Nanoksi Finland Oy

Mittaus osoitti: metron ovenkahvassa voi olla enemmän mikrobeja kuin miestenvessassa

Antimikrobisiin pinnoituksiin erikoistuneen Nanoksi Finlandin mittaukset todistavat, että metron ovenkahvassa tai liukuportaiden käsinojassa voi olla yhtä paljon mikrobeja kuin miestenvessan lavuaarissa. Nanoksi tutki pintojen puhtautta ATP-hygieniamittarilla julkisissa tiloissa ennen ja jälkeen pinnoituksen. Useimmissa tiloissa pintojen mikrobikuormasta kertovat arvot nousivat huomattavan korkeisiin lukemiin ennen pinnoitusta. Pinnoituksella pinnasta voidaan saada yhtä puhdas kuin sairaalan leikkausosastolla. Likaiset pinnat aiheuttavat Suomessa tuhansia hengitystieinfektioita joka vuosi.

Nanoksi on kuluneen kevään ja kesän aikana tehnyt antimikrobisia valokatalyysipinnoituksia satoihin kohteisiin ympäri Suomen. Nanopinnoitteella on käsitelty esimerkiksi sairaaloita, hoivakoteja, myymälöitä, kouluja, liikennevälineitä ja vapaa-ajanviettotiloja.

Nanoksin itsedesinfioituva, huonevaloa hyödyntävä katalyysipinnoite tuhoaa pinnoilta vaipalliset virukset ja bakteerit. Pinnoitteesta on huomattava hyöty koronaviruspandemiassa, tarttuuhan koronavirus paitsi pisaratartuntana, myös pinnoilta.

– Mittaamme kohteessa pinnan mikrobikuorman niin sanotulla ATP-mittarilla ennen ja jälkeen nanopinnoituksen. Työssä olemme havainneet, että esimerkiksi ovenkahvat sisältävät yleensä jopa tuhat kertaa enemmän mikrobeja kuin käsittelymme jälkeen. Nanopinnoituksen avulla pinnasta voidaan saada yhtä puhdas kuin sairaalan leikkausosastolla, Nanoksin toimitusjohtaja Jukka Laks kertoo.

Metron ovenkahva likaisempi kuin miestenvessa

Nanoksi suoritti mittauksia kesäkuussa useissa erilaisissa kohteissa luminometrillä eli ATP-mittarilla, joita käytetään yleisesti osana elintarvike- ja siivousalan omavalvontaa. Mitä suurempi mittarin RLU-arvo on, sitä enemmän pinnalla on likaa.

­– Esimerkiksi metron ovenkahvan RLU-arvo ennen nanopinnoitusta oli lähes 30 000, mutta nanopinnoituksen jälkeen arvo oli 210. Vertailun vuoksi tavallisilla sairaalaosastoilla hyväksyttävä arvo on 450 RLU. Teho- ja leikkausosastoilla arvon tulee olla alle 250 RLU.

Nanoksin mittaukset osoittivat myös, että metron ovenkahvassa ja liukuportaiden käsinojassa voi olla vielä suurempi tai yhtä suuri määrä mikrobeja kuin wc-tiloissa.

Mittauksen mukaan eräässä kohteessa julkisen miestenvessan lavuaarin RLU-arvo oli ennen nanopinnoitusta runsaat 23 000. Liukuportaiden käsinojan arvo ennen pinnoitusta oli lähes 20 000. Nanopinnoituksella lavuaarin RLU-arvo saatiin laskettua lukemaan 9 ja liukuportaiden käsinojan arvo 53:een.

Satatuhatta infektiota vuodessa – ilman koronavirusta

Jukka Laks korostaa, että koronaviruksen vuoksi pintojen puhtaus on tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Mikrobit kuten virukset ja bakteerit viihtyvät likaisilla pinnoilla, ja kosteilla pinnoilla ne myös lisääntyvät. Jos pinnalla on likaa tai kosteutta sen suojana, taudinaiheuttajat voivat säilyä elossa päiväkausia. Vastuu pintojen puhtaanapidosta on kiinteistön omistajalla ja liiketoiminnan harjoittajalla.

– Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen tietojen mukaan jopa 100 000 suomalaista sairastaa vuosittain jonkin infektion. Näistä joka kolmannen eli noin 30 000 aiheuttaa influenssa A tai B. Nämä luvut eivät vielä pidä sisällään koronavirus-infektioita, Nanoksin tuotekehityksestä vastaava tutkija, fyysikko Pasi Keinänen huomauttaa.

– Moni suomalainen organisaatio haluaa nyt tehdä kaikkensa – ja vielä vähän enemmän – estääkseen koronaviruksen leviämisen tiloissaan. Vallitsevassa tilanteessa todellista yhteiskuntavastuuta onkin tehdä pakollisiin minimivaatimuksiin verrattuna hieman enemmän asiakkaiden ja työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden hyväksi, Nanoksin toimitusjohtaja Jukka Laks jatkaa.

Nanopinnoite pitää pinnat puhtaana vuoden ajan

Nanoksin nanopinnoitus vähentää virusten ja bakteerien määrää pinnoilla ja sisäilmassa. Pinnoite desinfioi itsensä, kun siihen kohdistuu valoa. Ilmiötä sanotaan valokatalyysiksi.

Valokatalyysissä valon avulla käynnistyy kemiallinen reaktio, jossa vapautuvat happiradikaalit reagoivat pinnalla olevien mikrobien kanssa ja tuhoavat ne. Valokatalyyttinen pinnoite tappaa näin viruksia, bakteereja, homeitiöitä ja muita haihtuvia orgaanisia yhdisteitä.

Tampereen yliopiston tutkimus on vahvistanut, että Nanoksin pinnoitteet toimivat. Laaduntarkastusyhtiö SGS Groupin selvitys puolestaan osoitti, että Nanoksin käyttämä katalyysimateriaali tuhosi normaalissa huonevalossa 98 prosenttia influenssaviruksista kahdessa tunnissa.

Nanoksi on tehnyt valokatalyysipinnoituksia kolmen vuoden ajan. Nanopinnoite pitää pinnan hygieenisenä vuoden ajan toisin kuin monet desinfioivat kemikaalit. Pinnoite on näkymätön, kemikaaliton ja käyttäjälleen täysin turvallinen.

Ruiskutettava pinnoite aktivoituu jo vuorokauden sisällä pinnoitustöiden aloittamisesta ja se voidaan asentaa joko jälkiasennuksena tai uudiskohteisiin. Kuivuessaan pinnoite muodostaa pinnalle näkymättömän, joustavan ja hengittävän suojan.

Valokatalyysia käytetään Suomessa yleisesti, kun esimerkiksi vettä ja ilmaa puhdistetaan erilaisista haitta-aineista. Valokatalyysissa tapahtuvaan reaktioon tarvitaan katalyyttinä toimiva aine, esimerkiksi titaanidioksidi. Se on myrkytöntä ja turvallista ainetta, jota käytetään yleisesti mm. elintarviketeollisuudessa, maaleissa, hammastahnoissa, aurinkovoiteissa ja makeisissa.

Julkisten tilojen mikrobimääriä ennen ja jälkeen nanopinnoituksen (RLU)

Kohde

Ennen

Jälkeen

Metron ovenkahva

Miestenvessan lavuaari

Liukuportaiden käsinoja

Hissin nappula

Myymälän ovenkahva

Jukka Laks
jukka.laks@nanoksi.com

Pasi Keinänen
tuotekehitysvastaava
pasi.keinanen@nanoksi.com

Rälssintie 4 A

Nanoksi Finland on erikoistunut nanopinnoituksiin ja pintahygieniaratkaisuihin. Helsinkiläinen yritys tekee yksityis- ja yritysasiakkaile pinnoituksia koko Suomen alueella. Vuonna 2017 perustetun Nanoksin liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella noin 1 miljoona euroa. Yritys työllistää 15 henkilöä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Nanoksi Finland Oy