#Mimmitkoodaa valittiin Vuoden Ohjelmaksi Mesoaja Gaalassa – ”Kiitos kaikille mimmeille! Otetaan tulevaisuus omiin käsiin!”

Helsingin Messukeskuksessa koettiin tiistaina riemukkaita hetkiä, kun #Mimmitkoodaa palkittiin Vuoden Ohjelmana. ”Tämä palkinto kuuluu kaikille niille tuhansille mimmeille, jotka ovat lähteneet mukaan. Emme olisi ikinä uskaltaneet edes toivoa näin suurta suosiota. Koodaus ei todellakaan ole vain miesten juttu, sen ovat mimmit itse todistaneet viimeisen päälle”, kiittää #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

#Mimmitkoodaa voitti Vuoden Ohjelma -palkinnon Mesoaja Gaalassa. #Mimmitkoodaa-vetäjä Milja Köpsi ja Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha tuulettavat voittoa. Kuva: Noora Westerlund.

Lehdistötiedote 5.3.2019

Naisia ohjelmointiin kannustava #Mimmitkoodaa pokkasi ikimuistoisissa juhlatunnelmissa parhaan ohjelman palkinnon Mesoaja Gaalassa. Siitä on kiittäminen ennen muuta mimmejä itseään.

”Mimmit ovat lähteneet todella ennakkoluulottomasti mukaan. On ollut huikea seurata, miten kaikki kurssit ovat täyttyneet käytännössä heti ja jonoihinkin on ilmoittautunut satoja mimmejä per kurssi. Uskomatonta aktiivisuutta ja määrätietoisuutta, hienoja tarinoita. Naisia, jotka vaihtavat kokonaan alaa. Naisia, jotka ottavat tulevaisuuden omiin käsiinsä. Olen kaikista mimmeistä sanomattoman ylpeä, kiitos mimmit!”, lataa Milja Köpsi, #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä.

Ohjelmisto- ja e-business ry on #Mimmitkoodaa-ohjelman käynnistäjä ja organisaattori. Toimitusjohtaja Rasmus Roiha on saanut ohjelmistoalan huippuyritykset innostumaan ohjelmasta, jossa ne tarjoavat naisille täysin ilmaista koulutusta.

”Tässä on ollut aivan mahtava yhdessä tekemisen kulttuuri. Sen on tehnyt mahdolliseksi tietysti ennen kaikkea naisten oma kiinnostus. Ilman yritysten lähtemistä täysillä mukaan emme kuitenkaan olisi mitenkään pystyneet vastaamaan kysyntään. Siitä yrityksille suuri, suuri kiitos. Ohjelmaan liittyi viime vuonna mukaan 3500 naista, joille saatoimme tarjota tuhat koulutuspaikkaa. #Mimmitkoodaa on luonut ihan huiman vetovoiman”, kiittää Roiha niin naisia kuin yrityksiäkin.

Syksyllä koulutusta mimmeille tarjosivat ohjelmistoalan kaikenkokoiset huippuyritykset: Anders Innovation, Duunitori, Frantic, Futurice, IBM, Job and Esther Technologies, Knowit, Microsoft, OpsHost, Solidabis, Teamit, Unity ja Wunder.

Lisää on tulossa!

”Sadat #Mimmitkoodaa -osallistujat ovat jatkaneet ohjelmistoalan opintojaan ohjelmamme rohkaisemana. Mikä hienointa, osa on myös työllistynyt alalle. Olemme vasta alussa, sillä teknisiltä aloilta pitkään miltei unohdetut naiset ovat vasta pääsemässä vauhtiin. Mimmien taholta on valtava kysyntä ja yrityksiltä hieno tarjonta, siksi lisää on ilman muuta tulossa”, lupaa Roiha.

Mimmien vetäjänä Köpsi haluaa vielä kiittää ihan ensimmäistä ”mimmiä”.

Vlada Laukkonen oli se ihana aktiivi, jonka Facebook-ryhmän keräämä ällistyttävä mielenkiinto oli varsinainen herätyskello. Vladan rohkeuden ja aloitteellisuuden ansiosta pääsimme liikkeelle, sitten on ollut vuorossa hurja määrä työtä. Mutta se on kaikki kannattanut yli odotusten, uskon että olemme saaneet yhteiskunnassa aikaan jotain ainutlaatuista”, sanoo ohjelmaa urakoiva Köpsi.

Rasmus Roiha on samaa mieltä.

”Ohjelmistoalalla on valtava pula osaajista. Siinä mielessä olemme onnistuneet käynnistämään suomalaiselle yhteiskunnalle täysin välttämättömän hankkeen, Suomi ei selviä ilman naisten lisääntyvää panosta digitaalisessa osaamisessa. Silti kyse on jostain vielä isommasta. Sellainen henki, into ja riemu, jotka ovat olleet läsnä #Mimmitkoodaa-tilaisuuksissa, on varmasti koettu tasa-arvon ja demokratian suurina läpimurtohetkinä. Olemme suuren äärellä”, summaa Roiha.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Milja Köpsi, vetäjä, #Mimmitkoodaa-ohjelma, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.

”Finland Shows the Way”- #Mimmitkoodaa Program congratulated by Commissioner Urpilainen as one of the Winners of the Equality Prize12.12.2019 19:27:06 EETPress release

#mimmitkoodaa (Women Code) reached its place among the five winners as the EU rewarded the most important European equality projects of 2019 on Thursday. The Finnish program was warmly congratulated by Commissioner Jutta Urpilainen. "EU needs equality just as much as Finland, and the #mimmitkoodaa program shows example how to achieve concrete results.”