Missä viipyy translaki, Sanna Marin?

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa.

"Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat.

"Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen.

"Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeettisten toimenpiteiden suorittaminen lapsille jatkuu mahdollisen uudistuksen jälkeenkin" Sirén sanoo.

"Alaikäisten trans-lasten ja -nuorten asemaa pitää turvata translailla ja säätää alaikäisille annettavista hoidoista. Sukupuolen juridisen vahvistamisen mahdollistaminen on tärkeää ennen kaikkea inhimillisestä näkökulmasta. Asiantuntijoiden mukaan itsemurhariski laskee, jos ja kun nuorilla on mahdollisuus sukupuolen juridiseen vahvistamiseen. Suojelu ja yksilöllisyys koskee myös lapsia ja nuoria" muistuttaa Pelkonen.

Translain uudistus on kirjattu nykyisen hallituksen ohjelmaan, mutta sen toteutus on siirtynyt useampaan kertaan. Suomi on saanut useita huomautuksia EU:n ihmisoikeustuomioistuimelta nykylainsäädännön sisältämästä vaatimuksesta lisääntymiskyvyttömyydestä ja nykyistä lainsäädäntöä voidaan pitää räikeimpänä ihmisoikeusloukkauksena. Uhkana on, että translain sisältö vesittyy viivästyessään: esitetyssä luonnoksessa on rajattu pois alaikäisten itsemääräämisoikeus sekä intersukupuolisten lasten silpominen.

Valtonen, Sirén ja Pelkonen toteavat, että Suomen tulee kuulua läntiseen arvoyhteisöön. Jokaisella tulee olla yhtäläiset oikeudet yhteiskunnassamme. Valtiolla, medialla tai muilla yhteiskunnan jäsenillä ei ole oikeutta rajoittaa kenenkään oikeuksia sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen perustuen.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 48 kansanedustajallaan suurin eduskuntaryhmä.