Suomen Saaristokuljetus Oy

Mjölös och Skanslandets ruttrafik slås ihop

Suomen Saaristokuljetus Oy, som trafikerar från Salutorget till Mjölö, kommer nästa sommar att även trafikera till Skanslandet. Denna nyhet innebär att kunder nu kan besöka bägge öarna under samma dag.
Ruttkarta Isosaari 2019.

”Redan förra sommaren fick vi många förfrågningar varför vi inte stannar vid Skanslandet, då vi i vilket fall som helst kör där förbi. Denna nya kombinationslinje var nu möjlig att förverkliga eftersom den ny införskaffade m/s Isosaari, Helsingfors största skärgårdskryssare, har tillräcklig kapacitet för båda linjerna”, berättar vd Tomi Ståhlberg. ”Kunden kan nu med samma biljett njuta av två historiskt och kulturellt sammantvinnade resmål som ändå har väldigt olika natur och stämning”, fortsätter Ståhlberg.

Kontraktet om kombinerandet av trafiken träffades med Juva Shipping Oy som är Forststyrelsens huvudentreprenör på Skanslandet. Mjölös verksamhet drivs i sin tur av Suomen Saaristokuljetus Oy. ”Vi ser betydande synergieffekter av att sammanslå trafiken”, berättar Juva Shippings utvecklingschef Oskari Juva. ”Som bonus medför m/s Isosaari en riktig fartygskänsla med tillhörande service i jämförelse med de små vattenbussarna som hittills trafikerat linjen”.

Skanslandet och Mjölö är Försvarsmaktens före detta fortifikationsöar. Skanslandet öppnades för allmänheten 2015 och Mjölö 2017. Tillsamman valdes Skanslandet och Mjölö till årets inhemska resmål år 2017. Sammanlagt besöks öarna av över 100 000 personer årligen.

Ruttkarta

M/s Isosaari

M/s Isosaari är huvudstadsregionens största skärgårdskryssare. Fartyget fungerar som rutt- och charterfartyg samt som vinterhotell vid Allas SeaPool i Helsingfors centrum. Fartyget har plats för 275 passagerare samt erbjuder logi för 50 personer. Fartyget har en restaurang för 80-personer.

Tilläggsinformation:

VD Tomi Ståhlberg
tomi.stahlberg@suomensaaristokuljetus.fi

Ruttkarta Isosaari 2019.
Isosaari matkalla.
Isosaari laiturissa.
Isosaari merellä.

Suomen Saaristokuljetus Oy

Följ Suomen Saaristokuljetus Oy

Senaste pressmeddelandena från Suomen Saaristokuljetus Oy

Hotellilaiva Isosaari avaa ovensa19.12.2018 13:59:28 EET | Tiedote

Suomen Saaristokuljetus Oy:n lippulaiva matkustaja-alus Isosaari aloittaa hotelli- ja ravintolalaivatoiminnan Helsinki Altaan kyljessä. Hotelli- ja ravintolalaivatoimintaa harjoitetaan lokakuun alusta vappuun, minkä jälkeen alus liikennöi jälleen kokopäiväisesti toimien myös hotellilaivana Isosaaressa. Laivassa on seitsemäntoista 1-6 hengen hyttiä ja majoituskapasiteettia yhteensä 48 henkilön tarpeisiin. Aluksella on asiakkaiden käytössä viihtyisä lounge, täysin varusteltu keittiö sekä joka ilta lämpenevät omat saunat sekä miehille että naisille. Aluksen ravintola palvelee talvikaudella tilauksista enintään 80 hengen ryhmiä.