Mittava Kupittaa–Turku-ratahanke käynnistyi – Kreate Radalle hankkeen ensimmäinen rataurakka

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen (KUTU), MPSU-urakka käynnistää useamman vuoden kestävän Kupittaa–Turku-ratahankkeen, jossa rakennetaan kaksoisraide ja viisi siltaa Kupittaan ja Turun välille sekä parannetaan Turun aseman henkilö- ja tavararatapihat. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata toteuttaa 5,2 miljoonan urakkaosuutensa tehokkaalla aikataululla.
Kreate Rata aloitti työt Kupittaa-Turku-hankkeella maaliskuussa. (Kuva: Kreate Rata/Emmi Suuronen)

Kreate Radan voittamassa urakassa uusitaan viisi vaihdetta ja kahden raiteen päällysrakenteet sekä tehdään mittavat geometriamuutokset, kun Toijalan suunnan radan geometriaa parannetaan ja sijaintia muutetaan. Urakassa rakennetaan myös tilapäinen matkustajalaituri raiteineen ja valaistuksineen, uusi autolastauslaituri raiteineen sekä toteutukseen liittyvät sähkörata-, vahvavirta- ja maanrakennustyöt. Lisäksi urakkaan kuuluu tukimuurin rakentaminen pistoraiteen viereen, minkä toteuttaa Kreaten siltarakentamisen ammattilaiset.

– Olemme vahvistaneet rataosaamistamme entisestään niin henkilöstön kuin kaluston osalta. Olen ylpeä ammattilaisistamme, jotka lähtivät tarmokkaasti toteuttamaan tätä vaativaa rakennusvaihetta, jonka myötä varsinainen kaksoisraiteen rakentaminen eri urakoineen pääsee vauhtiin, sanoo ratayksikön johtaja Timo Leppänen.

Koko hankkeen tavoitteena on lisätä raideliikenteen kapasiteettia, parantaa Turun rautatien esteettömyyttä sekä mahdollistaa Turun keskustan maankäytön kehittäminen ja nopea junayhteys välille Helsinki-Turku. Koko hankkeen rakennusaika eri urakoineen on 2021–2024 ja budjetti 67,5 miljoonaa euroa.

Tehokas aikataulu mahdollistaa jatkorakentamisen

Nyt alkaneella ensimmäisen vaiheen urakalla mahdollistetaan Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentamisen aloitus, kun liikenneyhteys voidaan katkaista Kupittaan ja Turun väliltä. Työt alkoivat maaliskuun lopussa ja rakentaminen toteutetaan tehokkaalla aikataululla.

– Tiiviillä työskentelytahdilla mahdollistamme toukokuun 7. päivänä alkavan vajaan viikon mittaisen katkon, jonka aikana teemme laajat geometrian alennukset ja rakennamme 700 metriä rataa päälle. Katkossa teemme töitä tauotta vuoroissa ja parhaimmillaan yli 40 yksikön voimin, kertoo kohteen työpäällikkö Ari Mattsson.

Tilapäinen matkustajalaituri tulee käyttöön 22. toukokuuta, jolloin suurin osa urakan töistä on jo tehtynä. Kreate Radan urakkaosuus valmistuu kokonaan 9/2022 mennessä. Tilaajana on Väylävirasto, joka vastaa yhdessä Turun kaupungin kanssa myös Kreate Radan urakan 5,2 miljoonan euron kustannuksista.

Satamalaitoksen alue muuttuu vähäpäästöisesti Helsingin uudeksi asuinalueeksi – Kreate rakentaa hiilineutraalisti maalla ja meressä4.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Kreate toteuttaa Nihdin urakassa maa- ja vesirakentamisen töitä osana Helsingin uuden asuinalueen rakentamista. Hanke etenee infrarakentamisen ympäristörasituksia keventäen: urakassa hyödynnetään sekä vähähiilistä betonia että työmaalla syntyvää purkubetonia, käytetään uusiutuvaa energiaa ja jätteistä valmistettua dieseliä sekä vähennetään pakokaasupäästöjä. Pelkästään vähähiilibetonin ansiosta puolitoista vuotta kestävällä hankkeella syntyy päästösäästöä jopa 200 000 CO₂-kiloa.

Kreate asentaa salaojamatot Korsvägenin rautatieasemalle Göteborgissa – yhtiön Ruotsin liiketoiminta kehittyy suotuisasti1.3.2024 09:30:31 EET | Tiedote

Kreate Sverige AB on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta West Link Contractors -työyhteenliittymän kanssa. Urakassa Kreate asentaa 20 000 neliömetriä salaojamattoa Korsvägenin rakenteilla olevalle rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa ruotsin kruunua eli noin 1,8 miljoonaa euroa. Inframarkkina on Ruotsissa hyvässä nosteessa, vaikka kokonaisuudessaan rakentamisen trendi on laskeva.

Pieni siirto, iso onnistuminen – Hessundinsalmen sillan harvinaislaatuisen betoninivelrakenteen tunkkaus onnistui erinomaisesti8.11.2023 13:30:50 EET | Tiedote

Paraisilla toteutetaan erittäin vaativaa siltaa, joka rakentuu tehokkaassa tahdissa valokeilassa paistatelleen kaverinsa, Kirjalansalmen sillan kanssa samalle tieosuudelle. Pituuskisassa hopealle jäävä Hessundinsalmen silta haastaa kuitenkin sillan suunnittelijat ja rakentajat teknisellä vaativuudellaan. Sen ainutlaatuinen betoninivelrakenne hakee vertaistaan Suomen historiassa, ja on tarjonnut oppimisen paikkoja jopa sillanrakentamisen huippuammattilaisille. Lokakuun lopussa Kreaten työmaalla toteutettiin betoninivelrakenteen pilarin tunkkaus: huolellisesti valmisteltu 30 millimetrin siirtymä on oleellinen seuraaville rakennusvaiheille.