Miten kyetä tekemään suuria päätöksiä, kun niistä aiemmatkin ovat olleet huonoja? – Sisko Savonlahden romaani kertoo naisesta, joka ei kasva ihmisenä

Kai minä halusin tätä (Gummerus) on Sisko Savonlahden odotettu toinen romaani. Se on koominen ja säälimättömän terävä kuvaus yhden naisen elämästä. Savonlahti lunasti paikkansa nykykirjallisuuden kärkikaartissa jo kriitikoiden ylistämällä ja lukijoiden rakastamalla esikoisromaanillaan Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus 2018).

Sisko Savonlahti (kuva: Maija Astikainen)

Minusta tuntuu, että sisälläni on jotain ylimääräistä ja että haluan sen pois sieltä.

Näin ajattelee nainen, joka makaa gynekologin vastaanotolla. Hän on saanut kaiken, mitä halusi. Miehen, koiran, kivan kodin – ja nyt myös kierukan. Mutta jokin on vialla. Miksi naisen piti tehdä niin monenlaisia asioita päästäkseen tähän pisteeseen? Mitä järkeä oli käyttää niin paljon aikaa ja energiaa siihen, että saisi miehen? Miksi piti yrittää olla niin kaunis? Ja: oliko se tämän arvoista.

Kai minä halusin tätä käsittelee ulkonäköä, itsensä rumaksi kokemista, tavarapaljoutta ja rakkautta. Sisko Savonlahti kertoo, ettei oikeastaan olisi halunnut kirjoittaa ulkonäön merkityksestä.

”Ulkonäköä pidetään niin pinnallisena, ja minä halusin kirjoittaa syvällisen kirjan. Mutta siitä ei oikein tullut mitään. Kirjoittamisen sijaan käytin aikani Sofia Belórfin elämän seuraamiseen. Kun sitä oli kestänyt tarpeeksi kauan, kysyin itseltäni: MIKSI OLEN TÄLLAINEN? Yritin löytää vastausta kysymykseen kirjoittamalla. Mitä enemmän kirjoitin, sen selvemmäksi kävi, ettei kyse ollutkaan vain minusta. Meillä kaikilla on ongelma.”

Sisko Savonlahti on Helsingissä asuva kirjailija ja toimittaja, jonka esikoisromaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu oli ilmestymisvuonnaan 2018 syksyn esikoiskirjatapaus ja Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokas. Romaani on ilmestynyt myös ruotsiksi. Suomessa sitä on myyty 45 000 kappaletta.

Sisko Savonlahti: Kai minä halusin tätä
296 sivua
myös äänikirjana, lukija Mimosa Willamo

Sisko Savonlahti (kuva: Maija Astikainen)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Entä jos Viipuri-tarinalla olisi onnellinen loppu? Tätä kysymystä kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen, jolla itselläänkin on viipurilaisia juuria, pohtii kirjassaan Uusi Viipuri (Gummerus). Kortelainen kaivaa esiin unohtuneet suunnitelmat ja dokumentit ja vie mielikuvituksen voimalla Kekkosen hankkeen maaliinsa. Palkitun graafikon Ville Tietäväisen piirrokset herättävät Uuden Viipurin eloon.

Venepakolaistaustaisen Kim Thúyn viiltävä kuvaus Vietnamin sodasta, orpolapsia evakuoineen lentokoneen maahansyöksystä ja rakkaudesta21.9.2021 11:13:02 EEST | Tiedote

Kanadanvietnamilainen Kim Thúy on valloittanut lukijat ympäri maailmaa uniikilla kerronnallaan. Hänen teoksiaan on käännetty 29 kielelle. Nyt suomeksi ilmestyvä romaani Em – Rakasta (Gummerus) on pysäyttävä kuvaus sodan mielettömyydestä ja siviilien sekä sotilaiden rankoista kokemuksista. Romaanin kantavana teemana on rakkaus ja ihmisyyden katkeamaton elämänlanka.

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.