Mitä sinulla on sydämellä? SDP on laajasti liikkeellä Toimintapäivänä 13.10.

SDP:n Toimintapäivä järjestetään lauantaina 13.10. Toimintapäivän aikana SDP:n kansanedustajat ja aktiivit ovat liikkeellä eri puolilla Suomea.

- SDP:n Toimintapäivän ajatus kiteytyy yhteen kysymykseen: Mitä sinulla on sydämellä? Olemme lauantaina läsnä ja liikkeellä kuuntelemassa ihmisten ajatuksia ja mietteitä. Toimintapäivän tapahtumien lisäksi olemme kuulolla myös SDP:n Kansalaispaneelin kautta, kertoo SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm.

SDP:n Kansalaispaneeli on ollut toiminnassa jo vuodesta 2014 asti, mutta uuden Kansalaispaneeli-sovelluksen myötä osallistuminen ja vaikuttaminen on yhä helpompaa.

- Olemme kolmen kuukauden aikana saaneet Kansalaispaneelissa jo yli 37 000 vastausta ja viestiä kansalaisilta. Olemme esittäneet kysymyksiä liittyen niin varhaiskasvatukseen kuin perhevapaiden uudistamiseen. Jopa kaksi kolmasosaa Kansalaispaneelin perhekyselyyn vastanneista on ollut huolissaan omien ikääntyvien vanhempien tai isovanhempien pärjäämisestä. Ihmisten viestit ja vastaukset ovat meille todella arvokkaita ja kiitämme niistä jokaisesta, sanoo Rönnholm.

- Tällä viikolla julkaisimme mobiilisovelluksen rinnalle myös Kansalaispaneelin selainversion. On selvää, että uudenlaisille tavoille osallistua ja vaikuttaa on iso tarve ja tilaus, Rönnholm kommentoi.

Toimintapäivän tapahtumat löydät täältä: https://sdp.fi/fi/blog/mita-sinulla-on-sydamella/

Lisätietoa SDP:n Kansalaispaneelista löydät täältä: https://sdp.fi/fi/vaikuta/kansalaispaneeli/

Lisätietoja:

Antton Rönnholm
SDP:n puoluesihteeri

Iida Vallin
SDP:n viestintäpäällikkö

Rahaa alueiden tasa-arvoon - Helsingin SDP:n ryhmäaloite etenee29.1.2020 20:34:37 EETTiedote

Helsingin SDP:n valtuustoryhmä vaatii ryhmäaloitteessaan, että myönteisen erityiskohtelun rahoitusta laajennetaan kattamaan kaupungin eri palveluita. Tämä alueiden tasa-arvoraha, joka tähän mennessä on ollut käytössä kouluissa, on ollut tehokas tapa ehkäistä syrjäytymistä. Käytännössä rahaa suunnataan enemmän sellaisille alueille, joiden asukkaat ovat tilastollisesti heikommassa asemassa. Aloitteen mukaisesti kaupungin talousarviota laadittaessa sekä palveluja että investointeja suunniteltaessa otetaan huomioon mm. alueen koulutustaso, tulotaso ja työllisyysaste.

SDP:n Harakka: EU on ottamassa tällä viikolla merkittävän askeleen vahingollisen verosuunnittelun torjumisessa Suomen johdolla27.11.2019 13:35:30 EETTiedote

- Saan johtaa kilpailukykyneuvostoa, joka päättää maakohtaisesta veroraportoinnista. Jos esityksemme hyväksytään, suuryritykset velvoitetaan kertomaan julkisesti tekemänsä voitot ja maksamansa verot kaikissa toimipisteissä. Voimme puuttua aggressiiviseen verosuunnitteluun, joka vie joka vuosi satoja miljoonia euroja EU-jäsenmaiden koulujen, sairaaloiden ja eläkkeiden rahoituksesta, kertoo työministeri Timo Harakka. Vuonna 2016, kun Panaman paperit tulivat julkisuuteen, EU-päättäjät lupasivat veronkierron vastaisia toimia. Maakohtaista veroraportointia on kuitenkin viivytetty kolme vuotta. - Lunastamme lupaukset suomalaisille äänestäjille sekä EU-kansalaisille. Maakohtainen veroraportointi on myös suomalaisten yritysten etu. Markkinatalous toimii, kun yritykset kilpailevat tuotteiden ja palveluiden laadulla, eivätkä verokikkailulla, Harakka muistutti. Kilpailukykyneuvosto kokoontuu Brysselissä torstaina 28.11.

SDP:n puoluevaltuuston kannanotto: Tarvitaan työtä, luottamusta sekä kestävää kehitystä - SDP:n johtaman hallituksen tehtävä on helpottaa ja parantaa suomalaisten arkea17.11.2019 14:27:20 EETTiedote

Korjattu versio Tarvitsemme nyt luottamusta työmarkkinoille ja rakentavaa sopimisen kulttuuria. Työehdoista on sovittava uusia kasvun mahdollisuuksia luoden ja rakentamalla parempaa toimeentuloa. Tärkein kilpailuvalttimme on jatkossakin muuttuvassa työelämässä osaavaja hyvinvoiva työntekijä. Tässä avainasemassa on laadukas koulutus. Hyvinvoiva ja jaksava työntekijä on avain myös tuottavuuteen. Työelämässä tarvitaan lisää turvaa työntekijöille, joustavuutta ihmisten ehdoilla sekä kaikille yhteisiä pelisääntöjä eli reilut työmarkkinat. Suomi menestyy yhdessä sopimisella. Haluamme luoda vakautta ja ennustettavuutta talouteen. Olemme asettaneet tavoitteeksi työllisyysasteen nostamisen tämän vaalikauden aikana 75 % tasolle sekä keinojen löytämisen, jotka johtavat 60 000 uuteen lisätyölliseen. Näiden tavoitteiden saavuttamisen tarkoitus on tuoda Suomeen suurempaa osallisuutta, parempaa toimentuloa ja enemmän hyvinvointia. Vain työllä ja taloudellisella kasvulla pystymme turvaamaan laadukkaat