SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Moderneja säilykkeitä, vähäkalorista sushia, savustettua valmisruokaa… - mikä on seuraava suomalainen hittiruoka?

Jaa
Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa luodaan jo neljättä kertaa uusia ruokahittejä kaupan hyllyille. Uudella tuotantokaudella kilpailee tuttuun tapaan kuusi finalistia, joiden tuotteissa nähdään suomalaisten kekseliäisyyttä. Ohjelmasta on aiemmin noussut Falleron ja Boltsin kaltaisia menestyksiä.

Finaalivaiheeseen edenneet kuusi kilpailijaa mittelevät kilpailun voitosta helmikuun alkuun asti. 

Suomalaisen menestysreseptin kautta S-ryhmän kauppoihin on tullut Boltsin, Rostiksen ja Falleron kaltaisia pienvalmistajien kehittämiä tuotteita, jotka ovat nousseet todella isoiksi hiteiksi. Esimerkiksi viime kaudella voittajatuotetta härkäpapufalafel Falleroa myytiin neljässä kuukaudessa puoli miljoonaa kappaletta. 

Tällä kaudella Suomalainen menestysresepti -finalistien ruokainnovaatioissa nähdään niin tähän päivään tuotuja säilykkeitä, vähäkalorista sushia kuin savustukseen pohjaavaa valmisruokaakin. 

Tässä ovat Suomalainen menestysresepti -finalistit

Tahinismoothie tuo Lähi-idän keittiöön ennennäkemättömällä tavalla
Helsinkiläinen elintarviketieteilijä ja kisan kuopus Kaisa Somerpalo, 26,tuo Lähi-idän keittiöön kiinteästi kuuluvan seesam-tahnan, tahinin, täysin uuteen valoon, sillä vastaava tuotetta ei kyseisestä raaka-aineesta ole valmistettu missään. Kaisan kehittämä tahinismoothie on täysipainoinen välipala, joka sisältää proteiinia, kivennäisaineita ja kuitua mausta tinkimättä. 

Linssikeitto modernisoi säilykekeittotarjoomaa
Kokkolasta kotoisin oleva Nanne Jalma, 32,putosi viime kaudella kisasta ennen finaalivaihetta ja tekee nyt paluun “uuden ajan hernarilla”. Nanne haastaa vihreällä linssikeitollaan säilykekeittojen valikoimaa uuteen suuntaan. Keittoa on alun alkaen tarjoiltu Nannen itämaisen keittiön makuihin keskittyneessä ravintolassa. 

Sushike vastaa sushibuumiin kevyellä versiolla
Espoossa vaikuttavan Minna-Maria “Mimi” Valtasen, 47, ruokaidea sai alkunsa viime syksynä, kun sushia rakastava pariskunta halusi löytää markettisushille vähäkalorisen vaihtoehdon.Sushike maistuu ja tuntuu sushilta, mutta on puolet kevyempää, sillä Mimin idea on korvata riisiä kukkakaalilla. 

Valmisruoka-ateriasarja luottaa savustuksen makuun
Palvaamoyrittäjänä Ylöjärvellä toimiva Tero Sivula, 51, tuo ohjelmaan tuhdin valmisruoka-ateriasarjan. Finaalipaikka aukesi kolmannen hakukerran jälkeen valmisruokainnovaatiolla, joka yhdistää amerikkalaista smokehouse-kulttuuria ja suomalaista savusaunaperinnettä. 

Pulled pork -säilykettä kypsytetään pitkään käyttövalmiuden takaamiseksi
Kalajoelta kisaan ponnistavan Mari Palinin, 35, sydämenasiana on säilykkeitä valmistavan perheyrityksen tulevaisuuden sekä säilykehyllyn herättäminen tälle vuosituhannelle. Kisan voitosta kamppailevan Pulled Pork BBQ:n testiversio on kerännyt jo Marin kaveripiirissä kehuja parhaaksi koetusta maustaan. 

Kalatassu on kunnianpalautus kotimaiselle kalalle
Lohjalta ponnistavan kulinaristin ja monipuolisen ruoka-alan ammattilaisen Roy Norron, 47, tavoitteena on tehdä kalatassusta tulevan perheyrityksen ydintuote.Kypsä kalapihvi eli Kalatassu on terveellinen, helppo ja monipuolinen tuote grilliin, paistinpannulle tai mikroon. 

Voittaja selviää helmikuussa

Suomalaisen menestysreseptin voitto avaa merkittäviä ovia, sillä S-ryhmä tarjoaa finalisteille taloudellista tukea tuotekehitykseen, ja voittajatuote on S-ryhmän alkuvuoden ykköslanseeraus.

– Kilpailussa S-ryhmän kauppojen hyllyille on kehitetty tuotteita, jotka ovat selvästi osuneet suomalaisten makuhermoon. Asiakkaat ovat ostaneet tuotteita uudestaan ja uudestaan, sillä suurin osa tuotteista on yhä valikoimissa. Suomalainen menestysresepti onkin osoittautunut erinomaiseksi tavaksi tuoda elintarvikkeiden vaativa tuotekehitysprosessi näkyviin ja auttaa pienempiä yrittäjiä kehittämään ideoistaan menestystuotteita, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho toteaa.

– Mukana on jälleen erittäin luovia ruokaratkaisuja, jotka vastaavat tämän hetken trendeihin mielestäni loistavasti. Finalistien luomuksissa näkyy selkeästi se, että on haluttu saada aikaan helppoa ja maistuvaa ruokaa. Vuosi vuodelta ihailen yrittäjien kykyä kehittää oivaltavasti tavallista arkiruokaa, huippukokki Jyrki Sukula jatkaa.

Tuomaristossa nähdään Päällysahon ja Sukulan lisäksi edellisvuosien tapaan Finlaysonin Jukka Kurttila ja tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.

Ohjelmaa seurataan televisiossa MTV3-kanavalla keskiviikkoisin klo 20. Kilpailu huipentuu 1.2. esitettävään finaalijaksoon, jossa ratkeaa vuoden 2023 Suomalainen menestysresepti -voittaja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi 

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye