MMA:n muistutus hallitusneuvotteluihin: Palkansaajien verovapaasti maksettavan kilometrikorvauksen leikkaus ei torjuisi ilmastonmuutosta
− Keinot kuulostavat helpoilta ratkaisuilta hillitä ilmastonmuutosta ja parantaa valtiontaloutta. Käytännössä nämä keinot eivät välttämättä toimisi, muistuttaa Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen.
Häkkinen listaa kolme seikkaa, joiden vuoksi ratkaisu ei toimi.
1. Kilometrikorvausten leikkaaminen ja autoedun verotuksen kiristäminen eivät kannusta henkilöautoliikenteen sähköistymiseen ja autokannan uudistamiseen vähäpäästöisemmäksi
Liikenteeseen suunnitelluissa päästövähennyksissä on kiinnitetty paljon huomiota henkilöautoliikenteen päästöjen vähentämiseen. Sähköllä osittain tai kokonaan toimivat autot ovat vielä hankintahinnaltaan kalliita ja useimpien palkansaajien ja yrittäjien hankintamahdollisuuksien ulkopuolella. Samoin uusien vähemmän hiilidioksidia päästävien autojen hankinta ei ole suomalaiselle kuluttajalle yhtä ajankohtaista kuin muissa Euroopan maissa – samalla tavalla kustannussyistä, muun muassa autoverotuksestamme johtuen.
Oman auton käytöstä työajoon maksettavan verovapaan kilometrikorvauksen määrä määritetään vuosittain prosessissa, jossa otetaan huomioon sekä auton käyttö- että pääomakustannuksia. Jos korvausta heikennetään, ei se ainakaan kannusta uusien vähempipäästöisten autojen hankintaan.
Mahdollinen autoedun verotuksen kiristäminen ei myöskään toimisi kannusteena uusien vähäpäästöisten autojen hankkimiseen.
2. Valtiontalous ei oikene kilometrikorvaus- ja autoetuasioilla
Autoedun verotuksen kiristäminen ei toisi valtiontalouteen lisäveroeuroja, sillä merkittävällä osalla työsuhdeautoilijoista palkkamuotona on bruttokokonaispalkka sisältäen autoedun. Jos autoedun määrä nousee, muun bruttorahapalkan, josta vähennettyjen verojen jälkeen muodostuu käteen jäävä nettopalkka, osuus pienenee. Verotettava bruttopalkka pysyy samana.
Verovapaata kilometrikorvausta heikentämällä verotulot eivät juuri lisäänny. Asiaa ei muuttaisi, jos yrityksille muodostuisi pienempien liikkumiskulujen vuoksi hieman suurempi tulos, sillä tulos ei siirtyisi suoraan verotettavaksi tuloksi. Jos kilometrikorvaus ei riittäisi kaikkien työajojen kulujen kattamiseen, joutuisi palkansaaja ja kuluttaja rahoittamaan työajoaan palkkatuloistaan. Kilometrikorvausrahat olisivat pois henkilöautojen käyttöön liittyvästä kulutuksesta ja niiden yritysten tuloista, joihin ne on aikaisemmin käytetty.
Kilometrikorvausta maksetaan saajalleen lähes poikkeuksetta enintään vuosittain Verohallinnon vahvistama verovapaa määrä. Sen ylittävänä määränä maksettu osa on saajansa verotettavaa tuloa. Vaikka verovapaata korvausta leikattaisiin, olisi erittäin epätodennäköistä, että kilometrikorvausta maksettaisiin enemmän kuin verovapaa määrä.
3. Työmarkkinoille tarvitaan nyt rauhaa, ei sotaa
Autoedun verotusarvo määritetään vuosittain Verohallinnon päätöksellä, johon vaikuttavat auton käyttöön liittyvien eri kustannusten kehitys. Verovapaa kilometrikorvaus määritetään samoin periaattein, muuta siitä on määräyksiä myös työehtosopimuksissa.
Juha Sipilän hallitusta edeltäneen Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmaan otettiin mukaan myös kilometrikorvausten leikkaus. Leikkaussuunnitelma olisi lähes puolittanut korvaustason ja nimenomaan niiltä, jotka tarvitsevat autoa työajoissaan eniten. Niinpä sekä autoilijoita edustavat tahot että ammattijärjestöt vastustivat asiaa voimakkaasti. Loppujen lopuksi ylimitoitettu leikkaussuunnitelma oli yksi niistä tekijöistä, joka vaaransi ns. työllisyys- ja kasvusopimuksen syntymisen vuonna 2013.
Suurleikkauksien sijaan korvaustasoon tuli noin 5 prosentin leikkaus. Nyt ilmastonmuutosasioiden noustua yhteiskunnallisen keskustelun agendalle, riittävä kilometrikorvauksen taso ja maltillinen autoedun verotuksen arvo ovat pohja sille, että autokanta uudistuu jatkossa entistä ympäristöystävällisemmäksi.
Lisätietoja:
Juha Häkkinen, toiminnanjohtaja, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, puh. 0400 956968, juha.hakkinen@mma.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Häkkinen, toiminnanjohtaja, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, puh. 0400 956968, juha.hakkinen@mma.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI
020 122 4400http://www.mma.fi
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on 25 000 myynnissä, markkinoinnissa ja hankinnassa työskentelevän ammattijärjestö. MMA kuuluu Akavaan.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote
Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.
Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote
Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.
Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.
Myynti & Markkinointi 2020: Uuden ajan myynti- ja markkinointialan ammattilainen viihtyy työssään ja odottaa työnantajalta vastuullisuutta9.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote
Myynti- ja markkinointiala on ollut muutoksessa, kun korona pakotti kohtaamisen ammattilaiset etäyhteyksille. Lomautukset ja irtisanomiset ovat iskeneet alaan kipeästi. Kaikesta huolimatta myynti- ja markkinointialan ammattilaiset ovat tyytyväisiä työhönsä.
MarkkinointiKollektiivi ja MMA yhdistävät kanavansa koville joutuneiden eduksi3.4.2020 11:00:00 EEST | Tiedote
Koronaepidemia on iskenyt kovasti markkinointialaan, ja yhtenä isona kärsijänä ovat yrittäjinä ja freelancereina toimivat markkinointialan ammattilaiset. MarkkinointiKollektiivi ja Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA yhdistävät voimansa mahdollistaakseen merkittävää näkyvyyttä markkinoinnin alan yksittäisille tekijöille.