Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Ouluun 26.8.

Sote-uudistuksen uusi kierros pohjaa edelleen maakuntamalliin. 18 maakunnassa toteutettavat sosiaali- ja terveyspalvelut tarkoittavat monien paikallisten sote-järjestöjen kannalta sitä, että toiminnalle on löydettävä uusia kumppanuuksia ja ehkä myös rahoittajia.

Paikalliset ja alueelliset sote-järjestöt ovat täydentäneet kuntien sote-palveluiden valikoimaa, tarjonneet erityisten kohderyhmien tuntemusta ja vertaistukea. Järjestöjen ja kuntien yhteistyö voi olla pienimuotoista, esimerkiksi että kunta tarjoaa toiminnalle maksuttomat tilat. Pienellä budjetilla toimiville järjestöille kunnan tuki on elintärkeää. Yhteistyö voi tarkoittaa myös yhteistyösopimuksiin perustuvaa sote-palveluiden tilaamista ja ostamista järjestöiltä, esimerkiksi päihdehuollon palveluja.

Tarve järjestöjen toiminnalle on kiistaton. Ketterinä toimijoina järjestöt kehittävät uusia tapoja tukea ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa, mihin julkinen sektori ei pysty. Järjestöt kulkevat ihmisen rinnalla tarjoten vertaistukea, apua arkeen ja mielekästä tekemistä, mikä auttaa kaikkia pysymään mukana alati muuttuvassa yhteiskunnassa.

”Nyt on tärkeää nähdä sote-uudistuksen tarjoamat mahdollisuudet ja olla aloitteellinen sen toteutuksessa. Hallitusohjelma asettaa tavoitteita, mutta siitä puutuu vielä, miten ratkaisuihin päästään. Siinä sote-järjestöjen kannattaa tavoitella innovaatiojohtajuutta, sillä järjestötoimintaan kuuluu luontaisesti uuden kehittäminen. Järjestöthän ovat olleet Suomessa huikea innovaatiovoima, monet nykyään tavallisilta tuntuvat palvelut ovat Suomessa arkipäivää järjestöjen ansiosta”, sanoo johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:stä.

Kiertue käy 10 paikkakunnalla

Järjestöjen sote-tulevaisuus -kiertueen järjestävät SOSTE ja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) yhteistyössä Järjestö2.0-hankkeiden kanssa elo-syyskuussa.

Kiertue käy 10 paikkakunnalla. Tilaisuuksiin on kutsuttu sote-järjestöjen työntekijöitä ja luottamushenkilöitä etsimään yhdessä vastauksia kysymykseen, mikä on järjestöjen asema ja rooli tulevaisuuden sote-huollon toimintaympäristössä. Järjestöt pohtivat, miten järjestökenttä sote-uudistuksen jälkeisessä ajassa toimii.

Kiertue saapuu Ouluun 26.8.2019. Tilaisuus kello 12–16 osoitteessa Lasaretti, B-talo, Puisto- ja Patosalit, Veteraanikatu 2, Oulu. Tilaisuuteen osallistuu noin 70 järjestöihmistä Pohjois-Pohjanmaalta ja Kainuusta.

Suomessa toimii yhteensä noin 10 000 sote-järjestöä, joista noin 600 Pohjois-Pohjanmaalla ja 160 Kainuussa. Niistä noin 10 % on palveluntuottajajärjestöjä.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen noin 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE vaatii oikeuskansleria selvittämään, miksi Business Finland on rajannut säätiöt ja yhdistykset koronatukien ulkopuolelle7.5.2020 09:59:01 EESTTiedote

Suomessa on noin tuhat yhdistystä ja säätiötä, jotka tuottavat sosiaali- ja terveyspalveluja liiketoiminnan muodossa. Tältä osin ne toimivat markkinoilla samalla tavoin kuin yhtiömuotoiset palveluntuottajat. Koronaepidemian vuoksi talousvaikeuksiin ajautuneet toimijat ovat tiedustelleet Business Finlandilta mahdollisuutta hakea liiketoiminnan kehitysrahoitusta koronaepidemian aiheuttamassa häiriötilanteessa. Järjestöjen saama yksiselitteinen vastaus on, että rahoitusta ei myönnetä yhdistyksille ja säätiöille.

SOSTE: Poikkeustilassa on huolehdittava perusturvasta ja arjen sujuvuudesta9.4.2020 11:09:10 EESTTiedote

Koronakriisi on vaikuttanut ihmisten arkeen monin eri tavoin. Riskiryhmiin kuuluvien elämä rajoittuu kotiin, eikä kaikilla ole lähipiiriä, joka voisi tukea heitä. Lomautettujen ja irtisanottujen perheissä tulee taloudellisia huolia. Yksinäisyys ja pelot lisääntyvät sekä perhekriisit kärjistyvät. Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat jo tarttuneet haasteeseen kehittämällä esimerkiksi digitaalisen tuen saatavuutta ja uusia tapoja auttaa. SOSTE pitää tärkeänä, että Suomen hallitus päätti nyt lisätalousarviossaan myöntää järjestöille 5 miljoonaa euroa psykososiaalisen tuen antamiseen. ”Hienoa, että maan hallitus tarttui SOSTEn ehdotukseen ylimääräisesti panostuksesta, jotta järjestöt voivat tarjota haavoittuvassa asemassa oleville ihmisille tarpeenmukaisen tuen”, korostaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas. Tämä arvokas työ on huomattu, ja sille osoitetaan varoja. Lisäksi hallitus lupasi, että koronakriisin aiheuttamat Veikkauksen rahapelituottojen alenemat kompensoidaan täysimääräisesti vuoden

Hallituksen kehysriihi jätti palveluita tuottavat sote-järjestöt puille paljaille - Palvelutoiminnan turvaamiseksi tarvitaan erillinen tukipaketti8.4.2020 15:59:02 EESTTiedote

Suomen hallitus päätti massiivisista tukitoimista koronakriisin aiheuttamiin taloudellisiin menetyksiin. Noin miljardin euron lisätalousarviossa oli lukuisia kohteita erikokoisille yrityksille, mutta palveluita tuottavat sosiaali- ja terveysjärjestöt jätettiin näistä tukitoimista tylysti ulos, ilman mitään lupausta konkreettisesta tuesta. Tämän seurauksena vaarana on jopa konkursseja.