Mökkibarometri osoittaa, että etätyön suosio on merkittävässä kasvussa – DNA kokosi parhaat vinkit toimivaan mökkinettiin

Etätöiden tekeminen mökiltä on yleistynyt valtavasti viime vuosina, kertoo Luonnonvarakeskuksen toteuttama Mökkibarometri. Esimerkiksi vuonna 2021 etätöitä mökillä kertoi tehneensä 43 prosenttia niistä, joille tämä oli mahdollista, kun viisi vuotta aiemmin vastaava osuus oli 7 prosenttia. DNA:n kodin laajakaistaliiketoiminnan johtaja Katri Perälä kertaa keinot, joilla nettiyhteyden saa kuntoon mökkikonttorillakin.

Mökkikausi on taas käynnistymässä, ja yhä useampi siirtyy etätöihin mökille, kuten Mökkibarometrista ilmenee. Tällöin korostuu ”mökkinetin” tärkeys niille, jotka kaipaavat entistä virikkeellisempää työympäristöä, yhteyksistä kuitenkaan tinkimättä. Työnantajalle ei nykyään ole niinkään väliä, missä työt tehdään, kunhan kaikki sovittu tulee tehdyksi ajallaan ja hyvin. Etätyöskentelyn helpottamisen lisäksi moderneissa mökeissä saattaa olla jatkuvampikin tarve toimivalle netille. Monilla mökeillä on etäohjattavia toimintoja, kuten lämmitys ja turvapalvelut, jotka edellyttävät hyvää nettiyhteyttä läpi vuoden.

”Mökkejä on monenlaisia, ja ihmisten tarpeet mökkinetille vaihtelevat. Huippulaadukasta verkkoyhteyttä kaipaaville mökkeilijöille haasteeksi voi muodostua se, että mökki sijaitsee kaukana tukiasemasta. Parhaan yhteyden tukiasemaan takaa ulkomokkula, jonka voi tarvittaessa asentaa korkealle. Jos nettiä tahtoo käyttää myös mökkipihan muissa rakennuksissa, kuten aitassa, vierasmajassa tai rantasaunan takkahuoneella, saa Mesh WiFi -järjestelmällä laajennettua WiFin sinnekin. Erilliset lisävastaanottimet voidaan asentaa juuri sinne, minne signaalin tahdotaan yltävän”, kertoo Katri Perälä, kodin laajakaistaliiketoiminnan johtaja DNA:lta.

Iso mökki vaatii lisävastaanottimia

Mesh WiFi -järjestelmässä erilliset lisätukiasemat asennetaan eri puolille rakennusta, jotta signaali yltää kaikkiin mökin osiin. Se on erityisen kätevä pinta-alaltaan laajassa, monikerroksisessa mökkirakennuksessa, jossa yksi modeemi tuskin riittää kattamaan eri tilojen nettitarpeen.

”Hyvä nyrkkisääntö on, että yli 85-neliöiset tai monikerroksiset tilat tarvitsevat useamman verkkoa laajentavan Mesh WiFi -tukiaseman. Myös ulkoantennia voi harkita silloin, jos tukiasema on kaukana, mökki on katvealueella tai mokkulalle on vaikea löytää tärkeimmät kriteerit täyttävää sijoituspaikkaa mökin sisältä”, Perälä sanoo.

Modeemin sijainnilla on suuri merkitys

Mikäli ei ole valmis panostamaan Mesh WiFi -järjestelmään, kannattaa ainakin tehostaa modeemin toimintaa mökkiympäristössä ottamalla käyttöön signaalia parantavia erityistoimia. Näistä tärkein on WiFi-modeemin sijoittaminen oikeaoppisesti.

”Toisinaan verkkolaite asetetaan matalalle pistokkeiden läheisyyteen tai piiloon kaappeihin. Parhaan signaalivoimakkuuden saamiseksi modeemi tulisi kuitenkin sijoittaa pöytätason yläpuolelle ja sen ikkunan viereen, joka osoittaa lähimpään tukiasemaan. Modeemille olisi hyvä löytää keskeinen paikka, josta signaali yltää mahdollisimman tasaisesti joka puolelle mökkiä. Tietyt materiaalit kuten metalli ja betoni voivat kuitenkin häiritä signaalin tehokkuutta. Sijoittelussa kannattaa välttää paikkoja, joissa on paljon esteitä tai paksut seinät edessä. Esimerkiksi järeä takkapesä voi haitata nettiyhteyden laatua”, Perälä muistuttaa.

Voit tarkistaa mökillesi saatavien nettiyhteyksien tilanteen DNA:n kuuluvuuskartasta ja testata modeemin eri paikkojen toimivuuden DNA:n nopeustestin avulla.

Mökkibarometri 2021, Luonnonvarakeskus
Mökkibarometri 2021 on suomalaisille kesämökinomistajille suunnattu kysely, jonka tarkoituksena on selvittää mökkielämän eri ulottuvuuksia. Edellinen mökkibarometri on toteutettu vuonna 2016. Mökkibarometrissä kysytään mm. missä ja miten suomalaiset mökkeilevät, mitä he tekevät mökeillään, mistä hankkivat tarvitsemansa palvelut ja tarvikkeet ja mitä tulevaisuudensuunnitelmia heillä on mökkeilyyn liittyen. Tuloksia käytetään suomalaisen vapaa-ajan asumisen tutkimukseen ja kehittämiseen sekä päätöksenteon tueksi.

Lisätietoja medialle

Katri Perälä, kodin laajakaistaliiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 3594, katri.perala@dna.fi

Katri Perälä, kodin laajakaistaliiketoiminnan johtaja, DNA Oyj

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.

DNA:n 5G-verkko yltää nyt Kanta-Hämeessä liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon rakennustyöt Kanta-Hämeessä ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan yhä jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.