Mökkibarometri osoittaa, että etätyön suosio on merkittävässä kasvussa – DNA kokosi parhaat vinkit toimivaan mökkinettiin

Etätöiden tekeminen mökiltä on yleistynyt valtavasti viime vuosina, kertoo Luonnonvarakeskuksen toteuttama Mökkibarometri. Esimerkiksi vuonna 2021 etätöitä mökillä kertoi tehneensä 43 prosenttia niistä, joille tämä oli mahdollista, kun viisi vuotta aiemmin vastaava osuus oli 7 prosenttia. DNA:n kodin laajakaistaliiketoiminnan johtaja Katri Perälä kertaa keinot, joilla nettiyhteyden saa kuntoon mökkikonttorillakin.

Mökkikausi on taas käynnistymässä, ja yhä useampi siirtyy etätöihin mökille, kuten Mökkibarometrista ilmenee. Tällöin korostuu ”mökkinetin” tärkeys niille, jotka kaipaavat entistä virikkeellisempää työympäristöä, yhteyksistä kuitenkaan tinkimättä. Työnantajalle ei nykyään ole niinkään väliä, missä työt tehdään, kunhan kaikki sovittu tulee tehdyksi ajallaan ja hyvin. Etätyöskentelyn helpottamisen lisäksi moderneissa mökeissä saattaa olla jatkuvampikin tarve toimivalle netille. Monilla mökeillä on etäohjattavia toimintoja, kuten lämmitys ja turvapalvelut, jotka edellyttävät hyvää nettiyhteyttä läpi vuoden.

”Mökkejä on monenlaisia, ja ihmisten tarpeet mökkinetille vaihtelevat. Huippulaadukasta verkkoyhteyttä kaipaaville mökkeilijöille haasteeksi voi muodostua se, että mökki sijaitsee kaukana tukiasemasta. Parhaan yhteyden tukiasemaan takaa ulkomokkula, jonka voi tarvittaessa asentaa korkealle. Jos nettiä tahtoo käyttää myös mökkipihan muissa rakennuksissa, kuten aitassa, vierasmajassa tai rantasaunan takkahuoneella, saa Mesh WiFi -järjestelmällä laajennettua WiFin sinnekin. Erilliset lisävastaanottimet voidaan asentaa juuri sinne, minne signaalin tahdotaan yltävän”, kertoo Katri Perälä, kodin laajakaistaliiketoiminnan johtaja DNA:lta.

Iso mökki vaatii lisävastaanottimia

Mesh WiFi -järjestelmässä erilliset lisätukiasemat asennetaan eri puolille rakennusta, jotta signaali yltää kaikkiin mökin osiin. Se on erityisen kätevä pinta-alaltaan laajassa, monikerroksisessa mökkirakennuksessa, jossa yksi modeemi tuskin riittää kattamaan eri tilojen nettitarpeen.

”Hyvä nyrkkisääntö on, että yli 85-neliöiset tai monikerroksiset tilat tarvitsevat useamman verkkoa laajentavan Mesh WiFi -tukiaseman. Myös ulkoantennia voi harkita silloin, jos tukiasema on kaukana, mökki on katvealueella tai mokkulalle on vaikea löytää tärkeimmät kriteerit täyttävää sijoituspaikkaa mökin sisältä”, Perälä sanoo.

Modeemin sijainnilla on suuri merkitys

Mikäli ei ole valmis panostamaan Mesh WiFi -järjestelmään, kannattaa ainakin tehostaa modeemin toimintaa mökkiympäristössä ottamalla käyttöön signaalia parantavia erityistoimia. Näistä tärkein on WiFi-modeemin sijoittaminen oikeaoppisesti.

”Toisinaan verkkolaite asetetaan matalalle pistokkeiden läheisyyteen tai piiloon kaappeihin. Parhaan signaalivoimakkuuden saamiseksi modeemi tulisi kuitenkin sijoittaa pöytätason yläpuolelle ja sen ikkunan viereen, joka osoittaa lähimpään tukiasemaan. Modeemille olisi hyvä löytää keskeinen paikka, josta signaali yltää mahdollisimman tasaisesti joka puolelle mökkiä. Tietyt materiaalit kuten metalli ja betoni voivat kuitenkin häiritä signaalin tehokkuutta. Sijoittelussa kannattaa välttää paikkoja, joissa on paljon esteitä tai paksut seinät edessä. Esimerkiksi järeä takkapesä voi haitata nettiyhteyden laatua”, Perälä muistuttaa.

Voit tarkistaa mökillesi saatavien nettiyhteyksien tilanteen DNA:n kuuluvuuskartasta ja testata modeemin eri paikkojen toimivuuden DNA:n nopeustestin avulla.

Mökkibarometri 2021, Luonnonvarakeskus
Mökkibarometri 2021 on suomalaisille kesämökinomistajille suunnattu kysely, jonka tarkoituksena on selvittää mökkielämän eri ulottuvuuksia. Edellinen mökkibarometri on toteutettu vuonna 2016. Mökkibarometrissä kysytään mm. missä ja miten suomalaiset mökkeilevät, mitä he tekevät mökeillään, mistä hankkivat tarvitsemansa palvelut ja tarvikkeet ja mitä tulevaisuudensuunnitelmia heillä on mökkeilyyn liittyen. Tuloksia käytetään suomalaisen vapaa-ajan asumisen tutkimukseen ja kehittämiseen sekä päätöksenteon tueksi.

Lisätietoja medialle

Katri Perälä, kodin laajakaistaliiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 3594, katri.perala@dna.fi

Katri Perälä, kodin laajakaistaliiketoiminnan johtaja, DNA Oyj

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n 5G laajeni Hartolaan – verkon väestöpeitto jo 70 % suomalaisista6.7.2022 16:20:58 EEST | Tiedote

DNA on avannut Hartolaan 5G-verkon, joka kattaa kunnan kirkonkylän taajama-alueen. Kaikkiaan DNA:n 5G-verkko tavoittaa laskennallisesti jo noin 70 % suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa yli 3,8 miljoonaa ihmistä 163 kunnan alueella. DNA:n hiljattain uudistetusta peittokartasta on nyt aiempaa helpompi tarkistaa, onko oma asuinalue jo 5G-verkon piirissä ja minkälaisen nopeuden alueella voi saavuttaa.

Does the old rice trick work if you accidentally drop your mobile phone in the lake from the jetty of your summer cottage? DNA lists the best ways to save your phone that’s gone through some rough times6.7.2022 12:00:00 EEST | Press release

In the summertime, you don’t need to wear so many clothes outdoors, and your phone can easily end up in your shorts pocket. By the same token, the probability of your device dropping on the ground or some other hard surface is higher. With many of us spending our summer holidays basking in the glorious sun on the jetty or out boating, there is a risk that your phone will take a dip in the lake. The Managing Director of DNA Store, Sami Aavikko, talks us through the risks a phone may be exposed to in the summer and explains what all of us can do to save their phone.

Toimiiko vanha riisiniksi, jos kännykkä putoaa mökkilaiturilta veteen? DNA listaa parhaat tavat pelastaa kovia kokenut puhelin6.7.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Kesällä puhelin löytää paikkansa yhä useammin esimerkiksi sortsien taskusta. Samalla kasvaa sen todennäköisyys, että laite putoaa maahan tai muulle kovalle pinnalle. Kesäloman tullen moni myös paistattelee päivää laiturilla tai veneillen, jolloin puhelin on vaarassa pulahtaa järveen. DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko käy läpi riskit, joille puhelin voi kesällä altistua ja kertoo, mitä jokainen voi tehdä puhelimensa pelastamiseksi.

DNA:n kesäkuun 2022 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet – lasten kellopuhelimet hyppäsivät myydyimpien listalle1.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Ensipuhelimiksi ja varapuhelimiksi hankittavat 4G-puhelimet nousivat toukokuun tavoin myös kesäkuussa myydyimpien puhelinten listalle. Kesällä puhelinta ostettaessa korostuvat myös näytön ominaisuudet, akunkesto ja vedenkestävyys. Lapsille suunnatut Xplora-kellopuhelimet nousivat komeasti DNA:n kesäkuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalle. ASUS nappasi puolestaan eniten listasijoituksia myydyimpien tietokoneiden listalla.