Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

MMA:n muistutus hallitusneuvotteluihin: Palkansaajien verovapaasti maksettavan kilometrikorvauksen leikkaus ei torjuisi ilmastonmuutosta

Jaa
Akavalaisen Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n mielestä työntekijälle ja yrittäjälle maksettavien kustannuskorvausten verottomuuden leikkaaminen ja autoedun verotusarvon kiristäminen eivät torjuisi ilmastonmuutosta.

− Keinot kuulostavat helpoilta ratkaisuilta hillitä ilmastonmuutosta ja parantaa valtiontaloutta. Käytännössä nämä keinot eivät välttämättä toimisi, muistuttaa Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen.

Häkkinen listaa kolme seikkaa, joiden vuoksi ratkaisu ei toimi.

1. Kilometrikorvausten leikkaaminen ja autoedun verotuksen kiristäminen eivät kannusta henkilöautoliikenteen sähköistymiseen ja autokannan uudistamiseen vähäpäästöisemmäksi

Liikenteeseen suunnitelluissa päästövähennyksissä on kiinnitetty paljon huomiota henkilöautoliikenteen päästöjen vähentämiseen. Sähköllä osittain tai kokonaan toimivat autot ovat vielä hankintahinnaltaan kalliita ja useimpien palkansaajien ja yrittäjien hankintamahdollisuuksien ulkopuolella. Samoin uusien vähemmän hiilidioksidia päästävien autojen hankinta ei ole suomalaiselle kuluttajalle yhtä ajankohtaista kuin muissa Euroopan maissa – samalla tavalla kustannussyistä, muun muassa autoverotuksestamme johtuen.

Oman auton käytöstä työajoon maksettavan verovapaan kilometrikorvauksen määrä määritetään vuosittain prosessissa, jossa otetaan huomioon sekä auton käyttö- että pääomakustannuksia. Jos korvausta heikennetään, ei se ainakaan kannusta uusien vähempipäästöisten autojen hankintaan.

Mahdollinen autoedun verotuksen kiristäminen ei myöskään toimisi kannusteena uusien vähäpäästöisten autojen hankkimiseen.

2. Valtiontalous ei oikene kilometrikorvaus- ja autoetuasioilla

Autoedun verotuksen kiristäminen ei toisi valtiontalouteen lisäveroeuroja, sillä merkittävällä osalla työsuhdeautoilijoista palkkamuotona on bruttokokonaispalkka sisältäen autoedun. Jos autoedun määrä nousee, muun bruttorahapalkan, josta vähennettyjen verojen jälkeen muodostuu käteen jäävä nettopalkka, osuus pienenee. Verotettava bruttopalkka pysyy samana.

Verovapaata kilometrikorvausta heikentämällä verotulot eivät juuri lisäänny. Asiaa ei muuttaisi, jos yrityksille muodostuisi pienempien liikkumiskulujen vuoksi hieman suurempi tulos, sillä tulos ei siirtyisi suoraan verotettavaksi tuloksi. Jos kilometrikorvaus ei riittäisi kaikkien työajojen kulujen kattamiseen, joutuisi palkansaaja ja kuluttaja rahoittamaan työajoaan palkkatuloistaan. Kilometrikorvausrahat olisivat pois henkilöautojen käyttöön liittyvästä kulutuksesta ja niiden yritysten tuloista, joihin ne on aikaisemmin käytetty.

Kilometrikorvausta maksetaan saajalleen lähes poikkeuksetta enintään vuosittain Verohallinnon vahvistama verovapaa määrä. Sen ylittävänä määränä maksettu osa on saajansa verotettavaa tuloa. Vaikka verovapaata korvausta leikattaisiin, olisi erittäin epätodennäköistä, että kilometrikorvausta maksettaisiin enemmän kuin verovapaa määrä.

3. Työmarkkinoille tarvitaan nyt rauhaa, ei sotaa

Autoedun verotusarvo määritetään vuosittain Verohallinnon päätöksellä, johon vaikuttavat auton käyttöön liittyvien eri kustannusten kehitys. Verovapaa kilometrikorvaus määritetään samoin periaattein, muuta siitä on määräyksiä myös työehtosopimuksissa.

Juha Sipilän hallitusta edeltäneen Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmaan otettiin mukaan myös kilometrikorvausten leikkaus. Leikkaussuunnitelma olisi lähes puolittanut korvaustason ja nimenomaan niiltä, jotka tarvitsevat autoa työajoissaan eniten. Niinpä sekä autoilijoita edustavat tahot että ammattijärjestöt vastustivat asiaa voimakkaasti. Loppujen lopuksi ylimitoitettu leikkaussuunnitelma oli yksi niistä tekijöistä, joka vaaransi ns. työllisyys- ja kasvusopimuksen syntymisen vuonna 2013.

Suurleikkauksien sijaan korvaustasoon tuli noin 5 prosentin leikkaus. Nyt ilmastonmuutosasioiden noustua yhteiskunnallisen keskustelun agendalle, riittävä kilometrikorvauksen taso ja maltillinen autoedun verotuksen arvo ovat pohja sille, että autokanta uudistuu jatkossa entistä ympäristöystävällisemmäksi.

Lisätietoja:

Juha Häkkinen, toiminnanjohtaja, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, puh. 0400 956968, juha.hakkinen@mma.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juha Häkkinen, toiminnanjohtaja, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, puh. 0400 956968, juha.hakkinen@mma.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI

020 122 4400http://www.mma.fi

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on 25 000 myynnissä, markkinoinnissa ja hankinnassa työskentelevän ammattijärjestö. MMA kuuluu Akavaan.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.

Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote

Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.

Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye