Mobiiliavainyritys Bitwards laajentaa omistuspohjaansa

Kansainväliseen kasvuun mobiiliavainratkaisullaan tähtäävän Bitwardsin omistajiksi on liittynyt joukko kokeneita sijoittajia ja yritysvaikuttajia. He tuovat yhtiön kasvustrategian seuraavaan vaiheeseen vahvaa teollisuuden, kiinteistöalan sekä yritysten kansainvälisen kasvattamisen kokemusta.

Bitwards on kehittänyt mobiiliavainratkaisun, jolla voidaan tehdä kaikki ovet mobiilisovelluksella avattaviksi ja lukittaviksi ovityypistä riippumatta. Bitwardsin pilvipohjainen alusta ja mobiilisovellukset tekevät perinteiset avaimet tarpeettomiksi. Ratkaisu soveltuu erilaisiin rakennuksiin ja niiden oviin, säilytystiloihin, kaappeihin ja kaikkeen, missä on tarvittu perinteistä avainta tai kulkutunnistetta. Useat lukkovalmistajat ovat integroineet Bitwardsin teknologian lukkoihinsa, joka mahdollistaa ratkaisun skaalaamisen globaaleilla markkinoilla.

– Lukon avaaminen mobiilisovelluksella tekee kulun- ja pääsynhallinnasta helpompaa, turvallisempaa ja kustannustehokkaampaa. Kallis avainhallinta jää pois ja tilojen tehokkaampi käyttö tulee mahdolliseksi, sillä ”älyavaimia” eli kulku- tai pääsyoikeuksia voi jakaa mobiilisovelluksella juuri oikeille käyttäjille – ja myös määräajaksi, Bitwardsin perustaja ja toimitusjohtaja Eljas Saastamoinen kertoo.

Innovaatio välähti lapsen kysymyksestä – nyt tavoitteena nopea kansainvälinen kasvu

Yhtiön tarina lähti Saastamoisen kahdeksanvuotiaan pojan kysymyksestä ”Faija hei, eikö tämä autotallin ovi voisi avautua kännykällä eikä avaimella?”.

Nyt Bitwards liittyy mobiiliavainratkaisullaan ekosysteemeihin, joihin kuuluu kiinteistönomistajia ja käyttäjiä sekä IT-integraattoreita ja teknologiatoimittajia. Fokuksessa ovat tällä hetkellä erityisesti yritysten ja julkisen sektorin toimitilat sekä niissä ovet ja lukittavat säilytystilat.

– Olemme tunnistaneet, että lukkovalmistajat tarjoavat digitaalista ratkaisua vain omiin tuotteisiinsa, Bitwardsin teknologia sen sijaan sopii kaikille lukkovalmistajille ja siksi lukkovalmistajat ovatkin tärkeitä kumppaneita meille. Bitwardsin mobiiliavainalusta ratkaisee kiinteistöjen omistajien, hallinnoijien ja käyttäjien tarpeet parantaa tilojen käyttökokemusta, -tehokkuutta ja turvallisuutta. Muun muassa etätyön ja älytoimistojen lisääntyessä yhä useammat työntekijät tarvitsevat kulkuoikeudet ja lukittavia tiloja esimerkiksi henkilökohtaisille tavaroilleen, Eljas Saastamoinen kertoo.

– Myyntiin ja markkinointiin panostamalla pääsemme ponnistamaan nopeasti kohti kansainvälisiä markkinoita. Pilvipohjainen alustamme ja mobiiliavainsovelluksemme ovat valmiita ja jo käytössä isoilla asiakkailla, joten kiihtyvä kasvu globaaleilla markkinoilla on nyt ykköstähtäimemme, Saastamoinen jatkaa.

Nimekkäitä sijoittajia osakkaiksi

Bitwardsiin on liittynyt syksyllä osakkaiksi nimekkäitä sijoittajia, kun Mikael Lilius, Thomas Ramsay, David Holm-Ovrén ja Johan Hammarén hankkivat yhtiöstä yhteensä 10,5 % osuuden.

Mikael Lilius on toiminut useissa merkittävissä yrityksissä toimitusjohtajana ja hallituksen jäsenenä. Thomas Ramsay ja David Holm-Ovrén ovat ruotsalaisen sijoitusyhtiö Ceder Capitalin perustajia. Johan Hammarén toimii toimitusjohtajana Oy Hammaren & Co Ab:ssa ja on muun muassa yksi Fondian perustajista.

Eljas Saastamoinen, toimitusjohtaja, Bitwards Oy, 050 355 4323, eljas.saastamoinen@bitwards.fi

Bitwards lyhyesti

Bitwards Oy on luonut pilvipohjaisen alustan, jonka avulla kaikki ovet lukkovalmistajasta ja ovityypistä riippumatta voidaan muuttaa mobiilisovelluksella avattaviksi. Bitwards on perustettu vuonna 2016 ja sen päätoimipaikka sijaitsee Helsingissä. Yrityksellä on 10 työntekijää.Teknologian kehitys alkoi Flexim Security Oy:ssa jo vuonna 2014. AssaAbloy-konsernin ostaessa Flexim Securityn 2016, Bitwardsin perustajien liiketoimintakaupan myötä teknologia siirtyi Bitwardsille. Alusta tuotiin markkinoille syksyllä 2018. Nykyisin Bitwardsin palvelulla on useita kymmeniä merkittäviä asiakkuuksia. www.bitwards.fi

Eljas Saastamoinen