Möjligt att öka antalet omsorgsassistenter – det viktigaste är dock fortfarande en personalstyrka som motsvarar servicebehovet och en mångsidig personalstruktur
Tillsynsmyndigheterna betonar att antalet omsorgsassistenter är riktgivande.
”I bedömningen av antalet omsorgsassistenter är klienternas servicebehov av största vikt”, betonar Anna Sihvola, överinspektör.
Antalet omsorgsassistenter påverkas också av bland annat hur stort vårdhemmet är, antalet övrig personal och lokaler.
Den ökade personaldimensioneringen får inte heller endast innebära att antalet omsorgsassistenter ökas.
”Det är viktigare att diversifiera personalstrukturen och kompetensen, till exempel genom att inkludera geronomer, fysioterapeuter eller ergoterapeuter i arbetsskiften”, säger Sihvola.
Omsorgsassistenter har en viktig roll i assisterande uppgifter
Yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården bär alltid huvudansvaret för vården och omsorgen för äldre klienter. Omsorgsassistenternas uppgifter fokuserar på assisterande uppgifter, vilket gör att de yrkesutbildade har möjlighet att använda sin arbetstid för uppgifter som motsvarar deras utbildning och kompetens.
Omsorgsassistenter kan räknas in i personaldimensioneringen när de deltar i direkt klientarbete. I direkt klientarbete kan de hjälpa klienterna till exempel med personlig hygien, påklädning, måltider, rörlighet, utevistelse och upprätthållande av funktionsförmågan.
Omsorgsassistenten är inte en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården, varför tillsynsmyndigheterna inte kan övervaka assistenten som en yrkesutbildad person.
Välfärdsområdena har det primära ansvaret att utöva tillsyn
Det är i första hand välfärdsområdena och arbetsgivaren som ansvarar för tillsyn över personaldimensioneringens tillräcklighet och personalstrukturens ändamålsenlighet. Personalens antal, utbildning och struktur ska under alla tider och i alla situationer tillgodose antalet klienter vid vårdhemmet och det behov av tjänster som deras funktionsförmåga förutsätter.
Tillsynsmyndigheterna framhäver serviceproducentens ansvar om att personalstrukturen är ändamålsenlig med tanke på klienternas behov och antal. Serviceproducenten ska genom egenkontroll sörja för att omsorgsassistenterna har en lämplig utbildning och behövliga kunskaper för arbetsuppgifterna. Serviceproducenten bedömer även om de kunskaper som en omsorgsassistentstuderande i anställningsförhållande har är tillräckliga för direkt klientarbete.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anssi Tulkki, överinspektör, Valvira, 0295 209 347
Mervi Lukkarinen, överinspektör, Valvira, 0295 209 341
Anna Sihvola, överinspektör, Valvira, 0295 209 389 (fr.o.m. 3.4.2023)
Mari Metsävainio, överinspektör, Regionförvaltningsverket i Östra Finland, 0295 016 800
Merja Isoaho, överinspektör, Regionförvaltningsverket i Norra Finland, 0295 017 047
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PB 43
00521 Helsingfors
https://www.valvira.fi/web/sv
Valvira är ett centralt ämbetsverk som hör till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Valvira övervakar tillbörligheten av verksamheten inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken, alkoholnäringen samt miljö- och hälsoskyddet. Vi beviljar tillstånd inom social- och hälsovårdens förvaltningsområde och handleder regionförvaltningsverken i syfte att skapa enhetlig tillstånds-, styrnings- och tillsynspraxis i hela landet.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Över 2 600 registreringsansökningar från tjänsteproducenter inom social- och hälsovården har behandlats24.4.2024 14:59:25 EEST | Tiedote
Behandlingen fortsätter i ansökningskön för det nya registret över tjänsteproducenter. Nu har över 2 600 ansökningar som kommit in till Soteri avgjorts. Soteri, det nya registret över tjänsteproducenter, har snart varit i bruk i fyra månader.
Nästan 1 500 registreringsansökningar från tjänsteproducenter inom social- och hälsovården har behandlats27.3.2024 10:30:55 EET | Tiedote
Nu har nästan 1 500 ansökningar till det nya tjänsteproducentregistret för social- och hälsovården Soteri avgjorts. Antalet ansökningar som väntar på behandling är fortfarande högt, cirka 3 400, men ökningen är på väg att avta.
Valvira meddelar ett föreläggande: Tillgången till icke-brådskande specialiserad sjukvård ska höjas till den lagstadgade nivån21.3.2024 09:25:02 EET | Tiedote
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira ålägger fjorton välfärdsområden och HUS-sammanslutningen att göra tillgången till icke-brådskande specialiserad sjukvård förenlig med lagen senast den 31 mars 2025. De ska ge Valvira en redogörelse för åtgärderna och uppdaterade uppgifter om uppföljningen av tillgången till vård senast den 16 april 2025.
Åtgärdandet av anhopningen av ansökningar för registrering av tjänsteproducenter inom social- och hälsovården fortsätter29.2.2024 16:31:37 EET | Tiedote
Ansökningar om registrering av tjänsteproducenter inom social- och hälsovården i det nya Soteri-registret inkommer fortfarande i stora mängder och det kommer att ta länge att behandla dem. Sammanlagt har över 600 ansökningar behandlats, men antalet ansökningar i kö har ökat ytterligare. För närvarande väntar cirka 2950 ansökningar på behandling. Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register över tjänsteproducenter Soteri har varit i bruk i två månader.
Välfärdsområdenas egenkontroll fungerar i varierande utsträckning20.2.2024 12:17:09 EET | Tiedote
Kvaliteten på och omfattningen av välfärdsområdenas egenkontroll varierar. Även organiseringen av och resurserna för egenkontrollen varierar stort. Välfärdsområdena kan inte helt genom egenkontroll trygga lika tillgång till tjänsterna och att tjänsterna är tillräckliga. Enligt lagen svarar välfärdsområdena för tillsynen av alla tjänster som de skaffar som köpta tjänster eller som de själv producerar.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme