Ministeri Marin kummeksuu Petteri Orpon lausuntoja

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin katsoo, että Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo antaa väärän todistuksen hallituksen raidepolitiikasta Aamulehden haastattelussaan 9. lokakuuta. Orpo väittää hallituksen jarruttavan raidehankkeita ja kritisoi erityisesti suunnitelmia Helsinki-Tampere-välin kehittämiseksi. Tosiasiassa hallituksen raideliikenteen panostukset ovat merkittävät.

Jo kesäkuun lisätalousarviossa hallitus käynnisti useita tärkeitä raideinvestointeja. Esimerkiksi pääradalle osoitettiin suunnittelurahoitusta 11 miljoonaa euroa Helsinki-Tampere-yhteysvälin nopeuttamiseksi ja radan kapasiteetin parantamiseksi. Entinen valtiovarainministeri Orpo osoitti neljän vuoden aikana Tampere−Helsinki-välin nopean yhteyden suunnitteluun rahaa vain yhden miljoonan.

- Rinteen hallitus on tehnyt ensimmäisinä viikkoinaan ja kuukausinaan enemmän yhteysvälin nopeuttamiseksi kuin Orpo koko viime kaudella, Marin sanoo.

Lisäksi hallitus osoitti lisätalousarviossa pääradan parantamiseen rahaa Tampere-Seinäjoki välille 70 miljoonaa euroa, Oulun ratapihalle 35 miljoonaa euroa sekä Kokkola−Pietarsaari-rataosalle 12 miljoonaa euroa turvalaitteiden uusimiseen.

- Vuoden 2020 talousarviossa parannamme hallitusohjelman mukaisesti pääradan liitännäisiä yhteyksiä yhteysväleillä Tampere−Jyväskylä, Tampere−Pori ja Seinäjoki−Vaasa, Marin huomauttaa.

Porin radan tasoristeysten poistamiseen osoitetaan 40 miljoonaa euroa. Jyväskylän radan yhteysvälin parantamisen suunnitteluun osoitetaan 18 miljoonaa euroa. Vaasan radan parantamisen suunnitteluun osoitetaan 3 miljoonaa euroa.

- Lisäksi syyskuun talouspoliittisen ministeriryhmän päätöksen mukaisesti hallitus varautuu rahoittamaan Suomi-radan eli Tampere-Helsinki välin uuden nopean yhteyden suunnittelua 76,5 miljoonalla eurolla. Osakassopimusneuvottelut pyritään saamaan valmiiksi vielä tämän syksyn aikana. Päätös on merkittävä, Marin toteaa.

Hallitus on ensimmäisten kuukausiensa aikana osoittanut pääradalle 205 miljoonaa euroa ja raideliikenteen parantamiseen yhteensä 691 miljoonaa euroa.

- Orpo ei siis voisi antaa epätotuudenmukaisempaa kuvaa hallituksen raidepolitiikasta kuin tänään Aamulehdessä, Marin kommentoi.

Yhteydenotot erityisavustaja Pirita Ruokosen kautta: 050 911 3099

SDP:n Harakka: EU on ottamassa tällä viikolla merkittävän askeleen vahingollisen verosuunnittelun torjumisessa Suomen johdolla27.11.2019 13:35:30 EETTiedote

- Saan johtaa kilpailukykyneuvostoa, joka päättää maakohtaisesta veroraportoinnista. Jos esityksemme hyväksytään, suuryritykset velvoitetaan kertomaan julkisesti tekemänsä voitot ja maksamansa verot kaikissa toimipisteissä. Voimme puuttua aggressiiviseen verosuunnitteluun, joka vie joka vuosi satoja miljoonia euroja EU-jäsenmaiden koulujen, sairaaloiden ja eläkkeiden rahoituksesta, kertoo työministeri Timo Harakka. Vuonna 2016, kun Panaman paperit tulivat julkisuuteen, EU-päättäjät lupasivat veronkierron vastaisia toimia. Maakohtaista veroraportointia on kuitenkin viivytetty kolme vuotta. - Lunastamme lupaukset suomalaisille äänestäjille sekä EU-kansalaisille. Maakohtainen veroraportointi on myös suomalaisten yritysten etu. Markkinatalous toimii, kun yritykset kilpailevat tuotteiden ja palveluiden laadulla, eivätkä verokikkailulla, Harakka muistutti. Kilpailukykyneuvosto kokoontuu Brysselissä torstaina 28.11.

SDP:n puoluevaltuuston kannanotto: Tarvitaan työtä, luottamusta sekä kestävää kehitystä - SDP:n johtaman hallituksen tehtävä on helpottaa ja parantaa suomalaisten arkea17.11.2019 14:27:20 EETTiedote

Korjattu versio Tarvitsemme nyt luottamusta työmarkkinoille ja rakentavaa sopimisen kulttuuria. Työehdoista on sovittava uusia kasvun mahdollisuuksia luoden ja rakentamalla parempaa toimeentuloa. Tärkein kilpailuvalttimme on jatkossakin muuttuvassa työelämässä osaavaja hyvinvoiva työntekijä. Tässä avainasemassa on laadukas koulutus. Hyvinvoiva ja jaksava työntekijä on avain myös tuottavuuteen. Työelämässä tarvitaan lisää turvaa työntekijöille, joustavuutta ihmisten ehdoilla sekä kaikille yhteisiä pelisääntöjä eli reilut työmarkkinat. Suomi menestyy yhdessä sopimisella. Haluamme luoda vakautta ja ennustettavuutta talouteen. Olemme asettaneet tavoitteeksi työllisyysasteen nostamisen tämän vaalikauden aikana 75 % tasolle sekä keinojen löytämisen, jotka johtavat 60 000 uuteen lisätyölliseen. Näiden tavoitteiden saavuttamisen tarkoitus on tuoda Suomeen suurempaa osallisuutta, parempaa toimentuloa ja enemmän hyvinvointia. Vain työllä ja taloudellisella kasvulla pystymme turvaamaan laadukkaat