Mittava Kupittaa–Turku-ratahanke käynnistyi – Kreate Radalle hankkeen ensimmäinen rataurakka

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen (KUTU), MPSU-urakka käynnistää useamman vuoden kestävän Kupittaa–Turku-ratahankkeen, jossa rakennetaan kaksoisraide ja viisi siltaa Kupittaan ja Turun välille sekä parannetaan Turun aseman henkilö- ja tavararatapihat. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata toteuttaa 5,2 miljoonan urakkaosuutensa tehokkaalla aikataululla.

Kreate Rata aloitti työt Kupittaa-Turku-hankkeella maaliskuussa. (Kuva: Kreate Rata/Emmi Suuronen)

Kreate Radan voittamassa urakassa uusitaan viisi vaihdetta ja kahden raiteen päällysrakenteet sekä tehdään mittavat geometriamuutokset, kun Toijalan suunnan radan geometriaa parannetaan ja sijaintia muutetaan. Urakassa rakennetaan myös tilapäinen matkustajalaituri raiteineen ja valaistuksineen, uusi autolastauslaituri raiteineen sekä toteutukseen liittyvät sähkörata-, vahvavirta- ja maanrakennustyöt. Lisäksi urakkaan kuuluu tukimuurin rakentaminen pistoraiteen viereen, minkä toteuttaa Kreaten siltarakentamisen ammattilaiset.

– Olemme vahvistaneet rataosaamistamme entisestään niin henkilöstön kuin kaluston osalta. Olen ylpeä ammattilaisistamme, jotka lähtivät tarmokkaasti toteuttamaan tätä vaativaa rakennusvaihetta, jonka myötä varsinainen kaksoisraiteen rakentaminen eri urakoineen pääsee vauhtiin, sanoo ratayksikön johtaja Timo Leppänen.

Koko hankkeen tavoitteena on lisätä raideliikenteen kapasiteettia, parantaa Turun rautatien esteettömyyttä sekä mahdollistaa Turun keskustan maankäytön kehittäminen ja nopea junayhteys välille Helsinki-Turku. Koko hankkeen rakennusaika eri urakoineen on 2021–2024 ja budjetti 67,5 miljoonaa euroa.

Tehokas aikataulu mahdollistaa jatkorakentamisen

Nyt alkaneella ensimmäisen vaiheen urakalla mahdollistetaan Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentamisen aloitus, kun liikenneyhteys voidaan katkaista Kupittaan ja Turun väliltä. Työt alkoivat maaliskuun lopussa ja rakentaminen toteutetaan tehokkaalla aikataululla.

– Tiiviillä työskentelytahdilla mahdollistamme toukokuun 7. päivänä alkavan vajaan viikon mittaisen katkon, jonka aikana teemme laajat geometrian alennukset ja rakennamme 700 metriä rataa päälle. Katkossa teemme töitä tauotta vuoroissa ja parhaimmillaan yli 40 yksikön voimin, kertoo kohteen työpäällikkö Ari Mattsson.

Tilapäinen matkustajalaituri tulee käyttöön 22. toukokuuta, jolloin suurin osa urakan töistä on jo tehtynä. Kreate Radan urakkaosuus valmistuu kokonaan 9/2022 mennessä. Tilaajana on Väylävirasto, joka vastaa yhdessä Turun kaupungin kanssa myös Kreate Radan urakan 5,2 miljoonan euron kustannuksista.

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hanke siirtyi kolmanteen vaiheeseen – Kreate Rata toteuttaa junien kohtaamispaikat Niskassa ja Utajärvellä22.4.2022 11:45:19 EEST | Tiedote

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeen kolmas osuus on käynnistynyt, kun Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata rakentaa uuden pitkien junien kohtaamispaikan Utajärven Niskaan sekä pidentää Utajärven nykyistä liikennepaikkaa. Oulun ja Kontiomäen välinen rataosuus on 166 kilometrin pituinen yksiraiteinen rata, jonka liikennekapasiteettia parannetaan hankkeessa uusilla kohtaamispaikoilla myös Vaalan Liminpurossa ja Paltamon Kuusikkoniemessä. Kreaten osuus ratahankkeesta on 5,2 miljoonaa euroa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman T1–T2-yhdyskäytävä vahvistettiin etuajassa – vaativa urakka haastoi Kreaten innovoimaan uusia työskentelytapoja13.4.2022 12:30:34 EEST | Tiedote

Kreate sai maaliskuussa päätökseen poikkeuksellisen haastavan infraurakan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kokonaisuuteen kuului T1- ja T2-terminaaleja yhdistävän käytävän runkorakenteiden vahvistaminen sekä matkustajaliikenteelle suunniteltujen liukutasojen asennus. Työskenteleminen ahtaissa lattiakanaaleissa liiketilojen ja ihmisvirtojen keskellä innoitti pohja- ja betonirakentamisen ammattilaiset kehittämään ratkaisuja, jotka edesauttoivat projektin valmistumista kaksi kuukautta etuajassa.

Atrian Oyj laajentaa Nurmon tuotantolaitosta, jonka yhteyteen on keväällä 2021 ryhdytty rakentamaan uutta siipikarjatehdasta. Kreate toteuttaa Atrian historian suurimman, 155 miljoonan euron tehdashankkeen kaikki maanrakennustyöt. Haastavuutta laajaan maanrakennusurakkaan on tuonut louhiminen käynnissä olevan tehtaan ja tuotannon kulkureittien ääressä.

Siirrettävien siltojen konkari Kreate rakentaa ennätyspitkän ratasillan Lappeenrantaan – vuonna 2021 Kreate toteutti huikeat kuusi siirtoprojektia23.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Siirtomenetelmällä rakennettavien siltojen markkinajohtaja Kreate rakensi rakennuskaudella 2021 ennätykselliset kuusi siirrettävää siltaa. Ainutlaatuinen kalusto, henkilöstön vankka osaaminen ja onnistunut ennakkosuunnittelu takasivat menestyksekkäät projektit. Ensi vuonna Kreate rakentaa Suomen pisimmän siirtotekniikalla toteutettavan ratasillan, joka siirretään juhannuksena 48 tunnin rutistuksessa.