Mobiilitunniste avaa oven kuntosalikävijälle Limingalla

Limingan kunta on ottanut uuden urheiluhallin valmistumisen yhteydessä käyttöön modernin tilanvarausjärjestelmän, jolla mahdollistetaan tilan helppo varaaminen, maksaminen ja käyttäminen.

"Automaattisen järjestelmän ansiosta esimerkiksi kuntosalin varaustilanne näkyy aina reaaliaikaisena kaikille käyttäjille. Oma varaus on helppo tehdä nettiselaimen kautta", kertoo Limingan liikuntapalvelupäällikkö Janne Laamanen.
  • Limingan kunta on ottanut käyttöön tilanvarausjärjestelmän, joka yhdistää kulunvalvonnan reaaliaikaiseen näkymään tilojen saatavuudesta.
  • Ratkaisussa käyttäjä tekee ensin verkossa tilavarauksen kuntosalille. Varauksen maksamisen jälkeen käyttäjä saa matkapuhelimelle ladattavan mobiilitunnisteen.
  • Matkapuhelinta kulunvalvonnan lukijalle näyttämällä pääsy varattuun tilaan avautuu.
  • Seniortek Oy:n toteuttama ratkaisu nivoo yhteen Schneider Electricin EcoStruxure Security Expert kulunvalvontajärjestelmän, Asio-Datan tilanvarausjärjestelmän ja HID Signo lukijat sekä mobiilitunnisteet.

– Automaattisen järjestelmän ansiosta esimerkiksi kuntosalin varaustilanne näkyy aina reaaliaikaisena kaikille käyttäjille. Oma varaus on helppo tehdä nettiselaimen kautta, kertoo Limingan liikuntapalvelupäällikkö Janne Laamanen.

Kun käyttäjä on tehnyt ja maksanut tilavarauksen, järjestelmä lähettää automaattisesti matkapuhelimelle ladattavan mobiilitunnisteen. Matkapuhelinta kulunvalvonnan lukijalle näyttämällä pääsy varattuun tilaan varauksen ajankohtana avautuu. Mobiilitunnisteeseen perustuva kulunvalvonta korvaa Limingassa aikaisemmin käytössä olleen tekstiviestiavaukseen perustuneen järjestelmän.

Kun matkapuhelinta käytetään kulunvalvonnan tunnisteena, kaksivaiheinen tunnistautuminen saadaan helposti toteutettua, mikä lisää turvallisuutta.

– Kun varaukselle luvitettu kulkuoikeus on ladattu käyttäjän mobiililaitteeseen, kulkukorttien väärinkäytöksistä päästään eroon, sanoo tekninen johtaja Sami Nurmela ratkaisun toteuttaneesta Seniortek Oy:stä. Seniortek on suomalainen turvallisuusalan korkean teknologian laitteiden kehittäjä ja palveluntoimittaja.

Kuntosalin sisäänpääsyn voi hankkia kotisohvalta

Seniortekin e-Tilat järjestelmään sisältyvät automaattisesti ohjattavat sähkölukot, Schneider Electricin EcoStruxure Security Expert -järjestelmä ja Asio-Datan kehittämä varausjärjestelmä.

– Toteutettu ratkaisu on uniikki, sillä siinä tilanvaraus ja mobiilitunnistautuminen on integroitu yhteen. Prosessi on automatisoitu niin, että kulunvalvontaan ei tarvita pääkäyttäjää eikä mitään manuaalisesti toteutettavia vaiheita. Samalla myös fyysisten kulkulupien jakamisesta voidaan luopua, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Mika Kepponen Schneider Electriciltä.

Ilmaiseksi ladattavalla älypuhelimen mobiilitunnisteiden hallintasovelluksella asiakas pystyy vaivattomasti avaamaan liikuntatilan oven oman vuoron alkaessa.

– Sovelluksen käyttö on ollut sujuvaa, ja liikuntatilojen käyttäjät voidaan nyt myös tunnistaa luotettavasti. Järjestämä on tuonut kuntosalin käyttöön uudenlaista joustavuutta ja saavutettavuutta, kun käyttöoikeuden voi hankkia näppärästi vaikka omalla kotisohvalla istuskellessa, Laamanen kertoo.

Mika Kepponen, tuoteryhmäpäällikkö, Schneider Electric
puh. 050 594 8858, mika.kepponen@se.com

Sami Nurmela, Seniortek Oy
puh. 044 5400 462, sami.nurmela@seniortek.fi