Mökille ja vapaa-ajan asunnoille suunnitellaan nyt pääasiassa pintaremontteja – monet suomalaiset viettävät ainakin osan kesästään remontoiden

Monet ovat jo aloittaneet tämän kesän mökkikauden, mikä herättää usein myös remontti-innon. Suomalaiset suunnittelevat nyt mökeilleen tai vapaa-ajan asunnoilleen pintaremonttia, ulkomaalausta ja terassin rakentamista. Tämä selviää Starkin teettämästä tutkimuksesta*.

Mökillä tai vapaa-ajan asunnoilla ei pelkästään nautita kesästä, vaan osa kesäkaudesta vietetään myös jonkinlaisen remontoinnin parissa. Tänä vuonna suomalaiset panostavat pintaremontointiin, sillä 23 prosenttia vastaajista kertoo nyt suunnittelevansa pintaremonttia mökilleen tai vapaa-ajan asunnolleen.

– Mökin tai vapaa-ajan asunnon pintaremontointi on usein erilaista kuin kodin remontointi. Monet haluavat säilyttää mökillä niin sanotun mökkihenkisen tyylin, minkä ansiosta remontteja voidaan tehdä pienelläkin budjetilla tai vaiheittain. Myös materiaalivalinnat eroavat tyypillisesti kodin materiaaleista, sillä mökeillä vaaditaan usein lämmön ja kosteuden vaihtelua kestäviä materiaaleja, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi kertoo.

Monet suunnittelevat myös mökin ulkoilmeen päivitystä, sillä 17 prosenttia suomalaisista suunnittelee mökin tai vapaa-ajan asunnon ulkomaalausta.

– Mökin tai vapaa-ajan asunnon pihapiiriin voidaan luoda aivan erilainen tunnelma uudella värillä tai jopa pelkällä maalipinnan päivityksellä, vaikka väri pysyisikin samana. Tummat värit ovat olleet viime aikoina suosittuja mökkivärejä. Kun lohkeilevan maalipinnan päivittää uuteen, koko mökin yleisilme muuttuu siistimmäksi ja kutsuvammaksi, Päiväniemi toteaa.

Kesä houkuttelee ulkona tehtäviin remontteihin

Myös terassin ja laiturin remontointi kiinnostaa suomalaisia. 16 prosenttia vastaajista suunnittelee terassin remontointia ja 14 prosenttia laiturin remontointia.

– Terassilaudoissa on nykyään todella hyvin vaihtoehtoja. Puu on klassinen valinta, joka vaatii säännöllistä huoltoa, mutta puisen terassin sävyn voi myös halutessaan käsittelyn yhteydessä vaihtaa. Komposiittilautojen valttina on niiden helppohoitoisuus, Päiväniemi kertoo.

Tutkimuksen mukaan 13 prosenttia suomalaisista suunnittelee mökille tai vapaa-ajan asunnolleen piharemonttia. Jos koko kesää ei halua käyttää remontoinnin parissa, piharemontin voi tehdä myös kohtuullisen nopeasti ja järkevin kustannuksin. Pihan ilmeen saa päivitettyä esimerkiksi uusilla ulkovalaisimilla, näyttävillä reunakivetyillä kukkaistutuksilla ja esimerkiksi kivituhkalla, jolla saadaan kaunis pinta pihan kulkuväylille.

– Hyvä suunnittelu ja itse tekeminen mahdollistavat pienen budjetin remontteja myös mökillä, Päiväniemi vinkkaa.

*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2023 -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Bilendin M3 Research -verkkopaneelissa helmikuussa 2023. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.

Yhteydenotot ja lisätietoja:

Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi

Olarinluoma 15

09 3541 0000https://yritys.stark-suomi.fi/

Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä
starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/

Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/

Tutkimus: Mökkiä ostettaessa jätetään ”remontointivara” huomattavasti useammin kuin kotia hankittaessa17.4.2024 08:45:00 EEST | Tiedote

Vain kymmenes suomalaisista ostaisi uudeksi kodikseen oman budjettihaarukkansa alapäässä olevan kohteen, joka vaatii paljon remonttitöitä, kun taas noin seitsemän kymmenestä kallistuisi hieman kalliimpaan vaihtoehtoon, jossa ei olisi akuutteja remonttitarpeita. Mökkiä ostettaessa remontointia ei siis vieroksuta läheskään yhtä paljon, selviää Stark Suomi Oy:n teettämästä tuhannen vastaajan Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksesta.

Stark selvitti, mistä syystä suomalaiset remontoivat – kauneus on 7 kertaa tärkeämpää kuin muutokset pohjaratkaisuun4.4.2024 09:25:00 EEST | Tiedote

Tuhannesta suomalaisesta kolme neljästä vastaa asuntonsa olevan vähintäänkin pienen remontin tarpeessa, selviää Stark Suomi Oy:n teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksesta. Remontointitarve kumpuaa ensisijaisesti (63 %) halusta saada asunnosta silmää miellyttävämpi. Hieman alle puolet vastaajista puolestaan kokee paikkojen käyttöiän tulevan jo vastaan. Ainoastaan noin joka kymmenes haluaa remontoida siksi, että he kokevat asunnon pohjaratkaisun kömpelöksi.