MLL:n vanhempainpuhelimen vuosiraportti: erotilanteet kuormittavat vanhempia

Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) vanhempainpuhelimessa ja nettipalveluissa keskusteltiin vuonna 2022 etenkin riittämättömyyden ja syyllisyyden tunteista vanhempana sekä pikkulapsiaikaan ja lasten murrosikään liittyvistä haasteista. Vanhempien ero ja siihen liittyvä huoli lapsen hyvinvoinnista puhututti vanhempia aiempia vuosia enemmän.

Vuonna 2022 MLL:n vanhempainpuhelimessa, chatissa ja kirjepalvelussa vastattiin yhteensä 2 268 yhteydenottoon. Maksuttomassa palvelussa voi puhua mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta koulutetun vapaaehtoisen päivystäjän kanssa. 2020-luvulla palvelu on ollut suositumpi kuin koskaan aiemmin.

Lue koko Vanhempainpuhelimen, chatin ja Vanhempainnetin kirjepalvelun vuosiraportti 2022 täältä.

Vanhemmat asettavat lapsen edun etusijalle myös erotessa

Viime vuonna vanhempien eroon liittyvät yhteydenotot korostuivat aiempia vuosia enemmän. Erosta puhuneet vanhemmat halusivat keskustella tilanteesta, purkaa tunteitaan ja huoliaan sekä saada uusia näkökulmia. Moni vanhempi pohti, miten voisi parhaiten tukea lasta erossa.

"Vanhemmat kaipaavat tukea siihen, miten puhua erosta lapselle, ja haluavat keskustella lapsen asumisen järjestämisestä eron jälkeen sekä suhteen säilyttämisestä toiseen vanhempaan", kertoo MLL:n auttavien puhelinten ja digitaalisen palveluiden asiantuntija Anna Weckström.

Eron taustalla on tavallisesti parisuhteen ongelmat esimerkiksi vuorovaikutuksessa tai tilanteen ajautuminen umpikujaan.

"Eropäätös ei synny helpoin perustein, ja päätöksen tehneet vanhemmat tarvitsevat tukea tilanteeseen sopeutumiseen", Weckström sanoo.

Vanhemmuus herättää monenlaisia tunteita ja kysymyksiä

Noin puolet vanhempien yhteydenotoista liittyi lapseen, puolet joko vanhempaan itseensä tai muihin aikuisiin.

Lapseen liittyvät yhteydenotot käsittelivät vuonna 2022 etenkin lasten kehitysvaiheita, koulunkäyntiä, arjen haasteita kuten rajojen testaamista sekä perheen sisäisiä ihmissuhteita ja lasten vertaissuhteita. Myös huoli lasten ja nuorten mielenterveydestä ja lapsen kokemasta kiusaamisesta pohdituttivat vanhempia.

Vanhempaa itseään koskevissa yhteydenotoissa korostuivat vanhemmuuden herättämien tunteiden pohdinta, perheen ihmissuhteet, arjen haasteet ja rajojen asettaminen sekä perheen aikuisten psyykkinen terveys.

Ammattiapua kaivataan yhä useammin

Vanhempainpuhelimeen, chatiin ja nettikirjepalveluun yhteyttä ottaneista vanhemmista suurin osa kaipaa ensisijaisesti keskusteluapua, mutta myös ammattiavun hakeminen nousee esiin yhä useammin. Osa kaipaa tietoa perheiden tukipalveluista, ja moni etsii vahvistusta avun hakemiseen.

"Avun hakeminen koetaan joskus vaikeaksi. Osa vanhemmista pelkää avun hakemisen seurauksia tai siihen liittyvää leimautumista", kertoo MLL:n päivystystyön koordinaattori Johanna Laine-Hatami.

MLL:n palveluihin yhteyttä ottaneet vanhemmat arvostavat yhteydenottamisen matalaa kynnystä ja anonymiteettiä. Yhteydenoton koetaan lähes aina helpottaneen oloa, ja vanhemmat kokevat tulleensa aidosti ja empaattisesti kuulluiksi ja kohdatuiksi.

Vanhempainpuhelin, chat ja kirjepalvelu ovat MLL:n vanhemmuuden tuen muotoja. Niiden tavoitteena on vahvistaa vanhempien jaksamista, selviytymiskeinoja ja tietoisuutta kasvatusasioissa ja siten edistää lasten hyvinvointia. Painopiste on vanhempien omien voimavarojen tukemisessa ja yhteydenottajien kuuntelemisessa.

Vanhempainpuhelimen, chatin ja Vanhempainnetin kirjepalvelun vuosiraportti 2022 on luettavissa täällä.

MLL:n Vanhempainpuhelimessa voi keskustella luottamuksellisesti ja kiireettömästi mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä puhelimen lisäksi chatissa ja nettikirjeellä. Puhelut ovat maksuttomia, eikä niitä nauhoiteta. Yhteydenottoihin vastaavat vapaaehtoiset päivystäjät ovat MLL:n kouluttamia.

• MLL:n Vanhempainpuhelimen numero on 0800 92277. Puheluihin vastataan ma klo 10–13 ja 17–20, ti klo 10–13 ja 17–20, ke klo 10–13 ja to klo 14–20.

• Chat-palvelu päivystää osoitteessa mll.fi/vanhemmille ma klo 10–13, ti klo 10–13, to klo 17–20 ja pe klo 10–13. Chattiin voi myös varata ajan.

• Kirjepalveluun voi kirjoittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

• MLL:n Vanhempainnetissä osoitteesta mll.fi/vanhemmille on monipuolisesti tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä sekä tukea lapsiperheen arkeen ja haastaviin tilanteisiin.

Lisätietoja ja haastattelut

Anna Weckström
Auttavien puhelin- ja digitaalisten palveluiden asiantuntija
anna.weckstrom@mll.fi