Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Varsinais-Suomen ja Satakunnan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Turkuun 24.9.

Sote-uudistuksen uusi kierros pohjaa edelleen maakuntamalliin. 18 maakunnassa toteutettavat sosiaali- ja terveyspalvelut tarkoittavat monien paikallisten sote-järjestöjen kannalta sitä, että toiminnalle on löydettävä uusia kumppanuuksia ja ehkä myös rahoittajia.

Paikalliset ja alueelliset sote-järjestöt ovat täydentäneet kuntien sote-palveluiden valikoimaa, tarjonneet erityisten kohderyhmien tuntemusta ja vertaistukea. Järjestöjen ja kuntien yhteistyö voi olla pienimuotoista, esimerkiksi että kunta tarjoaa toiminnalle maksuttomat tilat. Pienellä budjetilla toimiville järjestöille kunnan tuki on elintärkeää. Yhteistyö voi tarkoittaa myös yhteistyösopimuksiin perustuvaa sote-palveluiden tilaamista ja ostamista järjestöiltä, esimerkiksi päihdehuollon palveluja.

Tarve järjestöjen toiminnalle on kiistaton. Ketterinä toimijoina järjestöt kehittävät uusia tapoja tukea ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa, mihin julkinen sektori ei pysty. Järjestöt kulkevat ihmisen rinnalla tarjoten vertaistukea, apua arkeen ja mielekästä tekemistä, mikä auttaa kaikkia pysymään mukana alati muuttuvassa yhteiskunnassa.

”Nyt on tärkeää nähdä sote-uudistuksen tarjoamat mahdollisuudet ja olla aloitteellinen sen toteutuksessa. Hallitusohjelma asettaa tavoitteita, mutta siitä puutuu vielä, miten ratkaisuihin päästään. Siinä sote-järjestöjen kannattaa tavoitella innovaatiojohtajuutta, sillä järjestötoimintaan kuuluu luontaisesti uuden kehittäminen. Järjestöthän ovat olleet Suomessa huikea innovaatiovoima, monet nykyään tavallisilta tuntuvat palvelut ovat Suomessa arkipäivää järjestöjen ansiosta”, sanoo johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:stä.

Kiertue käy 10 paikkakunnalla

Järjestöjen sote-tulevaisuus -kiertueen järjestävät SOSTE ja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) yhteistyössä Järjestö2.0-hankkeiden kanssa elo-syyskuussa.

Kiertue käy 10 paikkakunnalla. Tilaisuuksiin on kutsuttu sote-järjestöjen työntekijöitä ja luottamushenkilöitä etsimään yhdessä vastauksia kysymykseen, mikä on järjestöjen asema ja rooli tulevaisuuden sote-huollon toimintaympäristössä. Järjestöt pohtivat, miten järjestökenttä sote-uudistuksen jälkeisessä ajassa toimii.

Kiertue saapuu Turkuun 24.9.2019. Tilaisuus on kiertueen viimeinen ja järjestetään kello 12–16 osoitteessa Linnateatterin Domino, Humalistonkatu 7, Turku. Tilaisuuteen osallistuu noin 70 järjestöihmistä Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta.

Suomessa toimii yhteensä noin 10 000 sote-järjestöä, joista palveluntuottajajärjestöjä on noin 10 %. Varsinais-Suomessa sote-järjestöjä on 837, joista palveluntuottajajärjestöjä on reilut 9 %. Satakunnassa vastaavat luvut ovat 399 ja 6 %.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE vaatii perusterveydenhuollon lääkäripalveluja maksuttomiksi ja maksukattojen yhdistämistä20.1.2020 12:17:28 EETTiedote

Kauan odotettu asiakasmaksulainsäädännön uudistus on vihdoin käynnistymässä tänä keväänä. Koska maksut estävät hoitoon hakeutumista, SOSTE vaatii perusterveydenhuollon lääkäripalveluiden säätämistä maksuttomiksi ja maksukattojen yhdistämistä palveluissa, lääkkeissä ja matkoissa. Lainsäädännön uudistamiseen varattua 45 miljoonaa euroa SOSTE pitää riittämättömänä.

Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus Ylen Köyhyyden anatomia -juttukokonaisuudesta25.11.2019 15:00:00 EETTiedote

Köyhyyden anatomia – tältä näyttää suomalainen köyhyys tilastoissa -kokonaisuus sisältää tilastojen ja tutkimustiedon lisäksi kolme videota köyhän elämästä Suomessa. Jutun on tehnyt toimittaja Seppo Heikkinen ja videot ohjaaja-käsikirjoittaja Sami Kieksi. Kunniamaininnalla Kunnioittavasti köyhyydestä -raati huomioi Sanna Puhton artikkelin Kotiliedessä ja Asta Lepän artikkelin Kotivinkin sivuilla.