Ministeri Saarikolta viisas linjaus velkakatosta

Valtiovarainministeri Annika Saarikko kertoo STT:lle, ettei aio edistää valtiovarainministeriössä valmistelussa ollutta kotitalouksien tulosidonnaista velkakattoa. Finanssiala ry (FA) pitää ministerin linjausta perusteltuna. Talouden toipuessa pandemiasta on tärkeää, ettei työvoiman liikkuvuudelle aseteta esteitä kiristämällä asuntoluottojen saatavuutta.

Johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila FA:sta toteaa, että valmistelussa olleeseen tulosidonnaiseen velkakattoon liittyy paljon avoinna olevia kysymyksiä, eikä sen edistämiseen ole nyt aihetta. Sen sijaan on panostettava muun muassa positiivisen luottotietorekisterin ripeään käyttöönottoon.

Suomen talous on koronan vuoksi monella tapaa murrostilassa. Uuden, entistä kestävämmän talouskasvun luomiseksi työvoiman ja muiden resurssien jouheva uusjako on tärkeää. ”Velkakatto rajoittaisi ennen kaikkea asuntoluototusta, mikä heikentäisi ihmisten mahdollisuutta muuttaa työn perässä. Tämä puolestaan vaikeuttaisi talouden elpymistä.”

Kotitalouksien ylivelkaantumisen estäminen on tärkeää. Mattilan mukaan nyt pitää keskittyä muihin ylivelkaantumista ehkäiseviin toimiin, kuten ministeri Saarikkokin totesi. FA korostaa erityisesti pika- ja kulutusluottoihin sekä taloyhtiölainoihin liittyvän sääntelyn tarkentamista.

”Ylivelkaantumisen näkökulmasta ongelmat ovat muualla kuin asuntoluotoissa”, Mattila toteaa.

Rahastoihin suurin pääomapotti viiteen vuoteen – uusia sijoituksia yli 1,7 miljardia euroa8.7.2021 12:02:14 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä yli 1,7 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kesäkuun lopussa 150 miljardia euroa, kun se oli toukokuun lopussa 146 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.