Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Keski-Suomen järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Jyväskylään 16.9.

Tarve järjestöjen toiminnalle on kiistaton. Ketterinä toimijoina järjestöt kehittävät uusia tapoja tukea ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa, mihin julkinen sektori ei pysty. Järjestöt kulkevat ihmisen rinnalla tarjoten vertaistukea, apua arkeen ja mielekästä tekemistä, mikä auttaa kaikkia pysymään mukana alati muuttuvassa yhteiskunnassa.

”Nyt on tärkeää nähdä sote-uudistuksen tarjoamat mahdollisuudet ja olla aloitteellinen sen toteutuksessa. Hallitusohjelma asettaa tavoitteita, mutta siitä puutuu vielä, miten ratkaisuihin päästään. Siinä sote-järjestöjen kannattaa tavoitella innovaatiojohtajuutta, sillä järjestötoimintaan kuuluu luontaisesti uuden kehittäminen. Järjestöthän ovat olleet Suomessa huikea innovaatiovoima, monet nykyään tavallisilta tuntuvat palvelut ovat Suomessa arkipäivää järjestöjen ansiosta”, sanoo johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:stä.

Kiertue käy 10 paikkakunnalla

Järjestöjen sote-tulevaisuus -kiertueen järjestävät SOSTE ja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) yhteistyössä Järjestö2.0-hankkeiden kanssa elo-syyskuussa.

Kiertue käy 10 paikkakunnalla. Tilaisuuksiin on kutsuttu sote-järjestöjen työntekijöitä ja luottamushenkilöitä etsimään yhdessä vastauksia kysymykseen, mikä on järjestöjen asema ja rooli tulevaisuuden sote-huollon toimintaympäristössä. Järjestöt pohtivat, miten järjestökenttä sote-uudistuksen jälkeisessä ajassa toimii.

Kiertue saapuu Jyväskylään 16.9. Tilaisuus kello 12–16 osoitteessa Kansalaistoimintalkeskus Matara, Matarasali, Matarankatu 6, Jyväskylä.
Tilaisuuteen osallistuu noin 60 järjestöihmistä Keski-Suomesta.

Suomessa toimii yhteensä noin 10 000 sote-järjestöä, joista Keski-Suomessa noin 500. Niistä noin 13 % on palveluntuottajajärjestöjä.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Varsinais-Suomen ja Satakunnan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Turkuun 24.9.23.9.2019 09:00:44 EESTTiedote

Sote-uudistuksen uusi kierros pohjaa edelleen maakuntamalliin. 18 maakunnassa toteutettavat sosiaali- ja terveyspalvelut tarkoittavat monien paikallisten sote-järjestöjen kannalta sitä, että toiminnalle on löydettävä uusia kumppanuuksia ja ehkä myös rahoittajia. Paikalliset ja alueelliset sote-järjestöt ovat täydentäneet kuntien sote-palveluiden valikoimaa, tarjonneet erityisten kohderyhmien tuntemusta ja vertaistukea. Järjestöjen ja kuntien yhteistyö voi olla pienimuotoista, esimerkiksi että kunta tarjoaa toiminnalle maksuttomat tilat. Pienellä budjetilla toimiville järjestöille kunnan tuki on elintärkeää. Yhteistyö voi tarkoittaa myös yhteistyösopimuksiin perustuvaa sote-palveluiden tilaamista ja ostamista järjestöiltä, esimerkiksi päihdehuollon palveluja. Tarve järjestöjen toiminnalle on kiistaton. Ketterinä toimijoina järjestöt kehittävät uusia tapoja tukea ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa, mihin julkinen sektori ei pysty. Järjestöt kulkevat ihmisen rinnalla tarjoten vertais

Hallituksen osatyökykyisiin kohdistamat työllisyyspaketin toimet jäävät vielä lupauksen tasolle18.9.2019 14:09:11 EESTTiedote

Hallituksen eilen julkaisema työllisyyspaketti sisälsi paljon hyviä aikeita, mutta vähäisesti konkretiaa. 75 prosentin työllisyystavoitteen saavuttaminen edellyttää ratkaisujen löytämistä heikossa työmarkkina-asemassa olevien moninaisiin tilanteisiin. Puolet Sosiaalibarometrin vastaajista arvioi osatyökykyisten työttömyyden erittäin tai melko suureksi ongelmaksi alueellaan.

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Pohjamaan sekä Etelä- ja Keski-Pohjanmaan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Kokkolaan 19.9.12.9.2019 14:17:28 EESTTiedote

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Pohjois-Karjalan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Joensuuhun 17.9.12.9.2019 14:05:38 EESTTiedote

SOSTE haastaa hallituksen hyvinvointitalkoisiin: hallituskauden aikana on alennettava sairastamisen hintaa sekä edistettävä kansanterveyttä verottamalla herkkuja11.9.2019 09:57:28 EESTTiedote

On tärkeää, että hallituskauden aikana sairastamisen kustannuksia kohtuullistetaan, jotta kaikilla on varaa tarvitsemaansa hoitoon ja lääkkeisiin. Nykyistä laaja-alaisempi terveysperusteinen verotus on kansanterveyden edistämisen näkökulmasta tarpeen. Perusturvan tasoa on korotettava, etteivät liian alhaiset etuudet pakota ketään pitkäksi aikaa toimeentulotuelle.