#Mimmitkoodaa valittiin Vuoden Ohjelmaksi Mesoaja Gaalassa – ”Kiitos kaikille mimmeille! Otetaan tulevaisuus omiin käsiin!”

Helsingin Messukeskuksessa koettiin tiistaina riemukkaita hetkiä, kun #Mimmitkoodaa palkittiin Vuoden Ohjelmana. ”Tämä palkinto kuuluu kaikille niille tuhansille mimmeille, jotka ovat lähteneet mukaan. Emme olisi ikinä uskaltaneet edes toivoa näin suurta suosiota. Koodaus ei todellakaan ole vain miesten juttu, sen ovat mimmit itse todistaneet viimeisen päälle”, kiittää #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

#Mimmitkoodaa voitti Vuoden Ohjelma -palkinnon Mesoaja Gaalassa. #Mimmitkoodaa-vetäjä Milja Köpsi ja Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha tuulettavat voittoa. Kuva: Noora Westerlund.

Lehdistötiedote 5.3.2019

Naisia ohjelmointiin kannustava #Mimmitkoodaa pokkasi ikimuistoisissa juhlatunnelmissa parhaan ohjelman palkinnon Mesoaja Gaalassa. Siitä on kiittäminen ennen muuta mimmejä itseään.

”Mimmit ovat lähteneet todella ennakkoluulottomasti mukaan. On ollut huikea seurata, miten kaikki kurssit ovat täyttyneet käytännössä heti ja jonoihinkin on ilmoittautunut satoja mimmejä per kurssi. Uskomatonta aktiivisuutta ja määrätietoisuutta, hienoja tarinoita. Naisia, jotka vaihtavat kokonaan alaa. Naisia, jotka ottavat tulevaisuuden omiin käsiinsä. Olen kaikista mimmeistä sanomattoman ylpeä, kiitos mimmit!”, lataa Milja Köpsi, #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä.

Ohjelmisto- ja e-business ry on #Mimmitkoodaa-ohjelman käynnistäjä ja organisaattori. Toimitusjohtaja Rasmus Roiha on saanut ohjelmistoalan huippuyritykset innostumaan ohjelmasta, jossa ne tarjoavat naisille täysin ilmaista koulutusta.

”Tässä on ollut aivan mahtava yhdessä tekemisen kulttuuri. Sen on tehnyt mahdolliseksi tietysti ennen kaikkea naisten oma kiinnostus. Ilman yritysten lähtemistä täysillä mukaan emme kuitenkaan olisi mitenkään pystyneet vastaamaan kysyntään. Siitä yrityksille suuri, suuri kiitos. Ohjelmaan liittyi viime vuonna mukaan 3500 naista, joille saatoimme tarjota tuhat koulutuspaikkaa. #Mimmitkoodaa on luonut ihan huiman vetovoiman”, kiittää Roiha niin naisia kuin yrityksiäkin.

Syksyllä koulutusta mimmeille tarjosivat ohjelmistoalan kaikenkokoiset huippuyritykset: Anders Innovation, Duunitori, Frantic, Futurice, IBM, Job and Esther Technologies, Knowit, Microsoft, OpsHost, Solidabis, Teamit, Unity ja Wunder.

Lisää on tulossa!

”Sadat #Mimmitkoodaa -osallistujat ovat jatkaneet ohjelmistoalan opintojaan ohjelmamme rohkaisemana. Mikä hienointa, osa on myös työllistynyt alalle. Olemme vasta alussa, sillä teknisiltä aloilta pitkään miltei unohdetut naiset ovat vasta pääsemässä vauhtiin. Mimmien taholta on valtava kysyntä ja yrityksiltä hieno tarjonta, siksi lisää on ilman muuta tulossa”, lupaa Roiha.

Mimmien vetäjänä Köpsi haluaa vielä kiittää ihan ensimmäistä ”mimmiä”.

Vlada Laukkonen oli se ihana aktiivi, jonka Facebook-ryhmän keräämä ällistyttävä mielenkiinto oli varsinainen herätyskello. Vladan rohkeuden ja aloitteellisuuden ansiosta pääsimme liikkeelle, sitten on ollut vuorossa hurja määrä työtä. Mutta se on kaikki kannattanut yli odotusten, uskon että olemme saaneet yhteiskunnassa aikaan jotain ainutlaatuista”, sanoo ohjelmaa urakoiva Köpsi.

Rasmus Roiha on samaa mieltä.

”Ohjelmistoalalla on valtava pula osaajista. Siinä mielessä olemme onnistuneet käynnistämään suomalaiselle yhteiskunnalle täysin välttämättömän hankkeen, Suomi ei selviä ilman naisten lisääntyvää panosta digitaalisessa osaamisessa. Silti kyse on jostain vielä isommasta. Sellainen henki, into ja riemu, jotka ovat olleet läsnä #Mimmitkoodaa-tilaisuuksissa, on varmasti koettu tasa-arvon ja demokratian suurina läpimurtohetkinä. Olemme suuren äärellä”, summaa Roiha.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Milja Köpsi, vetäjä, #Mimmitkoodaa-ohjelma, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Talouskasvun hiipuminen ei näy ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa: ”Kun 85% softa-alan yrityksistä kasvaa, kellojen pitäisi soida ihan kaikissa firmoissa”, herättelee Rasmus Roiha17.1.2019 08:30:00 EETTiedote

Talouskasvun hidastumista ja talouden käännettä huonompaan ennakoidaan ja pelätään niin Suomessa kuin koko maailmassakin. Talouden taittumisesta laskusuuntaan ei kuitenkaan näy mitään merkkejä Suomen ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa. ”Tuore sykemittarimme kertoo ennätyksellisen voimakkaasta kasvusta, josta Suomen pitäisi tehdä myös tärkeitä johtopäätöksiä”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Slushissa julkistettu Hive-koodauskoulu alleviivaa muutoksen tärkeyttä: ”Ohjelmistoala yhä merkittävämmäksi! Suomi pääsee Piilaakson ja Pariisin kanssa ansaitsemaansa joukkoon”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha5.12.2018 11:41:32 EETTiedote

Supercellin hieno uutinen on erittäin myönteinen käänne niin ohjelmistoalalle kuin koko Suomellekin. ”Olemme itse olleet käynnistämässä suurta muutosta ohjelmistoalalla ja tervehdimme ilolla kaikkia uusia avauksia, jotka edistävät suomalaista ohjelmistoalan osaamista. Näillä keinoilla Suomi voi todellakin nousta johtavaksi ohjelmisto-osaajien kansakunnaksi maailmalla”, Roiha painottaa.

Tasavallan presidentti palkitsi ohjelmistoalan rohkean yrittäjyyden hedelmät: M-Filesille kansainvälistymispalkinto vuoden kasvuyrityksenä14.11.2018 14:07:55 EETTiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on palkinnut ohjelmistoyritys M-Filesin vuoden kasvuyrityksenä. Perusteena on erinomainen menestys kansainvälisillä markkinoilla. ”Koko ohjelmistoalan puolesta lämpimimmät onnittelumme M-Filesille ja sen perustajalle Antti Nivalalle, jonka ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys on luonut pohjan tälle verrattomalle menestystarinalle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kuka seuraavaksi?”, kysyy upouuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha – Verkkoteollisuus liittyi ohjelmistoalaan31.10.2018 13:00:14 EETTiedote

”Maailma muuttuu valtavaa vauhtia ja yritykset sen mukana. Pian kaikki menestyvät yritykset ovat jollain tapaa ohjelmistoyrityksiä”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan johtama ohjelmistoala sai juuri yli sata uutta jäsentä, kun Verkkoteollisuus päätti lakkauttaa oman toimintansa ja liittyä mukaan. Uusi laajentunut Ohjelmisto- ja e-business ry toivottaa nyt muutkin halukkaat tervetulleiksi.

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51:11 EESTTiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00:00 EESTKutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.