MMA kannattaa Markkinoinnin kehittämiskeskuksen perustamista

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA tukee vahvasti Valtiontalouden tarkastusviraston ehdotusta Markkinoinnin kehittämiskeskuksen perustamisesta. Samoin viraston esittämät parannukset markkinoinnin koulutukseen saavat tukea MMA:lta.

- Kehittämiskeskus "Makes" voisi toimia sen puolesta, että erilaisiin myynnin ja markkinoinnin hankkeisiin saataisiin tietyin edellytyksin myös kehittämis- ja investointirahoitusta, jopa riskirahoituksena. Keskuksen avulla rahanjakoon saataisiin ehkä myös kehitettyä selkeä ja järkevä linja, arvioi MMA:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen ja kertoo, että 27 000 jäsenen MMA on halukas osallistumaan "Makes"-hankkeeseen.

Valtiontalouden tarkastusvirasto totesi huhtikuun alussa valmistuneessa tarkastuskertomuksessaan ”Yritysten investointien edistäminen”, että Suomi häviää naapurimaille markkinoinnin arvostuksessa ja osaamisessa. Yhtenä keinona tilanteen parantamiseksi virasto ehdotti, että Suomeen perustettaisiin Markkinoinnin kehittämiskeskus "Makes".

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset kannattaa myös lämpimästi tarkastusviraston esittämiä parannuksia alan koulutukseen. Markkinoinnin opetusta keskiasteella tulisi lisätä, koska moniin tehtäviin ei tarvita maisterintutkintoa ja koska esimerkiksi digitaalisen markkinoinnin osaajista on pulaa.

MMA on tarkastusviraston kanssa samaa mieltä siitä, että markkinoinnin ja myynnin professoreita on liian vähän suhteessa alan merkitykseen. Lisäksi tarkastusviraston raportin esiinnostama ongelma suomalaisen verkkokaupan kehittymättömyydestä lähtisi ratkeamaan, jos verkkokaupan opetusta lisättäisiin se­kä ammatti- että korkeakouluissa.

MMA on esittänyt useasti, että julkiset rahoittajat panostaisivat myyntiin ja markkinointiin tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien ohella. Nyt tarkastusvirasto on samalla linjalla ja suosittaa, että työ- ja elinkeinoministeriö suuntaisi tuotekehitysrahoitusta nykyistä enemmän innovaatioiden kaupallistamiseen ja markkinointiin.

- Myynnin ja markkinoinnin arvostuksen ja aseman parantaminen on tähän asti ollut vain alan toimijoiden toiveena.  Nyt näyttää vihdoinkin siltä, että julkinen valta on tunnustamassa myynnin ja markkinoinnin roolin kansantalouden kasvun vauhdittajana, Häkkinen toteaa.

Toiminnanjohtaja Juha Häkkinen, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, puh. 0400 956968

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen edunvalvontajärjestö, jolla on oma työttömyyskassa. MMA kuuluu Akavaan.

Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.

Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote

Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.

Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.