#Mimmitkoodaa valittiin Vuoden Ohjelmaksi Mesoaja Gaalassa – ”Kiitos kaikille mimmeille! Otetaan tulevaisuus omiin käsiin!”

Helsingin Messukeskuksessa koettiin tiistaina riemukkaita hetkiä, kun #Mimmitkoodaa palkittiin Vuoden Ohjelmana. ”Tämä palkinto kuuluu kaikille niille tuhansille mimmeille, jotka ovat lähteneet mukaan. Emme olisi ikinä uskaltaneet edes toivoa näin suurta suosiota. Koodaus ei todellakaan ole vain miesten juttu, sen ovat mimmit itse todistaneet viimeisen päälle”, kiittää #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

#Mimmitkoodaa voitti Vuoden Ohjelma -palkinnon Mesoaja Gaalassa. #Mimmitkoodaa-vetäjä Milja Köpsi ja Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha tuulettavat voittoa. Kuva: Noora Westerlund.

Lehdistötiedote 5.3.2019

Naisia ohjelmointiin kannustava #Mimmitkoodaa pokkasi ikimuistoisissa juhlatunnelmissa parhaan ohjelman palkinnon Mesoaja Gaalassa. Siitä on kiittäminen ennen muuta mimmejä itseään.

”Mimmit ovat lähteneet todella ennakkoluulottomasti mukaan. On ollut huikea seurata, miten kaikki kurssit ovat täyttyneet käytännössä heti ja jonoihinkin on ilmoittautunut satoja mimmejä per kurssi. Uskomatonta aktiivisuutta ja määrätietoisuutta, hienoja tarinoita. Naisia, jotka vaihtavat kokonaan alaa. Naisia, jotka ottavat tulevaisuuden omiin käsiinsä. Olen kaikista mimmeistä sanomattoman ylpeä, kiitos mimmit!”, lataa Milja Köpsi, #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä.

Ohjelmisto- ja e-business ry on #Mimmitkoodaa-ohjelman käynnistäjä ja organisaattori. Toimitusjohtaja Rasmus Roiha on saanut ohjelmistoalan huippuyritykset innostumaan ohjelmasta, jossa ne tarjoavat naisille täysin ilmaista koulutusta.

”Tässä on ollut aivan mahtava yhdessä tekemisen kulttuuri. Sen on tehnyt mahdolliseksi tietysti ennen kaikkea naisten oma kiinnostus. Ilman yritysten lähtemistä täysillä mukaan emme kuitenkaan olisi mitenkään pystyneet vastaamaan kysyntään. Siitä yrityksille suuri, suuri kiitos. Ohjelmaan liittyi viime vuonna mukaan 3500 naista, joille saatoimme tarjota tuhat koulutuspaikkaa. #Mimmitkoodaa on luonut ihan huiman vetovoiman”, kiittää Roiha niin naisia kuin yrityksiäkin.

Syksyllä koulutusta mimmeille tarjosivat ohjelmistoalan kaikenkokoiset huippuyritykset: Anders Innovation, Duunitori, Frantic, Futurice, IBM, Job and Esther Technologies, Knowit, Microsoft, OpsHost, Solidabis, Teamit, Unity ja Wunder.

Lisää on tulossa!

”Sadat #Mimmitkoodaa -osallistujat ovat jatkaneet ohjelmistoalan opintojaan ohjelmamme rohkaisemana. Mikä hienointa, osa on myös työllistynyt alalle. Olemme vasta alussa, sillä teknisiltä aloilta pitkään miltei unohdetut naiset ovat vasta pääsemässä vauhtiin. Mimmien taholta on valtava kysyntä ja yrityksiltä hieno tarjonta, siksi lisää on ilman muuta tulossa”, lupaa Roiha.

Mimmien vetäjänä Köpsi haluaa vielä kiittää ihan ensimmäistä ”mimmiä”.

Vlada Laukkonen oli se ihana aktiivi, jonka Facebook-ryhmän keräämä ällistyttävä mielenkiinto oli varsinainen herätyskello. Vladan rohkeuden ja aloitteellisuuden ansiosta pääsimme liikkeelle, sitten on ollut vuorossa hurja määrä työtä. Mutta se on kaikki kannattanut yli odotusten, uskon että olemme saaneet yhteiskunnassa aikaan jotain ainutlaatuista”, sanoo ohjelmaa urakoiva Köpsi.

Rasmus Roiha on samaa mieltä.

”Ohjelmistoalalla on valtava pula osaajista. Siinä mielessä olemme onnistuneet käynnistämään suomalaiselle yhteiskunnalle täysin välttämättömän hankkeen, Suomi ei selviä ilman naisten lisääntyvää panosta digitaalisessa osaamisessa. Silti kyse on jostain vielä isommasta. Sellainen henki, into ja riemu, jotka ovat olleet läsnä #Mimmitkoodaa-tilaisuuksissa, on varmasti koettu tasa-arvon ja demokratian suurina läpimurtohetkinä. Olemme suuren äärellä”, summaa Roiha.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Milja Köpsi, vetäjä, #Mimmitkoodaa-ohjelma, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

”Koodaripula voi hyydyttää miljardiloikatkin” – Monille tuntematon toimiala superkasvussa: lähes 60% yrityksistä lupaa merkittävää kasvua – jos vain osaajia riittää30.6.2022 10:01:23 EEST | Tiedote

Taloutta varjostavat taas synkät pilvet, mutta ohjelmistoalalla merkittävää kasvua odottaa peräti 40% yrityksistä. Lisäksi ohjelmistoalan sisältä löytyy vielä oma superkasvuala. ”Jos joku ei vielä SaaS-bisnestä tunne, nyt olisi korkea aika. Kun 56% yrityksistä ennakoi merkittävää kasvua, tiedossa on Suomen viennille uusi keihäänkärki”, arvioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha uunituoretta tutkimusta. Luvassa voi olla Suomen viennille uusi veturi – kunhan paheneva koodaripula ei tule esteeksi.

Ohjelmistoala tekee historiaa: ”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia!”11.5.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalan suurin haaste on uusien osaajien löytäminen. ”Tarve on huutava ja toivomme, että Juniorirekry-tapahtumassa mahdollisimman moni koodari-junnu kohtaa tulevan työnantajansa – edellytykset ovat erinomaiset”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan tapahtuma menee varmuudella historiaan: ”Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö.” Yrityksiä kaivataan mukaan lisää, vaikka ”23 yritystä on mainio alku.”

”Meillä muhii mielenterveyden aikapommi” – Ohjelmistoala herännyt koko Suomen ongelmaan: ”On kysyttävä, pitääkö meidän palata toimistoille?”2.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielenterveysongelmat ovat kasvava ongelma jopa vapaista työoloistaan tunnetulla ohjelmistoalalla. ”Heikentynyt mielenterveys vie informaatio- ja viestintäalalla työkyvyttömyyseläkkeelle jo kymmeniä työntekijöitä vuodessa. Tämä tarkoittaa, että ongelmista kärsiviä on alalla vähintään satoja”, kertoo Varman asiantuntijalääkäri Tiia Reho. ”Tilanne on hälyttävä ja meidän on ryhdyttävä toimiin. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä ja siksi on kysyttävä, pitääkö meidän oikeasti palata toimistoille ainakin osittain?”, pohtii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Olemme valmentaneet jo satoja naisia… Tavoitteemme on naisten oma teknologiayritys” – Mimmit koodaa -palkinto 2022 Susanna Kyllöselle22.4.2022 12:16:14 EEST | Tiedote

Mimmit koodaa -palkinnon 2022 on voittanut Susanna Kyllönen merkittävistä ansioistaan naisten innostamisessa ohjelmistoalalle ja tehokkaasta työstä sen hyväksi. ”Susannan käynnistämä Twig the Code -yhdistys on tehnyt erittäin arvokasta työtä, hienoin tuloksin. On tärkeää, että muutkin kuin Mimmit koodaa -ohjelma ponnistelevat samojen isojen tavoitteiden hyväksi”, kiittää Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. ”Koen, että tämä on palkinto kaikille naisille, jotka ovat työhömme osallistuneet”, jakaa Susanna Kyllönen kiitosta eteenpäin.

”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa9.12.2021 14:31:58 EET | Tiedote

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.