Mannerheimin Lastensuojeluliitto

MLL:n vanhempainpuhelin- ja nettipalvelut: Yksinäisyys kuormittaa ja saa tuntemaan häpeää

Jaa
Vuonna 2021 vanhempainpuhelimen ja -nettipalveluissa vastattiin koko palveluhistorian suurimpaan yhteydenottomäärään. Monissa yhteydenotoissa kuului se, miten vaikeissa elämäntilanteissa olevat vanhemmat tasapainoilivat selviytymisen ja uupumisen välillä. Usein yksinäisyys lisäsi kuormaa, mikä osittain johtuu korona-ajasta.

Vanhempainpuhelin, vanhempainnetin chat ja kirjepalvelu ovat Mannerheimin Lastensuojeluliiton vanhemmuuden tuen muotoja. Niiden tavoitteena on vahvistaa vanhempien jaksamista, selviytymiskeinoja ja tietoisuutta kasvatusasioissa ja siten edistää lasten hyvinvointia. Painopiste on vanhempien omien voimavarojen tukemisessa ja yhteydenottajien kuuntelemisessa.

Ennätysmäärä yhteydenottoja

Vuonna 2021 Vanhempainpuhelimen ja nettipalvelujen vapaaehtoiset vastasivat yhteensä 2 276 yhteydenottoon. Niistä puheluja oli 1 082, nettikirjeitä 200 ja chat-yhteydenottoja 994. Yhteydenottojen määrä kasvoi voimakkaasti vuodesta 2020, reilulla 200:lla eli noin 11 prosentilla. Yleisimmät lasta koskettavat aiheet käsittelivät lapsen kehitysvaiheita, psyykkistä terveyttä, ihmissuhteita ja arjen haasteita. Arjen pulmina koettiin erityisesti lasten rajojen kokeilu ja kodin pelisääntöihin liittyvät asiat. Aikuisilla yleisimmät aiheet liittyivät ihmissuhteisiin, vanhemmuuden pohdintaan, kasvuun ja kehitykseen ja arjen haasteisiin. Eniten yhteydenottoja tuli alakouluikäisten ja leikki-ikäisten lasten vanhemmilta.

Yksinäisyys arjessa korostui

MLL:n vanhempainpalveluissa nousi esille vanhempien yksinäisyyden kokemukset. Ne koskivat muun muassa tilanteita, joissa vanhempi oli yksin arkihaasteiden ja tunnekuormansa kanssa. Vanhemman oma tunteidenhallinta ja kestokyky lapsen tai nuoren tunteiden ja kokemusten vastaanottamiseen heikentyi. Vanhempi saattoi ottaa yhteyttä akuutissa tilanteessa, jossa oli säikähtänyt omaa voimakasta reaktiotaan lasta kohtaan ja tilanteen purkamiseen tarvittiin tukea. Tukea, jota yksinäisyyden vuoksi ei läheltä löytynyt. Usein tilanteeseen liittyi myös häpeän tunne ja leimautumisen pelko.

Kuulluksi tulemisen ja arjen tuen tarve

MLL:n vanhempainpuhelin, vanhempainnetin chat ja nettikirjeet koetaan tärkeiksi. Vanhempainpuhelimesta ja chatista saaduista 710 palautteesta yli 90 prosenttia oli positiivisia. Niissä korostui keskusteluntarve ja kuulluksi tulemisen tärkeys, ajatuksille kaivattiin vahvistusta tai konkreettista apua huoliin: “Kiitos asiantuntevasta ja nopeasta avusta, kuuntelemisesta ja ymmärtämisestä. Oloni helpotti heti, kun sain purkaa asioitani. Teette korvaamatonta työtä.” ja ”Kiitos! Tuntui hyvältä päästä purkamaan omia tuntoja kirjeitse. Hienoa, kun on tällainen anonyymi palvelu olemassa.”

Yhteydenottoja matalalla kynnyksellä

Ukrainan sota ei ainakaan vielä näy merkittävästi MLL:n vanhempain tuen palveluissa, vaan ennemmin nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa, missä se näkyy muun muassa nuorten huolena vanhemmistaan ja heidän kyvystään käsitellä sotatilannetta.

- Sota ei kuulu merkittävästi MLL:n vanhemmuuden tuen palveluissa. Sotauutisoinnin aikana palvelussa on ollut jopa hieman tavallista hiljaisempaa. Kannustammekin, että meihin voi ottaa edelleen yhteyttä mistä tahansa vanhemmuuteen tai lapseen liittyvästä huolesta, huolimatta yhteiskunnallisesta tilanteesta, toteaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton päivystystyönkoordinaattori Johanna Laine-Hatami.

MLL on koonnut sivuilleen tietoa ja tukea Ukrainan kriisin käsittelyyn vanhemmille, ammattikasvattajille ja nuorille osoitteeseen MLL tukee Ukrainan kriisin käsittelyssä - Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Materiaalista löytyy myös kouluille uusi vanhempainilta- ja oppituntimalli.

Lisätietoa

Vanhempainpuhelin ja -digipalvelut 

Vanhempainpuhelimen numero on 0800 92277. Chat-palvelu päivystää osoitteessa mll.fi/vanhemmille ma klo 10–13, ti klo 10–13, to klo 17–20 ja pe klo 10–13. Kirjepalveluun voi kirjoittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Johanna Laine-Hatami (päivystystyön koordinaattori), johanna.laine-hatami@mll.fi, 050 348 3803


Anna Weckström (vanhemmuuden tuen asiantuntija), anna.weckstrom@mll.fi, puh. 050 464 6452


Helena Hulkko (viestintäpäällikkö), helena.hulkko@mll.fi, puh. 050 582 2211

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Toinen linja 17
00530 Helsinki

075 32451http://www.mll.fi

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen yhteiskunta, jossa lapsen etu asetetaan etusijalle. 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto

På morsdagen belönas 39 förtjänstfulla mammor med utmärkelsetecken26.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Republikens president har beslutat att överlåta medalj av I klass med guldkors av Finlands Vita Ros' orden åt 39 mammor. Med det värdefulla utmärkelsetecknet uppmärksammas årligen mammor som har utmärkt sig som föredömliga fostrare av barn och unga samt främjat familjelivet och föräldraskapet. Utmärkelsetecknen överlåts vid en riksomfattande morsdagsfest som Mannerheims Barnskyddsförbund ordnar i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet i statsrådets festvåning söndag 12.5.2024.

Äitienpäivänä palkitaan 39 ansioitunutta äitiä kunniamerkein26.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentti on päättänyt antaa 39 äidille Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitalin kultaristein. Arvokkaalla kunniamerkillä huomioidaan vuosittain äitejä, jotka ovat ansioituneet lasten ja nuorten esimerkillisinä kasvattajina sekä perhe-elämän ja vanhemmuuden edistäjinä. Merkit luovutetaan valtakunnallisessa äitienpäiväjuhlassa, jonka Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjestää yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa valtioneuvoston juhlahuoneistossa su 12.5.2024.

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye