävän Vuoden Digipalvelu -palkinnon. ”Olemme mahdollistaneet todella monille suomalaisille oman liikeidean testaamisen ja tuoneet tarjolle rohkeaa kokeilukulttuuria”, kuvaa palvelun perustajiin kuuluva Ukko Kumpulainen UKKO.fi:n suurta saavutusta. Ohjelmisto- ja e-business ry:n perustama uusi palkinto myönnettiin etenkin ”kokonaan uuden kategorian eli kevytyrittäjyyden luomisesta digitalisoituvaan yhteiskuntaan”.

”Digitaalinen insinööritoimisto” Vuoden Ohjelmistoyrittäjäksi – Nitor on kasvanut komeasti softa-alan huippukireässä kilpailussa27.11.2019 18:10:06 EETTiedote

Suomen vahvasti kasvavan ohjelmistoalan tärkeimmän palkinnon saa tänä vuonna Nitor. Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2019 on ansainnut tittelinsä panostamalla hienoin tuloksin asiakastyytyväisyyteen ja henkilöstötyytyväisyyteen. Nitor on kasvanut kannattavasti ja nopeasti, mutta maltilla. ”Nitor on luonut omanlaisensa voittavan kulttuurin ja menestynyt tiukassa kilpailussa erinomaisesti”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.