Ministeri Kulmuni nosti kemianyhtiö Kiillon ja Calefan esimerkin aallonharjalle

”Te toteutatte täällä jo sitä, mitä monessa paikassa vasta suunnitellaan."

Tästä alkaa energiankierrätys. Ministeri Kulmuni käynnisti Kiillon uuden energiankierrätysjärjestemän, joka vähentää 500 000 kiloa hiilidioksidipäästöjä vuodessa.

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni avasi Kiillon uuden hukkalämmön uusiokäyttöjärjestelmän viime lauantaina Lempäälän tehtaalla.

Ministeri nosti puheessaan hukkalämpöjen uusiokäytön yhtenä merkittävimpänä energiantehokkuuskeinona.

- Tämä on loistava esimerkki siitä, miten uusinta teknologiaa fiksusti soveltaen saadaan samasta energiapanoksesta entistä enemmän hyötyä irti, ministeri luonnehti.

Kiilto on hyödyntänyt liimanvalmistukseen kuuluvassa polymerointiprosessissa syntyviä hukkalämpöjä tehdasalueen 3,2 hehtaarin kiinteistöjen lämmityksessä vuodesta 2018 alkaen. Hyvien kokemusten vuoksi järjestelmää laajennettiin tänä syksynä hyödyntämään myös sulateliiman valmistuksessa syntyviä hukkalämpöjä.

Näillä toimilla Lempäälän tehdas vähentää CO2-päästöjä 500 000 kiloa joka vuosi. Samalla tehtaan ostoenergiantarve on pudonnut 2600 MWh vuodessa, mikä tarkoittaa 150 000 euron vuotuisia säästöjä.

Hukkalämmön uusiokäyttöjärjestelmillä on myös molempien prosessien tuotantokapasiteettia saatu nostettua sekä tuotantoa tasalaatuistettua.

- Suomi tarvitsee tällaisia ratkaisuja pitääkseen teollisuuden ja elinkeinoelämän kilpailukykyisenä entistä kovemmassa kansainvälisessä kilpailussa, Kulmuni totesi.

Ministeri nosti puheessaan esille myös Suomen kunnianhimoisen tavoitteen päästä hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä.

- Me tarvitsemme lisää näitä sekä ympäristöä että kustannuksia säästäviä ratkaisuja ja investointeja, jotta pääsemme tiukkoihin energia- ja ilmastotavoitteisiimme.

Kulmuni lupasi, että hallitus vauhdittaa hukkalämmön hyödyntämistä laskemalla teollisuuden sähköveroa kohti EU:n vaatimaa minimitasoa. Myös kaukolämpöverkkoon lämpöä tuottavat lämpöpumput ja konesalit on tarkoitus siirtää alempaan toiseen veroluokkaan.

- Toivottavasti hukkalämpöjen hyödyntäminen myös kaukolämpönä saa tästä merkittävää lisäpotkua, ministeri totesi.

Molemmat Kiillon hukkalämpöä uusiokäyttävät järjestelmät on toimittanut kokonaistoimituksina teollisuuden ja energialaitosten hukkalämmön uusiokäyttöön erikoistunut Calefa Oy.