Miten data voi auttaa energiansäästössä? – Sitra avaa ratkaisuhaun

Sitra kutsuu yrityksiä sekä muita toimijoita kehittämään erilaisia datalähteitä hyödyntäviä tuotteita ja palveluja energian säästämiseksi sekä kulutuspiikkien tasaamiseksi. Sitra rahoittaa ratkaisuideoiden jatkokehitystä.
Kuva: Sitra / Topias Dean

Akuuttiin energiakriisiin tarvitaan paitsi laaja valikoima kansalaisten ja yritysten säästötoimia, myös uudenlaisia ratkaisuja. Suomessa on tarjolla paljon avoimia datalähteitä, ja niistä saatava data voi auttaa kriisin selättämisessä. Sitra haluaa löytää ja kokeilla uusia datapohjaisia ratkaisuja ja avaa yrityksille ja muille toimijoille suunnatun Energiankäyttö haltuun datan avulla -ratkaisuhaun.

Haussa on tarkoitus sysätä liikkeelle Sitran rahoituksella erilaisia datalähteitä hyödyntävien tuotteiden ja palvelujen kehitystä. Niiden avulla etenkin pienet energiankäyttäjät, kuten kotitaloudet, pienyritykset ja taloyhtiöt voisivat säästää sähköä tai lämpöä. Haulla on tarkoitus kehittää myös ratkaisuja, jotka tasaavat energian kulutushuippuja. Ratkaisun toivotaan auttavan energiankäyttäjää tekemään fiksumpia valintoja.

”Kriisiaikana kannattaa katsoa kaikki energiansäästön kortit, mutta ratkaisuja tarvitaan myös akuutin kriisin jälkeen. Siirtymä kohti uusiutuvia energiamuotoja edellyttää esimerkiksi toimivia keinoja tasata kulutuspiikkejä myös jatkossa", kertoo Datatalouden tiekartta -projektin projektijohtaja Laura Halenius Sitrasta.

Esimerkiksi kansainvälinen energianjärjestö IEA on arvioinut, että Euroopan vaikea energiatilanne voi jatkua vuosia.

”Parhaassa tapauksessa ratkaisuhaussa syntyvillä palveluilla voidaan auttaa tämän tai ensi talven hankalassa energiatilanteessa. Ratkaisulle todella on nyt kysyntää”, jatkaa Halenius.

Haku on auki monenlaisille toimijoille - hakuaika päättyy 21. marraskuuta

Sitra tavoitteena on löytää enintään 15 pilottihanketta, jotka noudattavat reilun datatalouden periaatteita Nyt avattavassa ratkaisuhaussa kerätään oppeja ja kokemuksia, joita on tarkoitus jakaa ja julkaista pilottihankkeiden toteutuksen päätteeksi niin, että muutkin voivat hyötyä saaduista tuloksista.

Haussa on kaksi kierrosta. Hakuaika ensimmäiseen vaiheeseen päättyy 21.11.2022 ja tarjolla on arviolta 5 000–15 000 euroa kutakin valittavaa pilottihanketta kohden. Toteutuneista hankkeista valitaan jatkoon eli toiseen vaiheeseen enintään kolme parasta. Ne voivat hakea ratkaisun jatkokehitykseen Sitralta keväällä 2023 noin 20 000–50 000 euroa. Ratkaisuhaku on auki monenlaisille toimijoille, mukaan voivat hakea esimerkiksi yritykset, yhdistykset, opiskelijaryhmät kuin erilaisten toimijoiden muodostamat yhteistyöryhmät.

Ratkaisuissa hyödynnettävät datalähteet voivat olla julkista ja avointa dataa, kuten sähkön hintatietoja kulutustilastoja ja säätietoja, tai ihmisten ja organisaatioiden omaa dataa, kuten käyttäjien omaa kulutushistoriaa.

”Tavoitteena on myös haun avulla tunnistaa, millaista energiansäästöä edistävää dataa ei ole vielä avoimesti saatavilla sekä kannustaa sen avaamiseen”, Halenius jatkaa.

Ratkaisuhaun tarkemmat hakuohjeet ja -ehdot löytyvät hakuilmoituksesta.

Sitra on korostanut energiakriisiin varautumista jo pian Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen. Sitra on myös yksi kansallisen Astetta alemmas -energiansäästökampanjan alullepanijoista ja toteuttajista. Kampanjassa kannustetaan kansalaisia ja organisaatioita laskemaan energiankulutusta astetta alemmas arkisilla teoilla. Mukana jo yli 500 organisaatiota.

Energiankäyttö haltuun datan avulla -ratkaisuhaku on osa Sitran Datatalouden tiekartta -projektia, joka tuo eri tahoja yhteen tunnistamaan mahdollisuuksia dataan pohjautuvassa tulevaisuuden taloudessa.

Sitra luotsaa datatalouden kansallista tiekarttatyötä, joka tarjoaa näkemyksiä muun muassa datapohjaisten liiketoimintamallien rakentamiseen ja datan hyödyntämiseen yhteiskunnan ja talouden kehittymiseksi.

Lisätiedot

Laura Halenius, projektijohtaja, Datatalouden tiekartta -projekti, laura.halenius@sitra.fi, puh. 040 716 7885

Johanna Kippo, viestinnän asiantuntija, johanna.kippo@sitra.fi, puh. 050 436 1898

Lisätiedot hakumenettelystä