Miten narsistin kanssa voi elää?

Persoonallisuushäiriön lisäksi myös narsistinen kulttuuri korostaa ihmisten tarvetta ihailuun ja huomioon

Thomas Erikson: Narsistit ympärilläni – Kuinka toimia itsekkäiden ihmisten kanssa

Julkaisuvapaa 9.8.2021

Hyväitsetuntoisen ihmisen lähellä muillakin on hyvä olla, mutta narsistin itserakkaus mitätöi ympärillä olevat. Narsistit ovat parempia, kiinnostavampia ja taitavampia kuin muut – ainakin omasta mielestään. Mutta kuinka heidän kanssaan voi elää?

Suosittu tietokirjailija Thomas Erikson lähestyy narsismia sekä kliinisesti määriteltävänä persoonallisuushäiriönä että laajalle levinneenä narsistisena kulttuurina. Erityisen huomion saa jälkimmäistä ruokkiva sosiaalinen media ja siihen liittyvä jatkuva hyväksynnän hakeminen.

Narsistinen persoonallisuushäiriö (NPD) ei ole sairaus vaan nimensä mukaisesti persoonallisuushäiriö. Sitä ei voi lääkitä eikä noin vain hoitaa. Narsistin itsekeskeisyys näkyy esimerkiksi siinä, että hän kokee olevansa oikeutettu parhaisiin asioihin ja toimii säännöistä piittaamatta tämän mukaisesti. Toisten ihmisten manipulointi on narsistisista toimintatavoista vaarallisimpia. Siksi Erikson antaa lukijalle tosielämän esimerkkejä ja työkaluja narsistin kanssa toimimiseen ja elämiseen. Jos narsisti on työkaveri, pomo tai puoliso, oma toiminta pitää suunnitella tarkasti, jotta yhteistyö sujuu. Joskus on vain parempi hankkiutua mahdollisimman kauas. Varsinaisia narsisteja on ihmisistä noin prosentti tai kaksi.

Noin kymmenen tai jopa kaksikymmentä prosenttia ihmisistä toistaa narsistisia käyttäytymismalleja ilman, että heillä olisi NPD-diagnoosia. Tätä Erikson kutsuu narsistiseksi kulttuuriksi, joka saattaa olla kliinistä narsismia vakavampi ongelma, etenkin kun se näyttäisi leviävän nykyisessä julkisuutta ja huomiota arvostavassa ilmapiirissä. Harva on sille täysin immuuni.

Mieltymyksemme selvästi narsistisiin toimintatapoihin on niin tavallista, että sitä ei enää kyseenalaisteta. Erityisesti tämä näkyy sosiaalisessa mediassa. Jatkuva itsensä markkinoiminen on arkipäiväistynyt. Erikson suosittelee somepaastoa sekä narsistisen kulttuurin suitsimiseksi että henkilökohtaisen hyvinvoinnin lisäämiseksi: kun tykkäysten ja muiden reaktioiden vahtaaminen loppuu, stressihormoni kortisoli poistuu verenkierrosta ja olo on kaikin puolin parempi.

Kirjan työkaluihin kuuluu myös Eriksonin aiemmista menestysteoksista tuttu DISC-malli, punaiset, siniset, keltaiset ja vihreät tyypit. Persoonallisuustyypittelyn avulla voi analysoida sekä narsistisesti toimivien että heidän kanssaan elävien ihmisten toimintatapoja ja ratkaisukeinoja.

Thomas Erikson (s. 1965) on kirjailija ja kouluttaja, joka on parinkymmenen vuoden ajan keskittynyt ihmisten vuorovaikutukseen erilaisissa yhteisöissä. Hän on valmentanut Ruotsin suuryritysten johtajia sekä tuhansia tavallisia työntekijöitä. Eriksonin läpimurtokirja Idiootit ympärilläni ilmestyi vuonna 2017 ja  hänen kirjojaan on myyty Suomessa yli 270 000 kappaletta.

Arvostelukappaleet, haastattelupyynnöt, lisätiedot: hanna-leena.soisalo@atena.fi