Mobiiliverkkojen nopeudet tutkittiin: DNA:n nopeus huippuluokkaa

DNA saavutti Omnitelen tuoreessa tutkimuksessa korkeimman keskimääräisen tiedonsiirtonopeuden saapuvan liikenteen suunnassa. Nopeuksia ja palvelun laatua parantavat merkittävissä määrin DNA:n matkaviestinverkkoon päivitetyt 5G-valmiudet ja 4G-verkon kapasiteettilaajennukset.
Asiakkaat ovat tyytyväisiä DNA:n verkon laatuun.

Omnitele Oy:n tutkimuksessa vertailussa olivat kotimaiset operaattorit DNA, Elisa ja Telia. Jokaiselta valittiin testiin nopein kuluttajille tarjolla oleva liittymä. Perusteellinen tutkimus kattoi 20 väkiluvultaan Suomen suurinta kaupunkia, joissa asuu yli 50 prosenttia Suomen väestöstä, sekä Pohjois-Suomen neljä suosittua lomakeskusaluetta.

Koko mittauksen suurin keskimääräinen tiedonsiirtonopeus saavutettiin DNA:n liittymällä, jolla dataa kulki verkosta puhelimeen keskimäärin 83,9 Mbit/s vauhdilla. Toiseksi suurin keskimääräinen tiedonsiirtonopeus saavutettiin Elisan liittymällä (79,6 Mbit/s) ja kolmannelle sijalle pääsi Telian liittymä keskimääräisellä nopeudella 63,2 Mbit/s.

Saapuvan liikenteen nopeus on tärkein yksittäinen tunnusluku verkon suorituskyvylle, sillä suurin osa verkon liikenteestä kulkee verkosta asiakkaan laitteeseen. Saapuvan liikenteen nopeus vaikuttaa esimerkiksi siihen, kuinka vauhdikkaasti verkkosivut ja videot latautuvat ja kuinka hyvällä kuvanlaadulla videot pyörivät.

”Nopea netti on yksi tämän päivän perusedellytyksistä. Etenkin kesällä ihmiset haluavat jakaa lomakuvia ja videoita sosiaaliseen mediaan kavereiden ihasteltavaksi. Suoratoistopalveluiden suosio jatkaa myös kasvamistaan ja videoita katsotaan yhä korkeammalla laadulla. Netin pitää toimia moitteetta", DNA:n handset-liiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan kertoo.

Kansainvälisellä tasolla kaikkien suomalaisoperaattoreiden tiedonsiirtonopeudet ovat erinomaiset. Hidas netti ei siis pääsääntöisesti keskeytä suomalaisten suoratoistomaratonia tai kesäistä etätyöpäivää.

DNA on laajentanut 4G:n kapasiteettiä 5G-valmiuksien rinnalla

DNA on valmistellut verkkoaan 5G:n aikakauteen jo vuodesta 2016 alkaen. Samalla 4G-verkkoon on tehty merkittäviä kapasiteettilaajennuksia, jotka parantavat nopeuksia ja palvelun laatua. Työ ei ole valunut hukkaan, sillä Omnitele analysoi tutkimuksessaan myös teknisiä tekijöitä tulosten taustalla. Näihin lukeutuivat muun muassa 4G-verkon kuuluvuus ja laatu sekä verkon kapasiteetti.

Erot operaattorien tiedonsiirtonopeuksissa selittyvät pääosin eri operaattorien verkoissa saatavilla olevalla taajuuskaistan leveydellä. Suurempi kaistanleveys mahdollistaa nopeamman tiedonsiirron. 4G-yhteydessä DNA:n liittymällä oli keskimäärin käytössään 37,7 megahertsin (MHz) kaistanleveys. Elisan liittymällä taajuuksia oli keskimäärin 35,6 megahertsiä ja Telian liittymällä keskimäärin 31,1 megahertsiä.

”Olemme tehneet merkittävää kehitystyötä, kun olemme valmistautuneet 5G:n tuloon. Samalla olemme parantaneet 4G-verkkoamme vastaamaan kuluttajien tarpeeseen entistä paremmin. DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksen mukaan jopa 92 prosenttia vastaajista omistaa älypuhelimen, jonka kaverina nopea netti on avainasemassa. Verkon kehitystyö on kannattanut – asiakastyytyväisyyskyselyjen mukaan asiakkaamme ovat erittäin tyytyväisiä verkkomme laatuun”, Cedric Kamtsan sanoo.

Omnitele on itsenäinen, matkaviestinverkkoihin ja niiden kehitykseen erikoistunut konsulttiyhtiö. Sen omistaa joukko suomalaisia pääomasijoittajia ja operaattoreita, kuten DNA ja Elisa. Mittaukset tehtiin aikavälillä 3.4.2019 – 3.5.2019.

Operaattoreiden tiedonsiirtonopeudet vaihtelivat jonkin verran kaupunki- ja paikkakohtaisesti.

Omnitelen tutkimusraportti (10.6. aikana): https://www.dna.fi/verkko

Digitaaliset elämäntavat -tutkimus: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69858181

Cedric Kamtsan, johtaja, handset-liiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi

Asiakkaat ovat tyytyväisiä DNA:n verkon laatuun.

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n 5G-verkko yltää nyt Kanta-Hämeessä liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon rakennustyöt Kanta-Hämeessä ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan yhä jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.