MLL:n vanhempainpuhelin- ja nettipalvelut: Yksinäisyys kuormittaa ja saa tuntemaan häpeää

Vanhempainpuhelin, vanhempainnetin chat ja kirjepalvelu ovat Mannerheimin Lastensuojeluliiton vanhemmuuden tuen muotoja. Niiden tavoitteena on vahvistaa vanhempien jaksamista, selviytymiskeinoja ja tietoisuutta kasvatusasioissa ja siten edistää lasten hyvinvointia. Painopiste on vanhempien omien voimavarojen tukemisessa ja yhteydenottajien kuuntelemisessa.
Ennätysmäärä yhteydenottoja
Vuonna 2021 Vanhempainpuhelimen ja nettipalvelujen vapaaehtoiset vastasivat yhteensä 2 276 yhteydenottoon. Niistä puheluja oli 1 082, nettikirjeitä 200 ja chat-yhteydenottoja 994. Yhteydenottojen määrä kasvoi voimakkaasti vuodesta 2020, reilulla 200:lla eli noin 11 prosentilla. Yleisimmät lasta koskettavat aiheet käsittelivät lapsen kehitysvaiheita, psyykkistä terveyttä, ihmissuhteita ja arjen haasteita. Arjen pulmina koettiin erityisesti lasten rajojen kokeilu ja kodin pelisääntöihin liittyvät asiat. Aikuisilla yleisimmät aiheet liittyivät ihmissuhteisiin, vanhemmuuden pohdintaan, kasvuun ja kehitykseen ja arjen haasteisiin. Eniten yhteydenottoja tuli alakouluikäisten ja leikki-ikäisten lasten vanhemmilta.
Yksinäisyys arjessa korostui
MLL:n vanhempainpalveluissa nousi esille vanhempien yksinäisyyden kokemukset. Ne koskivat muun muassa tilanteita, joissa vanhempi oli yksin arkihaasteiden ja tunnekuormansa kanssa. Vanhemman oma tunteidenhallinta ja kestokyky lapsen tai nuoren tunteiden ja kokemusten vastaanottamiseen heikentyi. Vanhempi saattoi ottaa yhteyttä akuutissa tilanteessa, jossa oli säikähtänyt omaa voimakasta reaktiotaan lasta kohtaan ja tilanteen purkamiseen tarvittiin tukea. Tukea, jota yksinäisyyden vuoksi ei läheltä löytynyt. Usein tilanteeseen liittyi myös häpeän tunne ja leimautumisen pelko.
Kuulluksi tulemisen ja arjen tuen tarve
MLL:n vanhempainpuhelin, vanhempainnetin chat ja nettikirjeet koetaan tärkeiksi. Vanhempainpuhelimesta ja chatista saaduista 710 palautteesta yli 90 prosenttia oli positiivisia. Niissä korostui keskusteluntarve ja kuulluksi tulemisen tärkeys, ajatuksille kaivattiin vahvistusta tai konkreettista apua huoliin: “Kiitos asiantuntevasta ja nopeasta avusta, kuuntelemisesta ja ymmärtämisestä. Oloni helpotti heti, kun sain purkaa asioitani. Teette korvaamatonta työtä.” ja ”Kiitos! Tuntui hyvältä päästä purkamaan omia tuntoja kirjeitse. Hienoa, kun on tällainen anonyymi palvelu olemassa.”
Yhteydenottoja matalalla kynnyksellä
Ukrainan sota ei ainakaan vielä näy merkittävästi MLL:n vanhempain tuen palveluissa, vaan ennemmin nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa, missä se näkyy muun muassa nuorten huolena vanhemmistaan ja heidän kyvystään käsitellä sotatilannetta.
- Sota ei kuulu merkittävästi MLL:n vanhemmuuden tuen palveluissa. Sotauutisoinnin aikana palvelussa on ollut jopa hieman tavallista hiljaisempaa. Kannustammekin, että meihin voi ottaa edelleen yhteyttä mistä tahansa vanhemmuuteen tai lapseen liittyvästä huolesta, huolimatta yhteiskunnallisesta tilanteesta, toteaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton päivystystyönkoordinaattori Johanna Laine-Hatami.
MLL on koonnut sivuilleen tietoa ja tukea Ukrainan kriisin käsittelyyn vanhemmille, ammattikasvattajille ja nuorille osoitteeseen MLL tukee Ukrainan kriisin käsittelyssä - Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Materiaalista löytyy myös kouluille uusi vanhempainilta- ja oppituntimalli.
Lisätietoa
Vanhempainpuhelin ja -digipalvelut
Vanhempainpuhelimen numero on 0800 92277. Chat-palvelu päivystää osoitteessa mll.fi/vanhemmille ma klo 10–13, ti klo 10–13, to klo 17–20 ja pe klo 10–13. Kirjepalveluun voi kirjoittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna Laine-Hatami (päivystystyön koordinaattori), johanna.laine-hatami@mll.fi, 050 348 3803
Anna Weckström (vanhemmuuden tuen asiantuntija), anna.weckstrom@mll.fi, puh. 050 464 6452
Helena Hulkko (viestintäpäällikkö), helena.hulkko@mll.fi, puh. 050 582 2211
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen yhteiskunta, jossa lapsen etu asetetaan etusijalle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto
MLL:n Lasten ja nuorten puhelimen maratonpäivystys muistuttaa lapsen oikeudesta tulla kuulluksi19.11.2025 06:35:00 EET | Tiedote
Lapsen oikeuksien päivänä torstaina 20. marraskuuta MLL:n Lasten ja nuorten puhelimen numerossa 116 111 päivystetään 12 tuntia. Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat avoinna kello 12–20, ja Nuorten tukilinja jatkaa numerossa 116 111 päivystystä klo 24 saakka.
Survey on poverty among families with children: low income reflected in lack of food and clothing – Good Holiday Spirit campaign helps families during the holidays11.11.2025 04:00:00 EET | Tiedote
A survey conducted by the Mannerheim League for Child Welfare (MLL) and the Finnish Red Cross reveals that poverty manifests itself in the everyday lives of low-income families with children as mental distress and a lack of basic necessities. The Good Holiday Spirit campaign, which starts on Thursday, will help distribute food gift vouchers to a total of 18,000 low-income families with children in Finland.
Enkät om fattigdom i barnfamiljer: fattigdomen syns som brist på mat och kläder – insamlingen Jul i Sinnet hjälper familjer i jul11.11.2025 04:00:00 EET | Pressmeddelande
En enkät som Mannerheims Barnskyddsförbund och Finlands Röda Kors har gjort visar att fattigdomen kommer fram i mindre bemedlade barnfamiljers vardag som psykiskt trångmål och brist på basförnödenheter. Genom insamlingen Jul i Sinnet som startar på torsdag delas matpresentkort ut åt sammanlagt 18 000 mindre bemedlade barnfamiljer i vårt land.
Lapsiperheköyhyys-kysely: vähävaraisuus näkyy puutteena ruuasta ja vaatteista – Hyvä Joulumieli -keräyksellä autetaan perheitä jouluna11.11.2025 04:00:00 EET | Tiedote
Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin toteuttama kysely tuo esiin, että köyhyys näkyy vähävaraisten lapsiperheiden arjessa henkisenä ahdinkona ja puutteena perusasioista. Torstaina käynnistyvän Hyvä Joulumieli -keräyksen turvin jaetaan ruokalahjakortit yhteensä 18 000 vähävaraiselle lapsiperheelle kotimaassa.
De digitala tjänsterna för barn och unga ska vara tillförlitliga och trygga7.10.2025 07:25:18 EEST | Pressmeddelande
Barn och unga har ett stort behov av stöd. Man strävar nu efter att svara på oron för barns och ungas psykiska hälsa med olika digitala tjänster med låg tröskel. Många tjänster digitaliseras i snabb takt, även om man inte känner till de digitala tjänsternas effekter och effektivitet tillräckligt väl. Barnombudsmannen och Mannerheims Barnskyddsförbund efterlyser starka kvalitetskriterier för digitala tjänster.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme




