Ministeri Kiuru: sote tarvitsee myös yksityisiä palveluntuottajia

Sote-uudistus on jälleen vauhdissa, totesi perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru Hyvinvointiala HALI ry:n syysseminaarissa 21.10.

- Yksityisiä palveluntuottajia tarvitaan. Esimerkiksi palveluseteli on osa hoitotakuun toteuttamisen ratkaisua – mutta vain osa. Keskeisintä on saada terveyskeskukset toimimaan paremmin, Kiuru toteaa.

Ministeri totesi, että eniten savottaa löytyy kuntoutuksen ja suun terveydenhuollon kuntoon laittamisessa.

- Suun terveydenhuollon Kela-korvausten leikkaukset olivat viime kaudella varsin rajuja. Kansanterveyden kannalta on erittäin tärkeää, että suun terveydenhuolto saadaan kuntoon, Kiuru huomauttaa.

Ministerin huoli on perusteltu, sillä suun terveydenhuollon Kela-korvatut käynnit ovat vähentyneet yli puolella miljoonalla vuodesta 2013.

Viime kauden sote-valmistelun virheet pyritään nyt välttämään ottamalla eri osapuolet paremmin mukaan valmisteluun. Ministerin mukaan tämä koskee myös yksityistä sektoria.

- Odotan HALIlta ja muilta sidosryhmiltä ratkaisuehdotuksia ensi vuoden alkuun mennessä. Sen jälkeen kirjan kannet laitetaan kiinni ja sote-lait saatetaan eduskuntaan ensi vuoden loppuun mennessä, Kiuru sanoo.

Kiuru esitteli tilaisuudessa sote-uudistuksen tilannekuvan ja keskusteli HALIn jäsenjärjestöjen ja -yritysten kanssa yksityisten palveluntuottajien roolista.

Laura Lindeberg, perhe- ja peruspalveluministerin erityisavustaja p. 0295 163 534, laura.lindeberg@stm.fi

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 374 164,
ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala näkee hallituksen sote-esityksessä vakavia ongelmia: Tavoitteet jäävät saavuttamatta, yritysten ja järjestöjen korvaamaton panos hyödyntämättä9.9.2020 09:59:39 EESTTiedote

Hallituksen sote-esitys keskittyy rakenteisiin eikä toteutuvien palvelujen saatavuuteen, laatuun ja ihmisten palvelutarpeisiin vastaamiseen. Esitys heikentää palvelujen järjestäjän asemaa. Yritysten ja järjestöjen tarjoamia resursseja sekä kehitys- ja innovaatiovoimaa ei oteta käyttöön. Sen sijaan niiden hyödyntämisen mahdollisuuksia rajoitetaan rajusti. Esityksestä puuttuvat myös kokonaan aidot keinot hillitä sote-järjestelmän kustannusten kasvua. Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas varoittaa, että uudistus veisi tässä muodossa toteutuessaan julkisesti rahoitettua sote-palvelujärjestelmäämme kauemmas sille asetetuista tavoitteista.