MLL:n Haluanko vanhemmaksi -palvelu: 70 % kokee erilaisia paineita ryhtyä vanhemmaksi

Vanhemmuutta pidetään hyvin – jopa liian – isona asiana päätettäväksi. Tämä kuuluu MLL:n Haluanko vanhemmaksi -palvelussa, joka keräsi ensimmäisenä vuotenaan yli 15 000 lukukertaa. 70 prosenttia palvelun kyselyyn vastanneista koki jonkinlaista sosiaalista painetta lasten hankkimiseen. (N 946)

Kuvaaja: MLL:n arkisto / Anna Autio

- Nuoret aikuiset pohtivat nykyisin vanhemmaksi ryhtymistä ennen kaikkea lapsen edun näkökulmasta – ei oman itsekkyyden tai nautinnon halun, kertoo MLL:n Haluanko vanhemmaksi -palvelun asiantuntija Heini Björk

- Vanhemmuuden pohdinta pohjautuu nykyisin hyvin huolelliseen ja vastuulliseen harkintaan.

- Pohdinta voi olla hyvin kipeää. Olisi helpompi, jos ei tarvitsisi tehdä valintaa, kuvailee Björk palveluun tulleita yhteydenottoja ja kommentteja. - Jaksanko, pystynkö, kannattaako - vaikkapa oman traumataustan takia. Välitilassa eläminen on tosi raskasta. Laaja kirjo asioita pohdituttaa – muun muassa omat terveydelliset haasteet, kumppanin puute tai tämän haluttomuus vanhemmuuteen. Syy voi olla myös omien hyvien lapsiperhekokemusten puute.

- Ihmiset tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen pohdintaan ja päätöksen tekemiseen. Me MLL:ssa koemme tämän antamisen hyvin tärkeäksi, toteaa vanhemmuuden tuen asiantuntija Anna Puusniekka.

Paineita yleisestä ilmapiiristä tai vanhempien ja sukulaisten taholta

Haluanko vanhemmaksi -palvelun kyselyyn vastanneista valtaosa koki sosiaalista painetta vanhemmaksi ryhtymiseen (N=946). 31 % koki paineita yleisestä ilmapiiristä, 25 % vanhempien tai sukulaisten taholta, 28 % määrittelemätöntä yleistä painetta ja kuusi prosenttia painetta ystävien taholta.

Vanhemmuuden päätöstä tukisi vastanneiden kesken (N=1051) taloudellinen turva 58 %, kumppanin tuki 52 %, lisätieto erilaisista vaihtoehdoista 23 %, ammattilaisen tuki 21 %, keskustelu läheisten tai kavereiden kanssa 21 % tai jokin muu 10 %

Mannerheimin Lastensuojeluliiton reilun vuoden palvellut Haluanko vanhemmaksi -verkkosivusto on laatuaan ainutlaatuinen. Maaliskuussa 2021 avattu palvelu tarjoaa tietoa ja tukea tulevaisuuden ennakoimiseen ja suunnitteluun aikuisille, joilla ei vielä ole lapsia. Se auttaa jäsentämään omaa elämäntilannetta ja pohtimaan vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia lapsilla ja ilman. Sivustolla on nettikirjepalvelu, kokemustarinoita, tietoa, lyhyitä kyselyitä sekä keskustelupalsta.

Palvelu tukee muitakin kuin pariskuntia ja ydinperheestä haaveilevia. Se tarjoaa tietoa laajasti erilaisista vaihtoehdoista: itsellinen äitiys, kumppanuusvanhemmuus, sijais- ja tukiperhetoiminta, vapaaehtoinen lapsettomuus.

Haluanko vanhemmaksi -palvelun löydät osoitteesta: www.mll.fi/haluankovanhemmaksi

Kuvaaja: MLL:n arkisto / Anna Autio

Äitienpäivänä palkittavissa näkyy Suomen kansan monimuotoisuus29.4.2022 15:26:29 EEST | Tiedote

Valtakunnallisessa äitienpäiväjuhlassa 8. toukokuuta 2022 kolmekymmentä kasvattajana ansioitunutta äitiä saa Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan I luokan mitalin kultaristein. Kunniamerkit antaa äideille tasavallan presidentti Sauli Niinistö äitienpäivänä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjestää valtakunnallisen äitienpäiväjuhlan yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa 8. toukokuuta 2022 Säätytalolla Helsingissä.

Äitienpäivänä palkittavissa näkyy Suomen kansan monimuotoisuus28.4.2022 12:37:18 EEST | Tiedote

MLL: Tarve maahanmuuttajaäitien ystäville kasvanut – ystävä tärkeä kotoutumisen kannalta31.3.2022 15:10:31 EEST | Tiedote

MLL:n kautta ystävän saaneiden maahanmuuttajaäitien mukaan suomenkielisen ystävän löytyminen on ollut keskeistä kielen oppimisen ja kotoutumisen kannalta, mutta ennen kaikkea oman jaksamisen ja hyvinvoinnin näkökulmasta. MLL on järjestänyt Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toimintaa jo yli kymmenen vuoden ajan ja hakee nyt maanlaajuisesti vapaaehtoisia ystäviä suureen tarpeeseen.